Avatar billede Laugesen1 Mester
01. juli 2010 - 18:02 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Kan se men ikke åbne delte drev på netværk

Jeg har to computer tilsluttet mit netværk, begge med Windows XP.

Har oprette en arbejdsgruppe som begge computere er tilslutet, samt forskellige sharenames for de delte drev.
Når jeg går ind på "Netværkssteder" kan jeg se det delte drev på den ene arbejdscomputer, men ikke på den anden.
Hvis jeg klikker på "Vis arbejdsgruppecomputere" kan jeg se begge computere (dette er gældende for begge comp.).
Men når jeg klikker på computerne eller det delte drev kan jeg ikke åbne det, heller ikke det delte drev der er på arbejdscomputeren(altså det drev der fysisk er på computeren).
Følgende fejlmeddelse kommer frem:
"Drev(navnet på drevet)ikke tilgængelig, du har muligvis ikke tilladelse til at bruge denne resource. Kontakt serverens administratoren for at finde ud af om du har adgangstilladelse. Adgang nægtet"

Er der nogen der har et forslag til hvad fejlen kan være?

Laugesen
Avatar billede dude3 Nybegynder
01. juli 2010 - 18:26 #1
Har du prøvet at se inde i routeren, hvad computerenes share-names er ?...kan være du kan komme ind på denne vej, hvad skal du bruge forbindelsen til,for du kan jo bruge andre programmer til at forbinde...
Avatar billede Laugesen1 Mester
01. juli 2010 - 21:07 #2
Jeg ved ikke helt hvor jeg skal kikke i routeren.
Jeg skal bruge forbindelsen til at dele drev og printer mellem mine computere.
Hvilke programmer kan man ellers bruge til at forbinde computere?

Laugesen
Avatar billede dude3 Nybegynder
01. juli 2010 - 23:54 #3
er du sikker på at den anden er på samme net, prøv at ipconfig/all i cmd... og prøv at indtaste standartgateway for den ene til den anden ...
Avatar billede Laugesen1 Mester
02. juli 2010 - 12:58 #4
Jeg har prøvet at indtaste "ipconfig/all" og derefter "standartgateway".
Følgende meddelelse kommer frem:
"Standartgateway blev ikke genkendt som en intern eller ekstern kommando, et program eller batchfil".

Laugesen
Avatar billede dude3 Nybegynder
02. juli 2010 - 16:03 #5
tjek om standardgatewayen er den samme på routeren som den du fik...  derved kan du tjekke om du er på samme net...
Avatar billede Laugesen1 Mester
02. juli 2010 - 16:58 #6
Standardgateway er den samme på begge computere (192.168.1.1).
Jeg har glemt at fortælle at den ene forbindelse er LAN og den anden er WAN.
I routeren (Linksys WRT54G) kan jeg ikke finde standardgateway, bruger de samme betegnelse i routeren?

Men følgende er angivet:
Lokal IP adresse: 192.168.1.1
Subnet mask: 255.255.255.0
DHCH server enable
Starting IP adresse: 192.168.1.100

Laugesen
Avatar billede dude3 Nybegynder
02. juli 2010 - 17:11 #7
ja undskyld.. det er ikke standardgateway .... det er lokal IP jeg mente, det andet er bare adresse til routeren... men kunne du ikke komme ind på routeren via standardgatewayen på den anden, så må der være galt med forbindelsen til routeren.. eller så har du ikke givet tilladelse til at ændre i filerne... tjek dele indstillinger om rettigheder..
Avatar billede Laugesen1 Mester
02. juli 2010 - 17:59 #8
Tror at forbindelsen er okay, lokal IP adresse og standartgateway er ens.
Jeg tror måske det er et problem med sikkerhedsindstillingerne (tilladelser og rettigheder), jeg er ret sikker på at delingen er lavet korrekt, har givet de to delte drev forskellige sharename.

Jeg kan ikke få fanebladet "sikkerhed" frem. Hvis jeg højreklikker på den ønskede fil eller mappe og klikker på egenskaber, og derefter vil klikke på fanen sikkerhed.
Det kan jeg ikke, fanen er der ikke. Jeg læst, at hvis jeg ikke indgår i et domæne, og vil have vist fanen sikkerhed, skal jeg trykke på og holde CTRL nede, højreklikke på en fil eller en mappe og derefter klikke på egenskaber, mens jeg stadig holder CTRL nede. Men det virker heller ikke.
Hvis jeg prøver fra Computeradministrator/systemværktøjer/delte mapper/shares og højreklikker på det delte drev, så skulle jeg kunne klikke på egenskaber, men kan kun klikke på "opdater eller hjælp"
Har du et bud på hvad der forhindre mig i at komme ind til de indstillinger?

Jeg er logget på som administrator, det skriver den i hvert tilfælde. Jeg er eneste bruger på begge computere.
Har også læst at: "Hvis du skal ændre tilladelser, skal du være ejer eller have ejerens tilladelse til at gøre det"
Er det at være ejer det samme som at være administrator?

Laugesen
Avatar billede Laugesen1 Mester
19. juli 2010 - 16:38 #9
Ja, det er rigtigt, det er angivelser tilladelser der er problemet.
Det virker nu fra den ene computer men ikke omvendt, det kommer senere, skal lige finde den fejl også.

Tak for dit input og undskyld den lange svartid.

Laugesen