Avatar billede strangeaway Nybegynder
07. juni 2010 - 00:28 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

HTML-hjælp til nybegynder...

Kære eksperter

Jeg sidder og er igang med at lave min allerførste hjemmeside og render ofte ind i problemer, som kan løses ved hjælp af eksperten.dk, men lige nu har jeg to problemer jeg ikke kan finde en løsning på.

Skal måske lige dige, at jeg arbejder i Dreamweaver...

1) Jeg skal have lavet en scrollbar i et tekstfelt, og ville gerne have lavet noget, som det der ligger her: http://livepipe.net/control/scrollbar, men jeg kan simpelthen ikke få det til at fungere.

Er der andre - og måske mere idiotsikre metoder?

2) Jeg har et billede, som jeg skal have lavet om til et link og gerne måske to-tre forskellige links. Dreamweaver har en funktion, der hedder image-map, men de tutorials jeg har kigget på - f.eks. http://www.entheosweb.com/website_design/image_maps.asp - hjælper mig ikke. Når jeg klikker på billedet, får jeg ikke de muligheder i Properties, som deiverse tutorial siger man får. Det er som om, at DW ikke ved, at det er et billede.

Håber der er nogen der kan hjælpe med disse to spørgsmål og evt. vil hjælpe med flere problemer undervejs i min proces.

På forhånd tak!!!
Avatar billede zips Juniormester
07. juni 2010 - 11:32 #1
Da det virker fint hos mig med den scrollbar så må det jo være en fejl du laver, så læg et link til din side, eller hele den kode som du prøver at indsætte den scrollbar i.

Jeg har kun en gamle Dreamweaver men her virker det fint med at oprette hotspot.

1. klik på billedet så det er aktivt
2. I bunden af Dreamweaver er der en pil som kan få Properties frem, klik på den
3. Når Properties er fremme, se i venstre side i bunden, her er de ikoner som bruges til at lave hotspot
4. klik på den type du ønsker og gå op på billedet og tegen det du ønsker.
5 Du har nu oprettet et hotspot som du kan ændre ved at dobbelt klikke på det.
Avatar billede strangeaway Nybegynder
07. juni 2010 - 12:01 #2
hej Zips...

siden finder du på: www.kkom.dk

og koden er her:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">

<!--..Her starter det, du kan skabe på siden. Alt herover er noget standard browser-sprog. Headfeltet er bla. for at fortælle, at du benytter er stylesheet på siden - og at alt hvad du laver, retter sig efter det....-->
<head>
<meta name="author" content="KK Kommunikation" />
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
    <link rel="stylesheet" href="images/style.css" type="text/css" />
    <title>KKOM - Kommunikation ved Kent Kjersgaard-Hansen</title>

</head>

<!--..I body-feltet lægger du alt dit indhold. jeg har delt det op ved hjælp af div'er, der er defineret i stylesheetet. Body er delt af 6 felter: logo, menu, 2xklammer, indholdsfelt og footer...-->

<body>
<div id="page" align="left">
<div id="content" style="width:930px; left: auto;">
    <div id="logo">
    </div>

          <div id="menu" class="smallgraytext">
              <a href="om.html">OM K<span class="orangeprik">&bull;</span>KOM</a> &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;     <a href="#">REFERENCER </a>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; <a href="#">LØSNINGER</a>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; <a href="#">K<span class="orangeprik">&bull;</span>KOM OM</a> &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;<a href="#">KONTAKT</a>        </div>

    <div id="rubrik"> <div class="rubriktext">CURRICULUM VITAE</div>
    </div>

<div id="indhold-scroll">
                    <div class="brodtekst">
                      <p><span class="mellemrubriktext">Erhvervserfaring:</span><br />
                      </p>
                      <p>05/09 - &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;Stifter kommunikations- og freelancebureauet  K<span class="orangeprik">&bull;</span>KOM </p>
                      <p>11/08 -            05/09&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;Freelancer bosat i Sverige, samt diverse opgaver som event-medarbejder <br />
                      &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; ved                 SkiStar &Aring;re AB</p>
<p>04/08 - 11/08&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;Nyhedsreporter og v&aelig;rt p&aring; P4 Sj&aelig;lland</p>
<p>01/08 - 04/08&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;Redaktionssekret&aelig;r p&aring; Morgenavisen Jyllands-Posten</p>
                      <p>12/06 - 01/08&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Freelancer. Har blandt andet siddet p&aring; freelancekontoret SPOTkommunikation.                 &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;        <span class="orangeprik">&bull;</span> Leverede fast til DR, metroXpress, Journalisten, Winther Rejser, SKImagasinet, <br />
                      &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;    Luksus og en bred vifte af andre medier, samt kommunikationsopgaver.</p>
                      <p>10/05 - 12/06&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;     Journalist p&aring; fagbladet ournalisten<br />&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;
                      <span class="orangeprik">&bull;</span> Fokus p&aring; is&aelig;r aviskrigen, DRs krise og nye digitale medier</p>
                      <p>03/05 - 10/05&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;     Redaktionssekret&aelig;r p&aring; metroXpress<br />
                        &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;
                        <span class="orangeprik">&bull;</span> Ansvar for bl.a. uddannelsesstof, rejse- og en af de b&aelig;rende kr&aelig;fter bag <br />&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;
  &lsquo;Festival Globe&rsquo; &ndash; avisen p&aring; Roskilde Festival</p>
                      <p>07/03 - 02/04&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;     Seks m&aring;neders journalist-praktik p&aring; fagbladet Journalisten</p>
                      <p>07/02 - 07/03&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;     12 m&aring;neders journalist-praktik p&aring; Kristeligt Dagblad.</p>
                      <p>02/02 - 07/02&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;     Med i gruppen der starter magasinet trehundredeogtresgrader p&aring; DJH</p>
                      <p>02/01 - 02/04&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;     Redaktionsmedlem i Dansk Skiforbunds medlemsblad, SKI<br />
                      </p>
                      <p><span class="mellemrubriktext">Uddannelse:</span><br />
                      </p>
                      <p>02/01 - 02/05&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;     Studerende p&aring; Danmarks Journalisth&oslash;jskole<br />
                      &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;
                        <span class="orangeprik">&bull;</span> Af forl&oslash;b kan bl.a. n&aelig;vnes: <br />
                        &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;
                        <span class="orangeprik">&bull;</span> Hovedopgave: Radiodokumentar om hustruvold i Rusland<br />&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;
                        <span class="orangeprik">&bull;</span> Mediespeciale: Radio (leverede indslag til P1)<br />&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;
                        <span class="orangeprik">&bull;</span> Fagspeciale: Verdenspolitik (leverede indslag til P2)<br />&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;
                        <span class="orangeprik">&bull;</span> TV nyhedsforl&oslash;b<br />&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;
                        <span class="orangeprik">&bull;</span> TV featureforl&oslash;b<br />&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;
                        <span class="orangeprik">&bull;</span> TV mini-dokumentarforl&oslash;b (leverede indslag til 19Direkte)<br />&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;
                      <span class="orangeprik">&bull;</span> Kritisk intervieforl&oslash;b med blandt andet liveinterview</p>
                      <p>09/94 - 07/98&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;        Teologistuderende ved &Aring;rhus Universitet</p>
      </div>
</body>
</html>
___________________________________________________________________

