Avatar billede biohazard_666 Nybegynder
05. juni 2010 - 18:42 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

USB Harddisk kan ikke findes i Windows

Hejsa Eksperter

Jeg har nu i noget tid haft en Samsung S2 Portable harddisk til at ligge, som ikke har virket. Problemet var at jeg skulle overføre nogle data til min lillebrors computer, og idet jeg satte harddisken i USB-porten, stoppede den med at virke.
Siden da har vi fundet ud af, at USB-porten i computeren var tilsluttet forkert på bundkortet (En af mine lillebrors venners far kiggede på computeren, da andre USB-devices også stoppede med at virke, og det var ham, der fandt fejlen) hvilket sikkert har betydet, at harddisken blev tilsluttet med forkert strømtilslutning (harddisken får strøm gennem USB-kablet).

Når jeg nu sætter harddisken i min computer, kan jeg høre at den begynder at køre rundt, og den blå lampe begynder at lyse - men så sker der heller ikke mere. Jeg har søgt rundt på nettet, og fandt et program, der hedder UVCView, som viser status på USB-enheder forbundet til computeren, og utroligt nok, bliver harddisken overhovedet ikke registreret i programmet.

Jeg har endvidere haft åbnet coveret til harddisken for at se, om der var andre tilslutningsmuligheder end USB, men har måtte sande, at det er den eneste mulighed, da der hverken er SATA eller andet interface på harddisken. Så derfor ville jeg høre, om der var nogle her, der kunne have nogle ideer til hvordan problemet eventuelt kan løses, eller om der er nogen måde man kan få de data, der er på harddisken reddet.

Med venlig hilsen
Lars
Avatar billede valbyly Nybegynder
05. juni 2010 - 18:52 #1
"Siden da har vi fundet ud af, at USB-porten i computeren var tilsluttet forkert på bundkortet" Det lyder da underligt da USB er en del af bundkortet.
Har du set efter i bios eller i Diskhåndtering om HDD er der?
Eller prøvet at slette alle USB enheder - undtagen mus og tastatur - i Enhedshåndtering, og derefter genstarte, så windows kan genfinde driverne?
Avatar billede biohazard_666 Nybegynder
05. juni 2010 - 19:07 #2
Det var en USB-port, der sad i kabinettet, som normalt tilsluttes til bundkortet via et kabel. Kunne forestille mig, at kablet måske var blevet tilsluttet IEEE 1394-pins eller lign i stedet for de normalt USB-pins.

Jeg har set efter i både enhedshåndtering, diskhåndtering og med UVCView, og harddisken er ikke til stede overhovedet. Dette gør sig gældende på samtlige 5 computere jeg har til at stå her.

Tager lige et hurtigt kig i BIOS om den kommer frem der.
Avatar billede Poko1 Ekspert
05. juni 2010 - 19:11 #3
Din bærbare enhed er garanteret enten sata eller ata den sidder på en printplade og det er sikkert den der er defekt der findes flere interfaces med usb som den kan tilsluttes
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=417531
Avatar billede valbyly Nybegynder
05. juni 2010 - 19:27 #4
USB tilsluttet via kabel, så må det jo være et PCI kort? Men hvad så med de USB som sidder indbygget i bundkortet?
Avatar billede valbyly Nybegynder
05. juni 2010 - 19:28 #5
Forresten PCI kort tilsluttes ikke via kabel, nu er jeg forvirret:)
Avatar billede biohazard_666 Nybegynder
05. juni 2010 - 19:36 #6
Valbyly:
Der sidder nogle pins på bundkortet, man kan bruge til at tilslutte "eksterne" USB-porte med, som fx sidder indbygget i ens kabinet - det var sådan en USB-port indbygget i kabinettet, der var problemet.

