Avatar billede MMCortez Nybegynder
07. juni 2010 - 21:52 Der er 4 kommentarer

Hvid, grøn eller blå skærm når jeg spiller.

Hey der ude.

Når jeg sidder og spiller eller laver noget der er meget krævende, kan min computer godt finde på at sige stop, nu gider jeg ikke mere, jeg gør din skærm hvid og du kan ikke gøre noget før du genstarter din computer... Jeg har lidt på fornemmelsen at det er på grund af mit grafikkort bliver for varmt. Jeg bruger Speedfan til at finde ud af hvor varmt det bliver. Når jeg kun køre skrivebordet og intet andet, bliver det nogen af de 70 grader varmt. Det skulle være normalt for mit grafikkort at blive så varmt som det gør.

Det hele startede en dag sidste år ved omkring august måned. Jeg var hjemme hos en ven hvor vi havde et lille Lan. Jeg kunne før hen spille krævende spil som Crysis på højeste grafik og sådan. Det kunne jeg spille uden der var problemer. Nå men jeg kan huske at der kom en grafikkort opdaterring. Jeg installerede den selvfølgelig. Så da jeg spille Call of Juarez 2 Bound In Blood blev min skærm ligepludselig grøn. Jeg troede det var skærmstikket der var faldet ud men det var det ikke. Efter det har jeg kun kunne spille krævende spil i ca. 10 min og så går den i sort.

Den giver forskellige grunde ind imellem.
Den kan gøre som jeg har skrevet gå i grøn, hvid eller blå skærm.
eller den kan komme op med en error hvor der står noget i nærheden af at den ikke kunne finde skærmdriveren, opretter forbindelse igen. (Jeg har ikke fået den på det seneste men skal skrive den korrekt ned når jeg får den igen)

Jeg leder efter andre der har det samme problem eller nogen der har en løsning på det.

Spec
Grafikkort: Nvidia geforce 9800 gx2
motherboard: m4n72e
cpu: amd athlon 64 x2 6400+ 3.2
Avatar billede sijmonj Nybegynder
07. juni 2010 - 23:00 #1
har samme problem følger lige med
Avatar billede MMCortez Nybegynder
07. juni 2010 - 23:07 #2
Hvilket grafikkort har du sijmonj?
Avatar billede ggxdg Nybegynder
08. juni 2010 - 00:20 #3
Jeg vil også umiddelbart mene at det er grafikkortet ud fra hvad du fortæller.
70 grader idle er ret voldsomt efter min mening.

Det er nok lidt basalt at spørge om, men er dit kabinet rent, er der ordenligt airflow, fungerer kølere ordenligt osv?

En mulighed kunne være:
Når grafikkort bliver for varme, går det ofte ud over lodningerne mellem GPU'en og printet. Hvis det er tilfældet, kan kortet for det meste reddes med "reflow", hvor man varmer GPU'en, eller hele grafikkortet så meget op, at alle lodningerne smelter igen, og når de så afkøles igen, er forbindelserne bedre igen.
Oftest er det dog ikke nogen permanent reperation. Så vidt jeg ved, ændrer loddetin sig lidt hver gang man varmer det op igen, så det vil aldrig komme til at fungere i lige så lang tid som fra da du fik det, og indtil du fik fejlen, medmindre kølingen optimeres.

http://en.wikipedia.org/wiki/Reflow_soldering

Mange gør det ved at smide kortet i ovnen, andre gør det med varmepistoler osv.

Men der er ingen garanti for at det virker, og du bør undersøge alle andre løsninger inden du forsøger dig med ovenstående, og søge masser af info om det fra folk der har rodet med det.
Avatar billede Slettet bruger
08. juni 2010 - 08:17 #4
http://www.nvidia.co.uk/Download/index5.aspx?lang=en-uk

styresystem

hent siw og under sensors ligger dine temp som du kopierer herind
freeware version

http://www.gtopala.com/siw-download.html

70 grader er ikke så meget men det kunne jo kortvarigt være op på meget mere og det er derfor det slår fra
er det et kort med 2 chips p åkan den ene godt stå af eller være løbet varm
mit gamle ati 4870x2 havde sådan en chip og kortet er smidt ud

hent burnintest og se om det sladrer
http://www.passmark.com/products/bit.htm

m.v.h