Avatar billede prebenrunge Nybegynder
04. juni 2010 - 12:35 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

window.open(file://) med Safari på MAC giver tom URL

Kære venner, er her ikke et rigtig klogt hoved der kan hjælpe med med hvor ovenstående giver en blank URL.

jeg bruger funktionen således

    var imgpath = "file///volumes/FM/1234.pdf:"
    window.open(imgpath);

Jeg får godt nok et nyt window frem MEN der er INGENTING i URL'en.
Hvis jeg skriver alt andet end "file:" kommer der frem, så det er åbentbart fordi min mac eller safari ikke kan lide ordet "file:" (med colon)
Hvis jeg eks. skriver "files:" med s så står teksten i URL men virker selvfølgelig ikke før jeg manuelt fjerner s og trykker på enter, så kommer filen frem.

HVORFOR kan min Safari på MAC ikke lide window.open() med file: som parameter ?
Avatar billede Slettet bruger
04. juni 2010 - 12:45 #1
Din Safari på Mac gør klogt i, ikke at ville åbne en sådan URL.
Det er slet ikke meningen at en hjemmeside skal kunne åbne filer fra en brugers computer. Forestil dig ellers, hvor let man kunne inficere folk med en virus, blot ved at åbne et program med de rette parametre.
Avatar billede prebenrunge Nybegynder
04. juni 2010 - 19:54 #2
Nu er det ikke på internettet men vores Intranet jeg skal bruge den, så her er der ingen risiko. Desuden virker det udmærket på vores PC'er så explore og pc har åbentbart ikke dette problem.
Avatar billede Slettet bruger
04. juni 2010 - 21:58 #3
I så fald bruger I en meget gammel version af Internet Explorer.
Jeg tror hullet blev fikset i IE6 SP1.
Og ja, It's not a feature, it's a bug

Som sagt er det ikke meningen at man skal kunne dette. Måske kan en eller anden hemmelig indstilling findes, som gør det muligt for Safari at lempe sikkerhedsindstillingerne på intranettet, men jeg kan vist ikke lige finde nogen.
Avatar billede prebenrunge Nybegynder
05. juni 2010 - 07:17 #4
Lige et spørgsmål her. Så vidt jeg havde forstået afvikles javascript lokalt på brugerens maskine og såfremt den benytter window.open(file://) - vil det vel være på brugerens maskinen og hvis brugeren ikke har det omtalte netværksdrev mountet kan han vel ikke finde noget. er dette ikke sandt. Hvis man bruger window.open med http i stien virker det fint både i safari og explore, så jeg er lidt forvirret over det du skriver. desuden kører vi med IE7 og ikke en gammel version.
Avatar billede Slettet bruger
05. juni 2010 - 15:17 #5
Hjemmesider må gerne åbne popup-vinduer med hjemmesider på internettet. Der er ingen sikkerhedsfare.
Hjemmesider må ikke åbne popup-vinduer med filer fra brugerens computer. Dette kan nemlig være en sikkerhedsbrist, da brugeren ikke selv kan bestemme over, hvilke filer der åbnes.

I så fald er der en sikkerhedsindstilling i Internet Explorer, som gør dette muligt når siden ligger på intranettet. Som sagt må du så lede efter en lignende indstilling i Safari. Jeg bruger ikke selv Safari, og kender derfor ikke til indstillingsmulighederne.

Jeg håber ikke det var alt for forvirrende :)
Avatar billede prebenrunge Nybegynder
05. juni 2010 - 19:00 #6
nej det er helt ok - og jeg leder stadig efter nogen som ved hvordan man gør det muligt, for de indstillinger der findes umiddelbart under "indstillinger" i safari, giver ikke mange muligheder og kan hurtig overses.
Avatar billede Slettet bruger
11. juni 2010 - 07:57 #7
Kan vi lukke?
Avatar billede prebenrunge Nybegynder
13. juni 2010 - 21:10 #8
ja, jeg prøver så med php, så vi lukker spørgsmålet
Avatar billede prebenrunge Nybegynder
18. juni 2010 - 10:14 #9
Spørgsmålet lukkes her!