Avatar billede skyet Nybegynder
18. juni 2010 - 05:32 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Financiering af gratis anti-virus programmer

Hvordan financierer de forskellige firmaer de gratis anti-virus programmer? Det må jo give et kæmpe underskud, når man nu normalt giver 500-700 kr. for et købe anti-virus program.

skyet
Avatar billede Vandreren Novice
18. juni 2010 - 11:02 #1
Kan lige komme i tanke om følgende grunde:

1. Gratis antivirus er kun gratis for private. Virksomheder og institutioner skal betale for købeversionerne. Ofte vil gratisversionerne ikke yde tilstrækkelig sikkerhed for dem.

2. Gratis antivirus er på sin vis reklame (for købeversionerne). Hvis det virker godt, er det god reklame.

3. Mange private lader sig overbevise om at de har brug for ekstra sikkerhed, og føler derfor at de er nødt til at betale for købeversionen. Aggressiv markedsføring og salgskontrakter med store varehuse må give et vist salg.

4. IT-sikkerhed er andet end antivirus, og nogen antivirusproducenter satser på andet end antivirus alene.

5. Antivirusproducenter kan lave kontrakt med internetudbydere om sikkerhedspakker. Det plejer at gøre produktet lidt billigere, hvorfor flere kunder vil være tilbøjelige til at anvende produktet (pris og efterspørgsel).
Avatar billede skyet Nybegynder
18. juni 2010 - 14:28 #2
Takker for svaret
Avatar billede Vandreren Novice
18. juni 2010 - 15:20 #3
Og tak for points. Det var en fornøjelse at hjælpe dig. :)

Jeg har forsøgt at undersøge hvad offentlige indtutioner i Danmark bruger på antivirus, men de oplysninger lader ikke til at være tilgængelige for hvem som helst.

Jeg fandt dog et rygte om at den danske stat alene bruger 54.000.000 kr.
http://www.version2.dk/artikel/13950-f-secure-antivirus-til-staten-koster-betydeligt-mindre-end-54-millioner

Jeg ved ikke hvor meget hold, der er i det, men dertil kommer de danske regioner og kommuner, samt hele den private erhvervssektor.
Avatar billede skyet Nybegynder
20. juni 2010 - 06:00 #4
Tak igen Vanderen.
Det var en fornøjelse at spørge dig ;-)