Avatar billede turbo3000 Nybegynder
10. juni 2010 - 23:31 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Problem med internetforbindelse med/uden wifi-router?

Hej

Jeg har fået et problem med min internetopkobling (TDC ADSL) jeg simpelthen ikke kan løse.

Jeg har en ældre Linksys trådløs router jeg gerne vil udskifte med en ny D-Link.
Jeg kan fint opsætte D-Link og få forbindelse mellem PC og router, men jeg kan ikke få forbindelse med internet.

Jeg har så forsøgt at forbinde PC direkte med ADSL-modemet via kabel. Men jeg kan stadig ikke oprette forbindelse!

Når jeg så tilslutter den gamle Linksys router virker det hele som det skal...

Mine PC'er er Win XP og Vista.

Nogen der har et bud på hvad jeg gør forkert?

/Tak
Avatar billede DatateknikerElev Nybegynder
11. juni 2010 - 00:26 #1
Kan du logge ind på routeren hvis du kobler den direkte til computeren?

Hvis ikke så kunne det godt lyde som en defekt router, det kan også være et kablings problem. De fleste routere idag har det der hedder Auto Negotiate som gør at den selv finder ud af hvad for et kabel der bliver brugt, men i meget få tilfælde kan det være at routeren ikke har det, normalt vil man koble 2 routere sammen med et krydset kabel så prøv at tage kablet ud og holder de 2 stik op ved siden af hinanden med samme side mod dig og se om de små farvede kabler sidder ens på begge stik, hvis de gør så er det ikke et krydset kabel.
Avatar billede DatateknikerElev Nybegynder
11. juni 2010 - 00:41 #2
Det kunne også være at D-linken bruger en anden ip Range dvs. at den ikke ligger på samme netværk som den anden router og derfor ikke kan kommunikerer med den, de fleste router bruger en klasse C ip range idag dvs. 192.168.0.0 eller 192.168.1.0 så tag et kig på ip'erne på de forskellige routere.
Avatar billede thov Forsker
11. juni 2010 - 02:09 #3
TDC 'låser' forbindelsen til den enkelte computers/routers unikke MAC adresse.

Routeres MAC kan nemt udskiftes, så hvis ikke du har ændret Linksys' MAC'en, står den på klistermærket på routerens underside.
Den ligner noget i denne retning: 00:50:56:3F:FF:FF

I Dlink routerens setup, erstatter du så dens MAC-adresse med den fra Linksys'en - så kører det igen.

Du kan også prøve at slukke for modem og router - lade dem være slukket i et par timer, for så at tænde for modem'et først, derefter routeren.
Avatar billede turbo3000 Nybegynder
11. juni 2010 - 21:43 #4
-> DatateknikerElev - Tak for dit forslag :) DLink'en virker fint, for jeg har haft det hele til at køre på en anden ADSL installation. Jeg ønsker ikke at koble de to routere sammen, blot at koble DLink direkte til ADSL linien.
Avatar billede turbo3000 Nybegynder
11. juni 2010 - 21:47 #5
-> thov - Tak, det var jeg ikke klar over, det lyder rigtig interessant.
Det vil jeg da lige prøve at rodde lidt med...

Men hvis forbindelsen er låst til en specifik MAC-adresse, hvad gør man så vis man får et nyt netkort, som er koblet direkte på ADSL? Hvordan for man linien ''låst op'' igen?
Avatar billede thov Forsker
12. juni 2010 - 04:29 #6
Så ringer man til TDC og får nulstillet forbindelsen.

Bagefter aktiverer man netværket ved hjælp af den 12-cifrede kode, og for at genere mest muligt, sker det  gennem den samme adresse som 90% af alle routere har som fabriksindstilling: 192.168.1.1
Avatar billede Tarrou Nybegynder
15. juni 2010 - 12:57 #7
En lille korrektion til thov's svar, selv om han da har helt fat i den lange ende :)

Hvis du har et privat ADSL abonnement hos TDC, har du som standard 2 dynamiske IP-adresser til rådighed. Det betyder, at du på samme tid kan have to stykker udstyr tilsluttet (f.eks. gennem en switch). Begge stykker udstyr vil så få tildelt en IP-adresse fra TDC's DHCP-server.

(Dette gælder hvis du har et speedstream ADSL modem. Har du en TDC-BOX er det en helt anden snak, da den fungerer som router, og dermed giver dig 254 lokale IP-adresser)

Da IP-adresserne tildeles via DHCP, har de en såkaldt leasetid. Det er det tidsrum som IP-adressen bindes til MAC-adressen på dit udstyr. Hos TDC har leasetiden igennem lang tid været 1 time, men den er nu sat op til 2 timer på de fleste af TDC's DHCP-servere.

Når din Linksys router trækker en IP-adresse fra TDC's DHCP-server, kan denne IP-adresse altså kun benyttes af din linksys, og ikke af dit øvrige udstyr. Det beskrevne problem tyder derfor på, at du ikke har to dynamiske IP-adresser, men éen fast IP.

IP-adressen frigives autoomatisk, når leasetiden udløber, forudsat at din linksys ikke fornyr sit lease. fornyelsen sker automatisk når halvdelen af leasetiden er gået.

For at frigøre IP-adressen fra linksys-Mac adressen, skal du altså blot holde linksys'en slukket i en periode svarende til leasetiden - formentlig 2 timer.

På nogle routere kan du via brugerinterfacet selv frigive IP-adressen, således at du slipper for at vente de to timer.

Har du en pc tilsluttet direkte til ADSLmodem, med forbindelse til internettet, kan du frigive IP'en fra kommandoprompten med kommandoen: ipconfig /release (Windows-styresystem)
Avatar billede turbo3000 Nybegynder
28. juli 2010 - 17:25 #8
thov havde løsningen. I har været til stor hjælp. Det har været meget lærerigt, og jeg fik det til at virke. :)

Send venligst nogle svar.
Avatar billede thov Forsker
28. juli 2010 - 23:19 #9
svar kommer her :-)