Avatar billede nickwan Nybegynder
17. juni 2010 - 19:58 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Oprette en webshop?

Hej Eksperter:)

jeg har gået og leget lidt med tanken om at starte en webshop men har en del spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe med. Jeg har aldrig arbejdet med salg og køb af noget før så er helt på barbund:)

jeg kan slet ikke noget php eller lignede det eneste jeg kan er en smule html.

1. Jeg har ikke fundet ud af hvad jeg egentlig skulle sælge hvis det er så hvis der er nogle ideer så kom endelig med dem?

2. hvis vi nu f.eks siger jeg skal sælge fælge (skal jeg ikke) hvordan får jeg så priser? skal man ringe til f.eks OZ, bbs o.s.v. og høre sig om priser nu hvor man ønsker at sælge?

3. skal man registreres som firma med hensyn til moms og skat og alt sådan noget?

4. hvad skal der til for at oprette selve webshoppen?

5. hvordan med betaling? jeg har læst at det koster 1000-1500 årligt for dankort? men hvad hvis man bare vil kører det over f.eks paypal og bankoverførsel, koster det så noget og hvordan gør man det?

6. er der andet jeg skal vide så sig det endelig.

jeg er godt klar over at der er oprettet nogle tråde her inde der minder meget om den her men efter som jeg ikke har fundet svar på det hele har jeg altså valgt at oprette denne tråd:)

på forhånd tak
m.v.h. Nicklas Jensen
Avatar billede Ewade Nybegynder
17. juni 2010 - 20:32 #1
Uha en masse spørgsmål.

Hvad du skal sælge er jo mest op til dig selv. Men jeg syens man skal sælge noget man faktisk har forstand på.. så sælg ikke TV´er (fx) hvis du ikke ved hvor tænd knappen er :)

Omsætning under 50.000 skal du ikke registrere dig som virksomhed. tjek skat.dk for mere info, eller http://www.startvaekst.dk/

For at få fat i priser, er det ofte nemmest at kontakte dem man vil købe fra, og spørger på et par produkter. De vil ofte gerne fortælle lidt om det de sælger. Men du skal ikke forvente at de giver dig flere hundrede produkt informationer uden at du har registreret virksomhed.

Til selve shoppen, Et domæne, et script /webshop system og en til at hoste det for dig. (vil jeg gerne hjælpe dig med at finde noget du kan bruge hvis det er. bare kontakt i en PB)

Betaling, ja det koster en del hos PBS. men er det værd. Paypal kan godt bruges, jeg bruger det faktisk selv og er godt tilfreds med det. De har så lidt store gebyre. men i starten kan det sagtens bruges.
Avatar billede Ewade Nybegynder
17. juni 2010 - 20:33 #2
hovsa glemte lige. amino.dk er et rigtig godt sted at finde mere informationer omkring sådan noget.
Avatar billede claes57 Ekspert
17. juni 2010 - 21:06 #3
start med SKAT - du skal oprette firmaet, så du har et CVR-nummer (svarer til dit cpr-nummer som person). Ellers er der ingen, der gider sælge til dig til 'forhandlerpriser'. Og du får ikke meget i rabat før du beviser, at du kan sælge en masse - så regn ikke med 50% avance fra start.

webshop - det koster en hel del, hvis du vil kunne modtage betalingskort, og du skal kunne dokumentere, at systemet virker. Så - køb en færdig løsning, der er aftestet. http://www.dandomain.dk/produkter/webshop-cms.html er bare et eksempel.

Du skal vel kunne levere varer? har du kapital til et varelager, eller køber du ind når ordre kommer (det giver længere leveringstid til kunderne).

Hvad med levering? porto - det skal styres - har du vægt på den færdigtpakkede leverance, eller tager du et fast gebyr? hvordan med leverance til 'udenfor dk' inkl færørerne og grønland.

Som sælger af ting (ikke software) skal du give 2 års reklamationsret - har du kapital til at udbedre evt skader på solgte varer?
Avatar billede nickwan Nybegynder
17. juni 2010 - 21:26 #4
1000 tak for jeres svar de har virkelig være nyttige:)

kan hører at det giver mest at registrere sig som virksomhed.

@claes57
altså til at starte med ville jeg kun fragte til/i DK altså ikke færørerne og grønland.

bestilling af varer så ville jeg nok til at starte med nøjes med at tage imod bestilling og når bestillingen så kommer så ville jeg bestille varen for ikke at risikere at løbe ind i et stort underskud for at bestille for mange varer jeg så ikke kan få solgt.

og hvad mener du med "Som sælger af ting (ikke software) skal du give 2 års reklamationsret - har du kapital til at udbedre evt skader på solgte varer?" ?

