Avatar billede Slettet bruger
06. juli 2010 - 15:11 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

mystisk køber på dba.dk

her forleden fik jeg en mail fra flg bruger på engelsk fra dba besked system .

Am buying this lovely product for my daughter
working with Danish Embassy at Africa.Let me know the cost of the
product
with the shiping fee via postdanmark.dk to Sundsvall Sveriges.Waiting
for
your reply
Regards

davidhitlarr@yuurok.com>

henvendelsen er på en bærbar jeg har til salg ,produktet har personen ikke spurgt til men kun fragten til sverige

er dette en af de her fup nigeria mails som dba advarer mod ,han skriver efter konto nummer men vil ikke oplyse noget da jeg syntes det lyder lidt for godt til og være sandt at man er så hurtig til og vil overføre pengene til min konto .

Andre der har set ligende
Avatar billede ggxdg Nybegynder
06. juli 2010 - 15:27 #1
Jeg ville ikke stole på det...
"Am buying this lovely product"
lugter langt væk af standard besked, en hver anden ville jo nok sige noget i retningen af at de er interreserede i den bærbare du har opslået på DBA, og som du selv siger, bede om nogle detaljer.

Stavefejl, grammatik fejl, og brug af dårligt brugte tillægsord, for at få det hele til at lyde mere oprigtigt/officielt er typisk for scam-mails.

Jeg ville ikke stole på ham så meget som et milisekund...
Avatar billede johnstigers Seniormester
06. juli 2010 - 15:35 #2
Heller ikke her.
Anmeld ham til dba.
Avatar billede arne_v Ekspert
06. juli 2010 - 15:49 #3
99.999% fup

Jeg gaetter paa at det ender med at han sender dig en check. Som saa desvaerre bliver paa et lidt for stort beloeb, hvorefter han beder dig sende forskellen retur til ham.
Avatar billede Ewade Nybegynder
06. juli 2010 - 16:08 #4
Det er en scam besked. DBA kender dem godt. De er også på andre store sider som QXL .dk og gå efter dyre produkter hvor de kan få folk til at sende produkter til dem hvorefter de endten trække pengende tilbage eller det slet ikke er deres penge de benytter sig af.

eller som arne siger sender checks som er for store hvorefter man sender tilbage til dem med sine egne penge.
Avatar billede Slettet bruger
06. juli 2010 - 16:13 #5
Personen er meldt til DBA.dk og de tager over .

Ingen tvivl jeg er enig med jer ,jeg syntes det at man er så forhippet at vil overføre til min konto lyder underligt uden og spørge til varen man har til salg .Under alle omstændigheden kunne jeg ikke finde på og oplyse nogen numre til konto på sådan en henvendelse .

vedr teksterne så er googletranslate  vist også været godt igang

Jeg fik lige ind fra anden side at den tekst jeg fik går igen hos andre brugere

hvis i alle 3 ligger et svar så deler i
06. juli 2010 - 18:14 #6
Her er flere jeg har modtaget (via www.papkassen.dk annonce) ->

Goddag sælgeren,
Jeg er interesseret i en annonce, og jeg vil ikke mening at fastsætte udnævnelse for visning. Venligst e-mail mig med en pris og et telefonnummer til at ringe til dig.
Tøv ikke med at komme tilbage til mig, hvis dets stadig til salg.
Med venlig hilsen.
Ian Paul Murphy (MR)
+447961049783

---

Hallo sælger ,
JEG ville gerne jer hen til kende at er interesseret i opkøb jeres computer & lod og hvilke jeg savn jer hen til komme tilbage hen til mig hos al indeværende næste detaljer nedenstående :
1) Jeres Sidst pris nemlig den computer & lod og anden artikler jer mene jer ville gerne salg.
2) år i den computer & lod
3)Skildring i den computer & lod.
4)liste over al computer & lod at du har til salg.
JEG afvente jeres hurtigere replik.
hilsen.
Niyi Jones
niyijones@live.com
+447035936452

---

For Deres opm rksomhed !!!!!

Jeg er Mr. Patrick KW Chan
administrerende direkt r & Chief Financial Officer for Hang Seng Bank Ltd, Hong Kong. Jeg har en lukrativ forretning forslag af f lles interesse til at dele med dig, det indeb rer overf rsel af en stor sum penge. Jeg fik din henvisning i min s gen efter en, der passer til min foresl ede forretningsforbindelsen. Hvis du er interesseret i at arbejde med mig kontakte mig via min private e-mail (chanpathk@yahoo.
com.hk) for at f  yderligere oplysninger

Din tidligst svar p
dette brev vil blive v rdsat.

  Med venlig hilsen,

  Mr.
Patrick Chan

osv osv osv ...
Avatar billede Support_dba Nybegynder
06. juli 2010 - 19:36 #7
Dette er desværre en udgave af de kendte Nigeria-mails, hvor udenlandske svindler typisk prøver at købe sælgerens varer til dobbeltpris. Hvis man indleder en dialog med dem, ender det som regel med, at man modtager et falsk bevis for, at de har overført pengene til ens konto via en anerkendt bank ell. via PayPal. Når man som sælgere så afsender varen, modtager man aldrig efterfølgende betaling. Dette er alt sammen lavet meget professionelt og cirkulerer desværre mange steder på nettet.

