Avatar billede erlandsen Seniormester
03. juli 2010 - 00:54 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

bogføring af primosaldi - debitorer

jeg har fire åbne fakturaer fra 2009 som skal ind i min nye MS Dynamics C5 i regnskabsåret 2010.

For at kunne udligne disse på sædvanlig vis - havde jeg tænkt mig at lægge disse ind enkeltvist, i stedet for bare at lægge en saldo på debitor kontoen, hvilket selvfølge vil være det nemmeste.

Hvis jeg skal lægge fakturaerne ind enkeltvist, så skal jeg vel lægge dem ind på den aktuelle dato i 2009 med "Faktura" i "Tekst"-feltet og med faktura nummer i "Faktura"?

-eller er det spild af tid og lige så godt bare at debitere konto 17100 debitorer med det samlede udestående, og så kreditere kontoen med respektive beløb de fire datoer de er indsat på bankkontoen i 2010 og modpostere bankkontoen?
Avatar billede jorgena Nybegynder
03. juli 2010 - 08:59 #1
Du må aldrig bogføre direkte på 17100, da det fjerne muligheden for at kunne afstemme debitor- og finansmodulet.
Du skal bogføre posterne ind på debitoren som du beskriver.
Avatar billede erlandsen Seniormester
03. juli 2010 - 15:55 #2
så skal man vel bogføre fakturaen uden moms - så momssaldoen ikke bliver forkert?
Avatar billede jorgena Nybegynder
03. juli 2010 - 17:38 #3
Korrekt
Avatar billede Finngu Novice
16. juli 2010 - 11:11 #4
Det er vigtigt at du har styr på hvordan resten oprindeligt var bogført.....

Er salget og momsen allerede bogført i finansen tidligere?
Og var dine åbne fakturaer allerede med i saldoen på din debitorsamlekonto i finans?? (evt som en del af en åbningsbalance?)

Afhængig af hvad der er bogført tidligere skal du nemlig løse den her sag på forskellige måder!!!!

Hvis faktuaerne allerede var med i finansen og du bare mangler at at få dem over i et nyt debitormodul så kan man godt bogføre sig ud af det i kassekladden, ligesom man også kan det hvis intet af det var bogført. Men der skal så ske forskellige ting afhængig af hvad der allerede var bogført...

Så skriv lige hvad der allerede var foretaget i dit finansbogholderi i forvejen.... det er jeg usikker på nemlig ud fra dit spørgsmål :-)

Finn
Avatar billede erlandsen Seniormester
16. juli 2010 - 11:45 #5
tak for dit svar Finn.
det drejer sig om debitor og kreditor fakturaer der er bogført i 2009 men ej betalt pr. 31/12-09. de var oprindeligt bogført via debitor og kreditor modulet som fakturaer.
jeg har derfor registreret alle i kassekladden - ikke som F(inans) - men som D(ebitor) og K(reditor). jeg har registreret dem uden moms - da momsen oprindeligt blev bogført i 2009.
Avatar billede Finngu Novice
18. juli 2010 - 19:34 #6
OK.. hvis du oprindeligt har bogført dem med  D(ebitor) og K(reditor), så må finansen være på plads med salget.... men hvis du har bogført dem sådan må de vel også stadig stå åbne på henholdsvis debitorer og kreditorer? Den forstår jeg ikke lige - så forklar mig det gerne. Vi skal jo se at finde en løsning til dig :-)

Men som sagt: Er du helt sikker på, at du IKKE mangler noget som helst andet end saldoen på Debitor i debitormodulet (og kreditoren i kreditormodulet), så er løsningen at lægge de åbne fakturaer ind via kassekladden som vist herunder

Eksempel på at lægge åben faktura ind på debitor:

Dato
Bilagsnummer
Kontotype = "D"
Kontonummer = kundens konto i debitormodulet
Beløbet inkl. moms DEBITERES

modposten er:
Dato
Bilagsnummer
Kontotype = "F"
Kontonummer = debitorsamlekonto i finans
Beløbet inkl moms KREDITERES

Dette vil lægge beløbet over på debitoren i debitormodulet og denne bevægelse debitorer jo samtidig i finans på debitorsamlekontoen. Da du så samtidig SELV KREDITERER beløbet på debitorsamlekontoen, så "trækker det så selv samme beløb ud igen" og dermed står der kun fakturaen på debitoren tilbage.

Ovenstående forudsætter selvfølgelig at salget tidligere HAR været bogført eksempelvis således:

Kredit kontoen for salg (excl. moms)
Debet kontoen for debitorsamlekontoen
Varelager/vareforbrug (hvis der var det)
Udgående moms

Håber du forstår - ellers skriver du bare igen :-)

Finn
Avatar billede erlandsen Seniormester
19. juli 2010 - 08:13 #7
tak for info Finngu.
Det er fordi jeg har skiftet fra en tidligere C5 og nu gerne vil starte i en frisk MS Dynamics C5 uden al historikken fra tidligere år.
Avatar billede Finngu Novice
19. juli 2010 - 08:32 #8
OK, men så tænker jeg at du vel nok har en åbningsbalance til dit finansbogholderi som skal ind....
Har jeg ret i det, så vil jeg mene at det du skal er, at lægge denne ind - og så slutte af med at lægge saldoen ind på hver enkelt debitor og kreditor i henholdsvis dibitormodulet og kreditormodulet og som sagt benytte henholdsvis debitorsamlekontoen i finans og kreditorsamlekontoen i finans....

Alternativt kan du jo også lægge saldoen ind på hver enkelt debitor og kreditor sammen med åbningsbalancen ved at bruge D og K for hver af dem i kassekladden i stedet for det beløb i åbningsbalancen du skulle lægge ind på debitor/kreditor-samlekontoen..... det vil gøre det samme :-)

Finn