Avatar billede renelund Nybegynder
28. maj 2010 - 15:45 Der er 15 kommentarer

HP bærbar starter ikke op

Det drejer sig om en HP Pavilion, som vi bruger til firmaet, når jeg blandt andet skal tømme førerkort fra lastbilerne, tjekke mails osv.

Jeg brugte den så sent som igår aftes, og her til morgen ville jeg så tjekke for nye mails. Men da jeg tænder for strøm ved stikkontakten, begynder den selv at starte op - hvor efter den slukker igen. Sådan bliver den ved med at stå. Jeg kan hører blæsere gå igang, samt se lys i knapperne. Men den står lige nogen sekunder, og så går ud. Hvor efter den så går igang igen, i få sekunder.

Hvad kan det skyldes?

Er lidt bange for, om det kunne blive en dyr reperation, i forhold til hvad en ny computer ville koste. Dertil kommer også alle de filer, som ligger på den som vi nu muligvis har mistet.

Tak på forhånd. Hilsen, René

(Jeg har prøvet at tage batteri ud blandt andet. Samt holdt tænd knappen nede i noge tid. Men det registre den overhovedet ikke.)
Avatar billede Slettet bruger
28. maj 2010 - 16:06 #1
Vil det sige, at der overhovedet ikke kommer billede på skærmen ? ej heller startbilledet ?
Avatar billede renelund Nybegynder
28. maj 2010 - 16:14 #2
Der kommer ikke billede på skærmen heller. Den starter bare op i fem sekunder, hvor efter den går ud. Efter fem sekunder mere, så prøver den selv, igen men slukker igen.

Den står bare og slukker, tænder, slukker. Lidt af en gåde, for en som mig der har knap så meget forstand på det. :-)

Jeg har aldrig pillet ved den, altså skildt den ad eller noget som helst.
Avatar billede Slettet bruger
28. maj 2010 - 16:18 #3
Det lyder ikke rart - hvilket fabrikat og hvor gammel
Avatar billede renelund Nybegynder
28. maj 2010 - 16:26 #4
Nej, det tænkte jeg nok det ikke gjorde.

Det er en HP Pavilion. Modellen er en DV9700. Den er omkring 3 år gammel nu vil jeg tro. Vi havde problemer med den sidste år, hvor jeg lige nåede at få den ind, inden garantien udløb.

Der har dog været alt for meget bøvl med vores PC-systemer fra nævnte mærke. Så det bliver muligvis sidste gang, vi benytter derfra. Lidt en skam - ellers ganske lækre pcer de levere. De holder bare for kort tid.
Avatar billede Slettet bruger
28. maj 2010 - 16:34 #5
"De holder bare for kort tid." Det er nemlig korrekt, der er en lille chance for at det er din ramblok der er stået af, men bundkortet er dog en større sandsynlighed, vedr. dine data så kan du bare sætte disken til som nr. 2 på en anden computer og hive dine data ud den vej
Avatar billede 220661 Ekspert
28. maj 2010 - 17:30 #6
Tror også det er bundkortet, da den har samme symptomer som en af vores pc'er.
Så dine data er sandsynligvis på disken stadig.
Har i en sata/ide converter, kan i også overføre med sådan en. Sæt pc hen i nærheden af den anden, og tag stikkene af på harddisk på den syge pc. Monter nu sata/ide harddisk i der hvor de andre stik sad. Og så skulle det fungere. Sætter du den som nummer to i en anden pc, skal du lige være opmærksom på om der er monteret andet på det kabel som du monterer på. Er det et ide drev skal du måske flytte på en jumper for at komme til at se harddisk. Er det sata har det ikke nogen betydning.
http://www.avxperten.dk/pc-tilbehoer/usb-tilbehoer/usb-2.0-til-sataide-adapter.asp?gclid=CJ-97uWS9aECFUMrDgodVWQhDg
Avatar billede renelund Nybegynder
28. maj 2010 - 19:38 #7
Mange tak for jeres svar. Bedømme udfra HPs priser af reservedele, vil vi ikke til at bruge penge på udskiftning/tests som de skal udføre. Vi står lidt skidt, uden en PC i dagens verden, eftersom alt er blevet elektronisk også i vognmands branchen.

Jeg regner med at harddisken fra firmaets computer, passer over i en nabos. Den har jeg fået lov at sætte den i, for lige at redde vores data.

Angående min kritik - så ja - jeg syntes altså tre år bare er for kort levetid. Taget i betragtning af, at andre mærker jeg har brugt i privaten, aldrig har haft problemer og de er snart 5 år gamle ihvertfald en af dem.

Ganske fint tilbud vi fik til firmaet i sin tid, af overnævnte producent, slet ikke det. Men det var også et hurtigt overstået tilbud må jeg desværre sige.

