Avatar billede permarer Nybegynder
31. maj 2010 - 17:02 Der er 5 kommentarer

ATA hardddisk

Jeg har en gammel Toshiba Satellite M40-276 model: PSM44E-00K00GED bærbar, hvor harddisken er ved at "stå af", jeg vil gerne have en ny/gammel harddisk, men har fået at vide af en bekendt at det skal være en Toshiba harddisk.
Så er mit spørgsmål: Det kan da ikke være rigtigt, kan man ikke bruge en hvilken som helst ATA harddisk?, og i så fald kan de købes endnu for det er jo en gammel PC.

Med venlig hilsen

Per M
Avatar billede claes57 Ekspert
31. maj 2010 - 17:27 #1
du kan tage hvad som helst - bare målene passer.
på mange bærbare sidder disken i en lille holder med et specielt mellemled - det skal du genbruge. Du skal se efter højden på disken - 9/12mm eller andet - du skal have samme højde.
Avatar billede valbyly Nybegynder
31. maj 2010 - 18:57 #2
Passer enhver 2.5-inch HDD ikke i enhver bærbar?
Avatar billede claes57 Ekspert
31. maj 2010 - 20:16 #3
nej - de er ikke lige tykke, så en på 12mm kan ikke være der, hvor der kun er afsat 9mm, og omvendt, så vil en 9mm tyk disk rasle rundt i en 12mm plads.
Men nogle af holderne til diske (dem med mellemleddet) kan klare flere typer. Så læs manual til original-maskine, og se mål på harddisk (eller åben, og tjek)
Avatar billede valbyly Nybegynder
31. maj 2010 - 20:59 #4
Ok, men lyder mystisk at man laver to tykkelser til 2,5, det må da fordyre produktionen:)
Avatar billede claes57 Ekspert
01. juni 2010 - 21:09 #5
næ - i starten kunne man ikke komme under 12mm - det kunne man senere, hvorfor de nyere kun har afsat den plads.
For den sag skyld kunne man sagtens lave SSD-diske på 3-4 mm - men så passer de bare ikke i nuværende kabinetter, og bliver ikke solgt.
http://support1.toshiba-tro.de/tedd-files2/0/userman-da-20090202113807.zip
og det kan åbenbart svinge fra 7 til 15 mm
http://en.wikipedia.org/wiki/Hard_disk_drive
så mål lige din disk efter før du bestiller en ny. Og så er den nok så gammel, at bios har svært ved at gå over 130gb, så hold dig på maks 120gb.