Heldigvis har vi meget stor succes med at beskytte vores brugere mod disse svindler, og kun en meget lille del når igennem til vores site. Når dette sker, bliver vi dog straks alarmeret og indlæggene bliver meget hurtigt fjernet fra annoncerne

Vi arbejder konstant på forbedringer af disse filtrer, for netop at undgå svindelannoncer samt de kendte Nigeria-henvend¬elser i Spørgsmål & Svar. Disse svindler er dog meget dygtige til det de gør og derfor er det desværre ikke muligt blot at blokere på ip-adresser fra f.eks. Nigeria - De generer blot dynamiske ip-adresser som kommer fra andre lande - F.eks danske ip-adresser.

Hvis du derfor har indrykket en annonce og du får et bud via Spørgsmål & Svar som typisk er højere end din salgspris, så vær på vagt.

Eksempel på en svindelhenvende¬lse i Spørgsmål & Svar:
Jeg ønsker at købe og betale for denne post. Min e-mail xxx@gmail.com

Hvis man skriver til pågældende mailadresse, får man typisk et svar på engelsk.

Læs vores guide til en sikker handel på dba.dk:
http://www.dba.dk/asp/solosites/sikkerhedscenter/default.asp

Er du i tvivl om køberen er reel, så henvend dig straks til vores Supportafdeling på support@dba.dk - Vi vil meget gerne undersøge sagen for dig. Det sidste vi ønsker, er at vores brugere skal have en dårlig handel eller decidere opleve svindel på sitet.

Med venlig hilsen

Lene Kristensen
Support dba.dk
Avatar billede ggxdg Nybegynder
07. juli 2010 - 09:26 #8
De nævner sjældent det gældende produkt, og spørger sjældent ind til det, hvilket i mine øjne gør dem særdeles nemme at adskille, fra rigtige brugere. Der er ingen der intereserede i at købe noget de ikke ved noget om.

Man kunne evt. stille et nemt spørgsmål i sine annoncer, som bruger skal besvare ved kontakt, for yderligere at sikre sig mod automatisk genererede mails.
23. juli 2010 - 06:36 #9
<jetdirect>: Hvad endte denne tråd med ?
Avatar billede Slettet bruger
23. juli 2010 - 09:38 #10
dba blev kontaktet og tog den derfra

læg et svar så deler i
23. juli 2010 - 21:57 #11
Ping...
Avatar billede Slettet bruger
23. juli 2010 - 22:02 #12
når der er flere der har lagt svar ,skal de så blot markeres ?
Avatar billede johnstigers Seniormester
23. juli 2010 - 22:09 #13
Jep - hvis dem der har lagt svar skal have point.
Avatar billede Rasul Nybegynder
12. marts 2011 - 12:23 #14
Hej.
Tak for dette Forum, Jeg var meget tæt på at blive snydt, hvis jeg ikke havde læst dette forum, havde jeg givet ham min konto nr....

Han ville købe produktet for 200 kr. mere end den angivne pris. han skrev sin email på dba... men kort efter var hans svar slettet fra dba.
her er hvad han skrev:

    --- Den fre 11/3/11 skrev Rasul <***@live.dk>:

    Fra: Rasul <***@live.dk>
    Emne: Ang. Packard Bell netbook på dba
    Til: krisharouge@yahoo.dk
    Dato: fredag 11. marts 2011 23.04

    Ja du kan få den til 1500 :-)

    Sendt fra min HTC-telefon

    ----- Reply message -----
    Fra: "Krisha Rouge" <krisharouge@yahoo.dk>
    Dato: fre., mar. 11, 2011 23:29
    Emne: SV: Ang. Packard Bell netbook på dba
    Til: "Rasul" <***@live.dk>

    Hej, jeg ønsker at købe denne vare til min dejlige barn, og jeg vil have dig til at sende det direkte til min datter i Nigeria. Jeg er en amerikansk statsborger, men jeg er i øjeblikket i Belarus til erhvervsmæssige formål.
    Jeg vil betale for varen via bankoverførsel sin hurtigere på den måde..der omfatter porto og din bankkonto. Jeg har talt med Post Danmark og det element kan sendes til Nigeria, så Jeg ønsker, at denne post skal sendes via Post Danmark (post.dk), og jeg vil være ansvarlig for porto gebyr og forsendelse. Jeg ønsker at foretage betalingen i dag, så husk at komme tilbage til mig med det samme. jeg i øjeblikket ikke i Danmark det er derfor, jeg har brug for dig til at sende det direkte til min datter i Nigeria jeg håber du kan hjælpe mig ud. Jeg skal bruge nedenstående oplysninger for at fortsætte med betalingen.
1. Bankoplysninger
2. Porto
3. Total Cost
    Krisha Rouge

    Fra: Rasul <***@live.dk>
    Emne: SV: Ang. Packard Bell netbook på dba
    Til: "Krisha Rouge" <krisharouge@yahoo.dk>
    Dato: lørdag 12. marts 2011 00.08

    Ok... men computeren er med dansk styresystem, kan din datter som bor i Nigeria forstå dansk?
    Jeg har tjekket porto prisen til Nigeria på post danmarks hjemmeside det koster 333kr / 267kr for økonomisk. Så i alt det kommer til at koste 1800, kr.

    Sendt fra min HTC-telefon

Fra:    Krisha Rouge (krisharouge@yahoo.dk)
Sendt:    12. marts 2011 08:47:30
Til:     Rasul (***@live.dk)

Tak for din mail alt hvad jeg har brug for nu er dine bankoplysninger, så jeg kan gøre betalingen