Igen - tak for jeres svar. Rart at have nogen man kan spørge til råds.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. maj 2010 - 23:59 #8
Fik lige formuleret mig lidt forkert. Harddisk skal jo selfølgelig ud, da det er en bærbar. Disse modeller har hvis det er nvidia grafik problemer med at grafik chippen futter af pga opvarmning. Man kan redde den med varme, og viden om hvordan det gøres. Men det skal man have prøvet, for at få det til at fungere.
http://www.youtube.com/watch?v=bnkQNmKauEc&feature=rec-LGOUT-exp_fresh+div-1r-6-HM
Men som jeg kan vurdere ud fra dit spm tror jeg ikke umiddelbart det er det der er problemet i dette tilfælde.
Avatar billede renelund Nybegynder
29. maj 2010 - 00:35 #9
Der skulle helst ikke være nogen problemer med skærm eller kort. Vi havde nemlig problemer meget kort inden garantien udløb, hvor den ikke vil vise skærmbillede. Og i følge den rapport de sendte med, da vi fik computeren tilbage stod der noget med de havde skiftet lcd skærm samt vga. Hvis jeg husker rigtigt.

Jeg har heldigvis fået vores data gemt nu, via min nabos HP bærbar hvor harddisken passede i. I samme omgang prøvede vi at teste ram i hans også, og det virkede fint. Så det må vel næsten være bundkort der er gået?

Jeg står dog lidt i et dilemma om, hvad producent jeg skal vælge, som vores fremtidige leverandør af computer. Har overvejet Samsung, men mener de er rimelig nye på det danske marked.

Så har lidt "second thoughts" om dem - men jeg føler der er "good value for money" i deres computere. Men hvordan kvaliteten er ved jeg jo intet om. :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
29. maj 2010 - 00:49 #10
Vi har to bærbare i huset nu. En Acer 7520, som også fik bundkortfejl efet 21 mdr, og en Hp dv6000, men med en ati chip. Ved ikke om grafikproblem er med Ati chip, men pc er vel opbygget ens skulle man tro. Min søn har dog købt en køle underdel som pc står på, så jeg håber for ham at han ikke får problem med grafik chippen. Dog skal man en gang om året rense pc for nullermænd i blæser og køleribber. Det er det der er de bærbares største svaghed. De kører for varme.
Nej jeg har heller ikke nogen erfaring med bærbare i det hele taget, så må desværre være dig svar skyldig.
Avatar billede renelund Nybegynder
29. maj 2010 - 00:57 #11
Ja, man skulle jo mene det ville være nogenlunde det samme, hvis de bruger samme chip. Men det afhænger vel på en eller anden måde, også om hvordan det hele er opbygget(Tja, hvad ved jeg ;-)

Hvad angår rensning, så plejer vi gøre det ved alle fire pc'er i firmaet engang hver trejde måned. Der plejer jeg ofte at gøre det ved min private nemlig. Så der burde ikke være noget.

Det burde bare kunne lade sig gøre, at vi kunne kører med computere, der ikke konstant skal til reperation eller skiftes ud. Jeg tror vi vælger et andet mærke denne gang, og så ser. Så kan de tre andre leve så længe de kan, eller indtil næste reperation. Så må tiden vise, om de skal udskiftes til andet også. :-)

Hvis det bliver ved med, at kører på den måde, som de nuværrende har gjort de sidste to-tre år, så er det lige før vores IT-systemer, koster mere end velligeholdelse af lastvogne(Overdrivelse fremme forståelsen, hehe. Men det er stadig en slags penge, at skulle af med hver gang.) ;-)
Avatar billede 220661 Ekspert
29. maj 2010 - 01:14 #12
Har heldigvis ikke brug for mobilitet, så denne 5 år gamle hp stationær kører fint til mit brug, ind til videre.

Har du forsøgt på din bærbar at fjerne al strøm på den og trykke på startknappen og holde den nede i 10 sek?
http://www.version2.dk/artikel/7854-mystisk-stroem-kneb-vaekker-doede-baerbare-til-live
Hvorefter du genmonterer den og prøver igen.

Kan nogle gange sætte liv i dem igen, fordi komponenter inde i bærbar, er i en forkert tilstand. Dette elimineres ved at fjerne al støm, så det neutraliseres. Er et forsøg værd.
Avatar billede renelund Nybegynder
29. maj 2010 - 10:30 #13
Hej igen.

Det har jeg helt glemt at nævne. Jeg prøvede faktisk det med, at fjerne strøm kilderne fra den, og derefter holde tændknappen nede. Men det hjalp ikke rigtigt. Fik faktisk samme råd, af en bekendt her til morgen da vi fik rundstykker. :-)

Jeg har lige været ude og snuse lidt i den lokale Expert butik. Lidt svært at vælge. Men det er enten mellem en Packard Bell eller Samsung. Det er dog en labyrint at handle IT-systemer syntes jeg. :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
29. maj 2010 - 13:18 #14
Okay.Så er det nok bundkortet der er røget sig en tur.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. januar 2012 - 08:46 #15
Lukketid????