Avatar billede bengtsl Nybegynder
20. maj 2010 - 07:05 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

DC strømmåling

Hej. Jeg har opstillet en lille vindmølle, der leverer 24V jævnstrøm og hertil har jeg koblet en PC, som skal regulere belastningen på møllen afhængig af generatorspændingen. Så kunne det være interessant samtidig at lave statistik over hvor stor produktionen er, og hertil skal jeg også bruge en strømmåling.En almindelig strømtransformator virker kun på vekselstrøm så hvilket princip skal man så bruge, når man ikke kan tillade sig at sætte en modstand ind i hovedkredsen man kunne måle over.Strømmen kan nå op på 50A.
Avatar billede jeb_ats Nybegynder
20. maj 2010 - 07:46 #1
Tangamperemetet med udtag til PC
Avatar billede Poko1 Ekspert
20. maj 2010 - 08:37 #2
efter at du i denne tråd har specificeret dit formål og hvis du ikke vil inverstere i et tangamperemeter kan du over en vis længde af dit kabel måle strømtabet der er udledt af ledningstabet i Ohm her er en tabel hvor du blot skal indsætte dine kendte værdier og sætte et voltmeter på den kendte længde
http://rexiweb.dk/formel/ledningsmodstand.html
Avatar billede bengtsl Nybegynder
20. maj 2010 - 09:17 #3
Hej poko1.Det samme var også min tanke i starten,men af hensyn til tabet i kablet,så har jeg valgt at bruge 32 kvadrat kabel og her bliver spændingsfaldet så lille, at usikkerheden er for stor. Du ved vel ikke tilfældigvis,hvordan et tangamperemeter aftaster jævnstrøm?
Avatar billede Poko1 Ekspert
20. maj 2010 - 09:35 #4
I principet er et tangamperemeter en transformator hvor selve tangen er en ringkerne hvorpå der er en sekundær vikling hvor spændingen måles i store træk
Avatar billede Poko1 Ekspert
20. maj 2010 - 09:47 #5
Hej var lige hurtig nok til at svare i et tangamperemeter som dem man normalt bruger er foruden viklingen også indsat et hall element hvor man måler hall efekten prøv eventuelt at google hall efekt.
Avatar billede bengtsl Nybegynder
20. maj 2010 - 20:45 #6
Hej. Det var lige det svar jeg havde brug for. Jeg har aldrig hørt om hall effekt før. Det lykkedes at finde lige den sensor,jeg leder efter nemlig en der kommer ud med en DC spænding på 0-5V som et direkte udtryk for en strøm i området 0-200A.Bedre kan det ikke blive. Tak for rådet.
Avatar billede Poko1 Ekspert
20. maj 2010 - 20:54 #7
syntes du så du skulle give points til jeb_ats #1
Avatar billede bengtsl Nybegynder
20. maj 2010 - 21:30 #8
Det syntes jeg umiddelbart, for den mulighed han foreslår kan jo godt bruges.Det var bare ikke lige den jeg søgte.Forøvrigt er jeg jo så ny her, at jeg lige skal finde mig til rette.
Avatar billede Poko1 Ekspert
20. maj 2010 - 21:38 #9
Tja nu er det jo sådant at jeg har læst hvordan man gør her på experten inden jeg deltog http://www.eksperten.dk/faq
og iøvrigt beder alle nytilkomne om at give sig selv points
Avatar billede Poko1 Ekspert
20. maj 2010 - 21:40 #10
og den mulighed gav jeg dig jo i din første tråd
http://www.eksperten.dk/spm/910156
Avatar billede bengtsl Nybegynder
20. maj 2010 - 22:21 #11
Tak for retledningen.Jeg har læst brugervejledningen igennem og vil forsøge at slippe lidt bedre fra det næste gang.M.v.h.Bengtsl