Poko1:
Jeg uploader lige nogle billeder, så man kan se hvordan harddisken ser ud. Der er 1 printplade med et miniUSB-stik på, og printpladen bliver forbundet til selve harddisken via nogle pins, der bliver forbundet, når printpladen skrues fast til harddisken.
Avatar billede Slettet bruger
05. juni 2010 - 19:37 #7
Er du sikker på at du har USB 2 på din computer ellers får disken ikke strøm
Avatar billede biohazard_666 Nybegynder
05. juni 2010 - 19:43 #8
Så er der uploaded billeder:
http://img684.imageshack.us/g/imageivn.jpg/

Den del af printpladen i kan se, ligger ind imod harddisken. På harddisken er der nogle pins i bunden og et orange felt med endnu 4 flade pins på. Disse forbinder harddisk og printplade.
Avatar billede biohazard_666 Nybegynder
05. juni 2010 - 19:44 #9
helgec:

Ja det har jeg. Har brugt harddisken på min stationære samt bærbare mange gange, men den stoppede med at virke efter den blev sat i min lillebrors USB-port. Det samme er sket med en iPod og 2 USB-sticks.
Avatar billede valbyly Nybegynder
05. juni 2010 - 19:45 #10
Pins og eksterne USB porte? Interessant bundkort:)
Avatar billede Poko1 Ekspert
05. juni 2010 - 19:50 #11
Ja det er godt nok en speciel ting der er nok ikke mange muligheder hvis du ikke har skilt den så meget af at du er inde ved skiverne er der kun en løsning køb en mage til og skift print pladen
Avatar billede biohazard_666 Nybegynder
05. juni 2010 - 19:50 #12
Det er et ganske normalt bundkort :) Lad mig se om jeg kan finde et billede.
Avatar billede biohazard_666 Nybegynder
05. juni 2010 - 19:52 #13
Her kan du se et eksempel:
http://www.tips4pc.com/images/ASUS%20M2N-E%20SLi%201.jpg

De blå tilslutningsporte med pins, der kan man tilslutte "eksterne" USB-porte som fx sidder i ens kabinet.

Eller således:
http://www.tips4pc.com/images/motherboard%20usb%20connection.gif
Avatar billede biohazard_666 Nybegynder
05. juni 2010 - 19:54 #14
Poko1:
Ja det tror jeg desværre også er den eneste løsning. Ellers må jeg se om der er nogen mulighed for at skaffe sådan en printplade hjem. Eller finde en billig brugt harddisk af samme type :)
Avatar billede valbyly Nybegynder
05. juni 2010 - 19:54 #15
Et normalt bundkort??? Jeg har aldrig set noget lignende. Hvor er f.eks. ramslottene?
Avatar billede Poko1 Ekspert
05. juni 2010 - 19:57 #16
valbyly vi andre ved hvad det drejer sig om
Avatar billede valbyly Nybegynder
05. juni 2010 - 19:57 #17
Nå der var sandelig noget andet. Men så må der vel også være normale USB indgange?
Avatar billede valbyly Nybegynder
05. juni 2010 - 19:58 #18
poko1
Nå det var da godt:)
Avatar billede biohazard_666 Nybegynder
05. juni 2010 - 20:01 #19
valbyly:
Ja selvfølgelig er der normale USB-indgange også... Det er et 100 % normalt bundkort, men de eksterne USB-porte var tilsluttet nogle andre pins end de viste på billederne, og derved (højst sandsynligt) fået forkert strøm til harddisken og på den måde ristet printpladen.
Avatar billede valbyly Nybegynder
05. juni 2010 - 20:07 #20
Ja så, jeg må blank erkende, at det har jeg ingen erfaring med.
Avatar billede biohazard_666 Nybegynder
05. juni 2010 - 20:12 #21
Det er også helt okay :) tak for forsøget!
Avatar billede biohazard_666 Nybegynder
05. juni 2010 - 20:46 #22
Poko1:

Har kontaktet et par firmaer og hørt om muligheden for at skaffe reservedele til harddisken, og dermed synes jeg vi skal lukke her.
Smid et svar, hvis du vil have point :)
Avatar billede Poko1 Ekspert
05. juni 2010 - 20:53 #23
Ok. :-)
held og lykke
Avatar billede biohazard_666 Nybegynder
05. juni 2010 - 21:28 #24
Tak skal du have :)