@Ewade kontakter dig i PB :)
Avatar billede claes57 Ekspert
17. juni 2010 - 21:42 #5
du skal skrive tydeligt på sitet, at du kun leverer i dk, og ikke færørerne/grønland/øvrigt udland. (silvan har fx et udtryk på kørsel 'til brofaste øer' - så Bornholm er fx undtaget)

hvorfor køber din kunder hos dig, og ikke direkte hos den, du får varer fra? de kan jo så spare et par dage på levering.

Hvis du køber en vare med henblik på videresalg, så er dit køb en b2b handel, så du er ikke omfattet af købeloven. Du har kun den reklamationsret, som sælger giver dig.
Modsat, så skal du ved salg opfylde købeloven, så dine kunder kan komme tilbage om 23 mdr, og forvente, at du reparerer/skifter defekte varer.
Avatar billede nickwan Nybegynder
17. juni 2010 - 22:09 #6
aaa på den måde, tak.:)

lad os nu sige at jeg f.eks vil sælge denne vare far mit webshop ( http://www.hksusa.com/products/?id=683&rsku=5269 ) jeg får en bestilling og så bestiller jeg fra dem og sender den videre til køber så er jeg kun omfattet af reklamationsret (d.v.s. at hvis kunder finder fejl eller mangler kan de komme til bage med varen inden 2 år, hvis fejlen / manglen var der da de fik varen? )

hvis jeg har et lager og så modtager en bestilling og sender fra mit lager så er jeg også omfattet af købelove.

har jeg forstået det rigtigt?
Avatar billede nickwan Nybegynder
17. juni 2010 - 22:12 #7
hvis jeg skal registrere min virksomhed for første gang er det her så det rigtige sted? : http://www.virk.dk/myndigheder/stat/eogs/startblanketten_momsregistrering_mv
Avatar billede claes57 Ekspert
18. juni 2010 - 10:14 #8
du har ikke fattet det med købeloven. Hvis du sælger noget, så er du omfattet af købeloven, da du er en virksomhed (cvr-nummer og moms). Uanset om varen er på lager eller hentes hjem.
Der er så nogle ekstra regler for internet-salg. Bla har kunder altid 14 dages returret, hvor du har udgiften til porto - dog er specialtilpassede varer undtaget for returret (en samlet pc af standardkomponenter er ikke 'specialtilpasset, da du kan genbruge komponenter i andre pc'er - men et par bukser, der er lagt ind/op efter kundes mål er).

Og husk lige, at import fra lande udenfor EU ofte skal tillægges TOLD. Så du skal have fundet ud af transport og told omkostninger før du sælger, for at kende din indkøbspris.

Det er link til den rigtige formular.
Avatar billede nickwan Nybegynder
18. juni 2010 - 11:15 #9
1000 tak for jeres svar jeg har fået en ide om hvad det kræver og hvad jeg skal gøre så jeg er gået igang med at undersøge hvad muligheder der er og så må vi se hvad der sker:)

@Ewade  og @claes57 smid i begge et svar og 1000 tak for hjælp :)
Avatar billede nickwan Nybegynder
02. oktober 2010 - 10:39 #10
Nå lukker her, hvis i vil have point så smid mig en PM da den nu har været åben længe. :)
Avatar billede nickwan Nybegynder
02. oktober 2010 - 10:39 #11
Ups! :P
Avatar billede cnorup Nybegynder
25. februar 2011 - 11:36 #12
Hej Nicklas,

Ang. dit punkt #4, så behøver oprettelse af en webshop ikke at være dyrt og vanskeligt. På det amerikanske marked findes der rigtig mange webshop-løsninger, som både er nemme at opsætte og administrere - og som er meget billige i drift.
Hvis du er interesseret i en gør-det-selv løsning, så vil jeg anbefale, at du kigger på http://nounou.dk/bedste-hostede-systemer-til-e-handel-og-webshops/

De bedste hilsener,
Christian Norup
Avatar billede k1966 Nybegynder
03. marts 2011 - 21:30 #13
Hej Christian

Har læst dit svar, er selv IT analfabet, men hat stor lyst til at prøve og lave en webshop. Har brug for lidt guidning på feltet.

Synes WAZALA lyder spændende, men er det en selvfølge at det kan klare de ting der er påkrævet af en dansk webside ??

Kan lave hjemmesider i Dream Tools, kender du det ??

Vil det kunne gå sammen, ja det syder måske som et dumt spørgsmål , men jeg skal først lige forstå systemerne, glæder mig til at komme igang.

De bedste hilsner Kent
27. april 2011 - 11:11 #14
Vil da lige anbefale dig at gå ind på http://100svar.dk/

Den brugte jeg meget i forbindelse med min webshop med smykker http://hjortsmykker.dk

Med hensyn til betaling så vil jeg råde dig til at modtage alle kort og derfor bide i det sure æble med det det koster. Hvis du vil noget seriøst med din webshop så er det faktisk heller ikke en ret stor udgift.