Avatar billede gummi08 Nybegynder
02. juni 2010 - 16:40 Der er 17 kommentarer

xp ville ikke installere

hej der ude har et alvorligt problem med en pc som skal løses nu og her håber nogle kan hjælpe mig .....

jeg havde et gammel vista på min pc og slettet harddiskens partion via hirens Boot CD og det virkede fint . jeg opret en ny primary partion som også virkede godt... efter bios var loaded kom jeg ind der hvor man skal trykke på en test få at starte på cd "gjort jeg så"

den står så installer en masse ting I/Q osv som alle kender til. lige så snart det var ordnet og den skulle komme med den GUI hvor man skal trykke F8 til accpter regler osv. kom der en BSOD "Blue screen off dead"  den kommer sigere der muligvis er virus i min harddisk og det mener jeg jo ikke når jeg lige har fjernet alt. så brude det ikke være muligt. HAR SELV tjekket fejlkoderne den kommer med "0x0000007b(oxf78d2524, 0xc0000034,ox00000000,0x00000000)" men kan ikke rigtig finde løsning .. men lige pt står jeg uden Operativsystem på PC . har kun bios opstart.

håber i kan hjælpe ville være mega glad hvis i kan hjælpe
Avatar billede claes57 Ekspert
02. juni 2010 - 16:49 #1
du skal starte på xp-cd'en, og under installation slette alle partitioner på disken - derefter opretter du en ny (hurtig ntfs-formatering).
Vista har nok efterladt en stump, og det kender xp jo ikke.
Avatar billede gummi08 Nybegynder
02. juni 2010 - 16:56 #2
hmm altså du forstå mig ikke :D kan ikke komme så langt på cden de ved efter man har trykket på en tast få starte på cd indlæser den en masse ting som I/q osv.... efter indlæsning kommer fejlen .. når næsten ingen ting på PC før fejlen opstår... OG SELF STARTER JEG PÅ EN XP pro CD :D
Avatar billede gummi08 Nybegynder
02. juni 2010 - 17:00 #3
i BIOS har jeg lige set den ikke kan finde nogle harddisk står "
IDE primary MAster not detected
IDE primary slave not detected.
SATA1 not Detected.

så skal vel have operret en ny partion?
Avatar billede claes57 Ekspert
02. juni 2010 - 17:13 #4
så mangler du en sata-driver. Den henter du på mobo-producentens hjemmeside, og med xp skal den ligge på en diskette for at kunne indlæses.

Hvis du henter gparted livecd, så kan du der rydde harddisken helt, og oprette en ntfs-partition - gparted skal kunne se harddisken.
http://sourceforge.net/projects/gparted/files/gparted-live-stable/0.5.2-9/gparted-live-0.5.2-9.iso/download
Avatar billede gummi08 Nybegynder
02. juni 2010 - 17:23 #5
kan du give mig link til der hvor jeg kan hente sata driveren . og så lille guide til hvordan jeg installer den ?
Avatar billede gummi08 Nybegynder
02. juni 2010 - 17:25 #6
hvordan har du tænkt dig jeg skal indlæse noget når jeg ikek har noget OPerativsystem?
Avatar billede gummi08 Nybegynder
02. juni 2010 - 17:26 #7
er der ikke andre måder at indlæse sata-driver på ?fordi har ikek floppy disk.
Avatar billede valbyly Nybegynder
02. juni 2010 - 17:34 #8
Jeg havde et lignende problem win7 til XP, men kom så i tanke om AHCI i bios. Rettede den til Ide, og så kørte det bare.
Derefter kan man med en almindelig XP nedlægge og oprette partitioner som man lyster.
Avatar billede claes57 Ekspert
02. juni 2010 - 17:40 #9
prøv #8 løsning - og hvis det ikke virker, så skal jeg altså vide hvilket motherboard du har for at finde driver. Og xp kan KUN med diskettedrev.
Avatar billede gummi08 Nybegynder
02. juni 2010 - 17:46 #10
hvor i BIOS finder jeg AHCI. har disse valgmuligheder :
standart CMOS features.
advanced BIOS features.
advanced Chipset features.
integrated peripherals .
power managemenet setup.
load optimized defaults.
BIOS setting password.
save & exit settings
exit without saving..

hvor skal AHCI ligge?
Avatar billede valbyly Nybegynder
02. juni 2010 - 17:53 #11
Ja det er jo forskelligt fra bundkort til bundkort. På den Asrock jeg bruger lige nu, er stien Advanced/Ide configuration/Sata operation mode.
Jeg har læst at der kan stå noget andet end AHCI, men sæt den under alle omstændigheder til IDE.
Avatar billede Slettet bruger
02. juni 2010 - 17:54 #12
Avatar billede valbyly Nybegynder
02. juni 2010 - 17:57 #13
Ps. Asrock er noget lort. Indgangbøsningerne til Sata stikkene falder simpelhen af bundkortet fordi de ikke er sat ordentligt fast.
Avatar billede valbyly Nybegynder
02. juni 2010 - 18:07 #14
helgec prøv at se her. En boot CD med bla. Testdisk.
http://www.chip.de/downloads/SystemRescueCd_28454647.html
Avatar billede Slettet bruger
02. juni 2010 - 18:24 #15
"valbyly" Velcome back

Hvis man ser på indholdet af skiven http://sysresccd.org/Detailed-packages-list så ser det ud til at være en modernisering at INSERT, men den skal da prøves af
Avatar billede valbyly Nybegynder
02. juni 2010 - 18:26 #16
Takker:) Har prøvet den. Fungerede fint med Testdisk.
Avatar billede valbyly Nybegynder
02. juni 2010 - 18:29 #17
gummi08
Undskyld lidt spam. Fandt du ud af det med AHCI ?