Avatar billede Slettet bruger
06. juni 2010 - 18:50 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Time Mashine slettede hele min eksterne harddisk på 15 sek.

Kære Alle, der har tid til at hjælpe

Jeg er ny Mac-bruger (Mac OS X, Version 10.6.3, Mac Pro) og besluttede mig for, at det ville være smart at lave en backup af Mac'en. Jeg tilsluttede den eksterne harddisk, og mere eller mindre gik Time Mashine automatisk igang, og så var alting pludselig slettet.

Jeg har brugt min eksterne harddisk igennem mange år med Windows, og der lå alle mine billeder og al musik helt tilbage fra 2003. Så vidt jeg kan fornemme, er det mere eller mindre umuligt at AL det, kan blive slettet på 15-30 sekunder, og længere tog det virkelig ikke.

Jeg trak stikket ud, så der ikke kunne ske mere skade.

Så prøvede jeg at tilslutte den eksterne til min gamle stationære, og ingen ekstern harddisk "poppede" frem. Den eksterne blev tændt (det er én af dem med eget stik), men inde i "Min computer" blev den slet ikke synlig.
Funktionen med at "fjerne den nænsomt" var dog stadig aktuel.

Nu står jeg så som et stort spørgsmålstegn, og aner ikke hvad jeg skal gøre. Mit mål er, at få alle billederne tilbage igen!

Jeg håber, I kan hjælpe mig og spørg endelig, hvis jeg skal forklare noget lidt 'anderledes'.

Mvh Anne
Avatar billede 220661 Ekspert
06. juni 2010 - 19:07 #1
Hej Anne og velkommen til.
Du skriver du tog stikket ud, medens harddisken blev brugt.
Gør man dette kan den meget let blive korrupt, så man ikke kan få adgang til den længere. En anden ting er du har brugt den i Mac, som den sandsynligvis er klargjort til at bruge. Derfor kan du ikk se filerne i windows.
Gendanne filer: http://digifile.dk/download.php?katid=33
Avatar billede 220661 Ekspert
06. juni 2010 - 19:09 #2
Prøv at installere PC Inspector smart recovery, og se om den kan gendanne dine filer (billeder).
Avatar billede Slettet bruger
06. juni 2010 - 19:13 #3
Det lyder som om du har mistet filtabellen - kan du se disken i DISKHÅNDTERING (Windows)
Avatar billede Slettet bruger
06. juni 2010 - 19:26 #4
Hvis det går helt galt er der folk der tager (sindsyge mængder) penge for at fixe sådan noget.
Avatar billede kado Nybegynder
07. juni 2010 - 16:59 #5
Da du sluttede harddisken til Mac'en, blev programmet TimeMachine automatisk åbnet.

Du blev her spurgt om du ville bruge harddisken med TimeMachine og hvis du svarede ja, ville TimeMachine automatisk klargøre disken, så den KUN kan bruges med TimeMachine.

Det står desværre klart i vejledningen, når du tilslutter en harddisk første gang til Mac'en

Ved at svare ja, har du accepteret, at TimeMachine skal slette ALT

/kado
Avatar billede 220661 Ekspert
07. juni 2010 - 21:30 #6
Feedback Anne ??
Avatar billede Slettet bruger
09. juni 2010 - 16:45 #7
Øh, jeg ved ikke helt hvordan det her feedback og point fungerer.

(220661): Som jeg lige læser det, så kan alle programmerne på http://digifile.dk/download.php?katid=33 kun installeres på en Windows, ikke?
- og det kan kun gendanne billeder ikke? Kan jeg bruge "PC Inspector File Recovery" til både at hente billeder, dokumenter og musik (billederne er stadig første prioritet).

(helgec) Min gamle Windows XP er på engelsk, hvor finder jeg DISKHÅNDTERING? Jeg kan ikke se den eksterne harddisk, når jeg åbner My Computer.

(kado): Jeg vidste ikke, der var en vejledning, og det er så min fejl ikke at læse den. Men så lyder det som om, at alting virkelig er slettet fra den...
Avatar billede Slettet bruger
09. juni 2010 - 16:55 #8
Dansk eller engelsk er hip som hap,
Højreklik på "My computer -> Manage -> Disk Management, nu kan du se de diske systemet genkender
Avatar billede kado Nybegynder
09. juni 2010 - 17:54 #9
Når du først har bedt TimeMachine om at bruge harddisken, kan du ikke bruge den på PC, uden at formatere den på PC.

Windows læser ikke uden videre en Mac-formateret disk, hvorimod Mac normalt læser alle windows-diske.
Avatar billede valbyly Nybegynder
09. juni 2010 - 20:54 #10
Med dette lille program kan du se Mac filer i Windows. Det forudsætter selvfølgelig, at filerne stadig er HFS formateret, og at partitionstabellen, som helgec skriver, ikke er væk. Det sidste sker nemt, når man pludselig afbryder strømmen.
http://peecee.dk/upload/view/250742
Avatar billede Slettet bruger
11. juni 2010 - 15:32 #11
(Helgec) Under Disk management kan jeg godt finde den eksterne hard disk. Betyder det så, at partitionstabellen stadig er der?

Jeg gik ind i:

External USB Device Properties -> Volumes:
Capacity: 305245 MB
Unallocated space: 0 MB
Reserved space: 0 MB

Er det så rigtigt forstået, at der ikke er lagret noget på den?

(valbyly) Hvad betyder det, at filerne skal være HFS formateret?

Og hvad forslår I, at jeg skal gøre nu, for at få BILLEDERNE, og evt. musik og dokumenter tilbage?
Avatar billede valbyly Nybegynder
11. juni 2010 - 19:22 #12
HFS er bare den måde Mac formatere på. Alle styresystemer bruger deres egne formateringer. Mack kan ikke umiddelbart læses i windows.
Jeg kender kun windows og skal ikke gøre mig klog på Mac. Men med det program jeg linkede til, skulle man kunne se Mac filerne Under windows. Unallocated betyder jo plads som ikke er tildelt. Derfor virker det mærkeligt, at sktive 0. Det giver kun mening, hvis al plads er allocated. Men hvorfor så skrive det? Det kunne tyde på, at du har mistet partitionstabellen. Men jeg ved kun hvordan man gendanner den i windows, så du har brug for en Mac kyndig.
Avatar billede Slettet bruger
19. juni 2010 - 16:13 #13
Jeg synes I er kommet med rigtig mange gode svar, men jeg ved stadig ikke rigtig hvordan jeg skal gribe det an.
Er det bedste bud, at jeg skal installere http://digifile.dk/download.php?katid=33 på en windows? og så tage den derfra?
Avatar billede Slettet bruger
24. juni 2010 - 12:00 #14
Jeg kan ikke få http://digifile.dk/download.php?katid=33 til at virke..
Andre forslag?