Avatar billede Slettet bruger
06. juni 2010 - 10:58 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Problem med backup sti

Jeg bruger den her kode til at backup nogle filer:

AppPath:=ExtractFilePath(Application.ExeName);
  if DoCopy(AppPath + '\vinlist*',AppPath + '\backup') then
    if DoCopy(AppPAth + '\history*', AppPath + '\backup') then
    begin

//problem--> CopyDir('\images','\backup\images');

      showmessagepos('dataerne er kopieret til backup',400,400);
Backup.Close;

alt over "problem virker fint, men prøver jeg at kopiere mappen \images til \backup\images så får jeg en fejl hvis det køres udenfor IDE....

Hvis jeg laver en absolut sti for backup images så virker det fint men jeg er mere til en relativ sti...

Hvorfor virker det for eks. vinlist og ikke for images?
Avatar billede martinlind Nybegynder
06. juni 2010 - 12:14 #1
fordi at en ralativ sti er relativ i forhold til hvor du står !
og grunden til at det virker forskelligt i ide og udenfor er fordi du står forskellige steder inde i ide og udenfor...

EN RELATIV STI ER NETOP RELATIV !
Avatar billede Slettet bruger
06. juni 2010 - 12:22 #2
Hvordan kan man løse det problem med at kopiere en mappe med navnet Images til \backup?

Mappen images befinder sig i biblioteket hvor *.exe filer er.

Det er det som jeg er ude efter.

Absolut sti dur ikke i vista eller win7
Avatar billede martinlind Nybegynder
06. juni 2010 - 12:53 #3
du skal vel sagtens lave et nyt bib. under backup der hedder images

backup\images

kan ikke lige gennemskue dit sti-system :-)

men hvis du åbner en dos-box, så kan du teste med en alm. copy commando om dine stier er rigtige
Avatar billede Slettet bruger
06. juni 2010 - 13:36 #4
#3

Det sjove er at det virker i xp men ikke i vista og win7

det at bruge copydir skulle vel ikke være noget problem, men det er det jo i vista og win7
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
06. juni 2010 - 19:54 #5
Din sti er vel mere absolut end relativ når du bruger ExtractFilePath(Application.ExeName) som jo giver dig placeringen af din .exe fil - men det er nu nok ikke det der driller dig.

Hvis problemet er 'begrænset' til Vista og Windows 7 så kan det have noget at gøre med hvor dit program køres fra. De 2 OS'er er noget strikse med f.eks. C:\Program files og andre 'system' dirs.
Så måske kan der være noget der.
Avatar billede hrc Mester
07. juni 2010 - 07:45 #6
Som Hugo skriver, så er der kommet nogle restriktioner på det at oprette filer og kataloger. Men hvad med om du prøver at angive et punktum foran dine absolutte stier (de er ikke relative når de starter med et backslash)

CopyDir('.\images','.\backup\images');
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
07. juni 2010 - 08:06 #7
Jeg ved egentlig ikke om de restriktioner ophæves hvis man laver en manifest fil og putter den med i projektet?
Avatar billede hrc Mester
07. juni 2010 - 08:15 #8
Hugo: Aner ikke hvad du snakker om, men jeg er også ca. 1 måned fra at skifte til Win7 :-) Jeg synes dog Sharon skulle prøve de punktummer. Det er en åbenlys fejl.
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
07. juni 2010 - 08:34 #9
Hvis du checker en Vista eller Windows 7 installation, vil du uden tvivl finde flere filer der hedder .manifest
Jeg kan ikke forklare 100% hvad de bruges til, men det er et eller anden med at fortælle OS at det er OK at det program får lov at køre i f.eks. C:\Program files

Borrisholt har udgivet et program til at lave den fil til et Delphi program på about.com - jeg har dog lavet et par små tweaks i det da der var noget der kunne skabe forvirring om stinavne.

Jeg finder det lige til dig.
Avatar billede Slettet bruger
07. juni 2010 - 18:50 #10
#6

Det var løsningen med (.)også i vinlist, så uanset hvor projectet befinder sig nu, så tager den backup af de valgte filer.

Tak HRC.....smid et svar.

tsk hvor er det simpelt nogen gange "S" jeg var ved at blive gråhåret over problemet...
Avatar billede hrc Mester
07. juni 2010 - 21:06 #11
Et svar. Så er der da lidt der er gået godt for mig i dag. Jeg har smadret en PH-pendel (2500,-), fejlet en opgradering af en harddiskoptager (ca. 1700,-) og smadret min arbejds-PC da jeg ville afinstallere SQL2008r2 for at starte forfra. Turde næsten ikke tænde min bærbare, for hvad ville der ikke ske der..
Avatar billede Slettet bruger
08. juni 2010 - 00:20 #12
sikke da en møg dag,

skal selv have opgraderet min harddiskoptager, men nu er jeg ikke så sikker "S"
Avatar billede hrc Mester
08. juni 2010 - 05:39 #13
Sharon: Jeg har (havde?) en SAMSUNG DVD-HR775A hvor jeg var træt at fejlene i timerdelen, håbede en opdatering var løsningen. Proceduren var: Fil på CD, CD i skuffe, luk skuffe og tryk OK til at opdatere. Vent ca. 15 minutter, tag CD ud og genstart. Jeg ventede 45 minutter, tog CD'en ud og genstartede. Den var død - og ja. Der var ca. 220Gb brugt på disken.