Avatar billede Jhim Nybegynder
21. juni 2010 - 22:28 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Ligning - Kan den løses?

Hej :)

Jeg skal bruge en svær ligning, som skal stå på et billede til en student. Min ven har lave den her: 2x*e^x=log(2x)+x^e

Skal bare vide om den kan udregnes, og at han ikke har lavet en fejl ;)

Skal ikke bruge løsningen, men skal bare vide at det er muligt at udregne den.

På forhånd tak.
Avatar billede Jhim Nybegynder
21. juni 2010 - 22:34 #1
Hvis ikke den kan løses, kan i så ikke give mig en som kan, og som er forholdsvis kort, men svær, og ikke længere end den jeg skrev.
Avatar billede arne_v Ekspert
21. juni 2010 - 22:48 #2
Jeg er ret sikker paa at den ligning ingen losning har.

Proev selv og plot venstre og hoejre side.
Avatar billede arne_v Ekspert
21. juni 2010 - 22:52 #3
2x*e^x=log(2/x)+x

har en loesning men den er ikke nem at loese
Avatar billede lzs Nybegynder
21. juni 2010 - 22:52 #4
Umiddelbart tror jeg heller ikke den har nogen reelle løsninger, men har heller ikke mit mathcad installeret lige pt :)
Avatar billede Jhim Nybegynder
21. juni 2010 - 22:53 #5
Tak :)

Tror du ikke du kan lave en ligning der minder om den som ikke er ret meget længere og er svær og som har en løsning :P
Avatar billede Jhim Nybegynder
21. juni 2010 - 22:56 #6
Tak arne_v :)

Nogen der lige kan bekræfte at 2x*e^x=log(2/x)+x har en løsning?

Tak arne_v, du kan lige skrive et svar så giver jeg dig point.
Avatar billede arne_v Ekspert
21. juni 2010 - 22:58 #7
e^(2x+1)=2*e^(x+2)

er derimod til at loese i haanden
Avatar billede arne_v Ekspert
21. juni 2010 - 22:59 #8
svar
Avatar billede Jhim Nybegynder
21. juni 2010 - 23:08 #9
Ej, nu er jeg kommet i tanke om noget endnu bedre, undskyld jeg er så besværlig.

Kan man ikke lave en regne stykke som er lidt svær og hvor x giver 2010 (Fordi hende som skal have billedet bliver student i år 2010) ;)
Avatar billede arne_v Ekspert
21. juni 2010 - 23:17 #10
(x/2+19)^(1/10)=2
Avatar billede Jhim Nybegynder
21. juni 2010 - 23:21 #11
Mange tak.
Avatar billede KFJ1972 Juniormester
22. juni 2010 - 03:36 #12
SEND
MORE
-----
MONEY

Den kan løses. Skift alle bogstaver ud med tal, der hvor et bogstav går igen er det naturligvis også samme tal. Kan løses på 15-20 min. af nogle, andre bruger timer og dage på at løse den.