Når jeg klikker på billedet, så er de eneste værktøjer der er i Properties, tekst-væktøjer, så det er som om, at DW ikke fatte, at det er et billede.

Jeg er på herrens mark...

Mvh.

Kent...
Avatar billede zips Juniormester
07. juni 2010 - 13:58 #3
Jeg har nu lavet et test med din side og lagt den javascript scrollbar ind så du kan se det virke fint
http://zips.be/exp/911492/

Jeg ville ikke lave alle de mellemrum du har på siden, opsæt dit cv i en tabel og styr det med css, det er jo ikke nemt at finde rundt med alle de mellemrums tegn.

Med hensyn til din DW kan jeg ikke svare på det udfra det du skriver, men det kunne tænkes at du har fået slået det fra ved at klikke på den pil som findes i højre side af Properties helt nede i bunden, den fjerner nemlig muligheden for at sætte hotspot på billeder.
Avatar billede strangeaway Nybegynder
07. juni 2010 - 21:33 #4
Kære zips og alle andre eksperter...

Jeg kan simpelthen ikke få det til at fungere. Jeg har kopieret kildekoden fra din side fuldkommen og det spiller stadig ikke. Føler mig som en komplet idiot!

Prøv at se på www.kkom.dk

Mht. til det med billedet (blyanterne på hjemmesiden), så forstår jeg det stadig ikke. Mit klogeste bud på, hvorfor jeg ikke kan se det med hotspots er, at DW slet ikke opfatter logoet som et billede. Jeg har uploadet et billede af, hvordan det ser ud i DW, når jeg har valgt billedet.

http://img189.imageshack.us/img189/662/skrmbilledez.png

Håber nogen kan hjælpe...
Avatar billede zips Juniormester
07. juni 2010 - 22:12 #5
Jeg har sendt de filer jeg har brugt for at lave min test side, så du kan se om du kan finde fejlen ud fra dem.

På det skærmdump ser det ud til at du kun stå i noget tekst og ikke på et billede, det virker kun hvis du stå på et billede, dvs at du ikke kan gøre det på et baggrundsbillede som du henter med css
Avatar billede strangeaway Nybegynder
07. juni 2010 - 22:24 #6
Hvor har du sendt mailen til? Har ikke modtaget noget...

Prøv evt. kent.kh(at)gmail.com

Billedet er jo netop - tror jeg - et baggrundsbillede, så hvordan løser jeg det lettest i stedet?

Tak ;-)
Avatar billede zips Juniormester
07. juni 2010 - 22:44 #7
Filer er sendt som PM her gennem eksperten, kik i din post, der er et link til filerne som er zip pakket, udpak dem og test dem.

Billedet kan du indsætte som et billede i den div du nu har sat en css på som henter billedet.
Avatar billede strangeaway Nybegynder
08. juni 2010 - 09:41 #8
Kære Zips...

Det lykkedes tusinde tak for hjælpen ... jeg har evt. kun ét tillægsspørgsmål: hvordan ændrer jeg længden på scrollhåndtaget, som jeg gerne vil gøre kortere?

Smider du et svar?

Endnu engang tak :-)
Avatar billede zips Juniormester
08. juni 2010 - 11:09 #9
Her er et svar :-)

Scrollbar højden er styret efter indhold og højde på din div, ændre du højden på #scrollbar_content vil du se at den følger indholdet højde, så den kan ikke ændres, den virker på samme måde som en almindelig scrollbar blot med andre farver.
Avatar billede strangeaway Nybegynder
08. juni 2010 - 11:11 #10
Okay super! Højden på scrollbaren var også ren æstetik - kan sagtens leve med sådan som det ser ud nu!

Endnu engang tak for hjælpen...