Avatar billede Slettet bruger
01. juni 2010 - 15:20 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

C5/NAV/AX - Hvilket sprog

Jeg er blevet lidt nysgerrig - i hvilket sprog er de nedenstående programmer udviklet i/bruger man til at lave ændringer i:

Dynamics C5
Dynamics NAV
Dynamics AX
Avatar billede sten2004 Nybegynder
01. juni 2010 - 16:09 #1
Dynamics NAV har et proprietært sprog under motorhjelmen der hedder c/al. Der kræves en udvikler licens for at kunne ændre i den eksisterende kode eller en kundelicens med tilkøbte ekstra raporter/tabeller/dataporte osv. Det var tanken at .net skulle være den nye platform for NAV, men om det er implementeret ved jeg ikke, muligvis i NAV 09 i RTC implementeringen.

Hvis du er nysgerrig så check

www.mibuso.com
Avatar billede Slettet bruger
03. juni 2010 - 13:08 #2
Tak for svaret - du skulle vel ikke vide om C5/AX benytter det samme eller?
Avatar billede sten2004 Nybegynder
05. juni 2010 - 14:03 #3
Det ved jeg med sikkerhed at de ikke gør, idet de hører til produktporteføljen fra Damgaard familien. Jeg kender imidlertid intet til programmeringsmiljøet ellers og min viden stammer fra c/al-programmører der har skullet kigge C5 og XAL for konvertering.

MHT Dynamics AX så kan det være at Microsoft har investeret i portering over på en mere kendt platform idet AX henvender sig op i markedet forbi mellemstore til store virksomheder.

Det siges at kan man programmere ti MS Acces er man godt hjulpet til c/al.
Avatar billede Slettet bruger
07. juni 2010 - 18:33 #4
Siger tak for svarerne
Avatar billede sten2004 Nybegynder
07. juni 2010 - 23:58 #5
Var så lidt.

Hvis du søger lidt kan du nok finde en "Application Designer's Guide" dok id: w1w1adg.pdf  til c/al.
Avatar billede jasman Nybegynder
10. juni 2010 - 10:10 #6
Meget kort:
Dynamics AX anvender sin egen run-time kerne kaldet Morhpx.
Denne indeholder programmerings sproget x++.
Applikationen er skrevet i dette sprog.
Morphx indeholder også forms-generator og rapport-generator.
Megen udvikling kan laves som drag'n'drop.

Fra Dynamics AX 4.0 var det muligt at anvende web service til integration via AIF-frameworket.

Fra Dynamics AX 2009 begynder Microsoft for alvor at integrere til Sharepoint, og SSRS samt SSIS under SQL Server.
Avatar billede Slettet bruger
02. september 2010 - 14:50 #7
www.dNAV.dk kan application designers guide hentes her:

http://dnav.dk/content/navision-4-application-designer%E2%80%99s-guide

dNAV.dk = Dynamics NAV = Navision