Avatar billede fraannk Nybegynder
19. maj 2010 - 22:33 Der er 2 kommentarer

Server eller nas? Hvad skal man have?

Hej alle sammen :D

Jeg begynder at have en smule plads mangel. Derfor har jeg kigget lidt rundt på nettet.

Det skal siges at jeg kan godt finde ud af computere osv. Bare lige det her er jeg lidt lost indenfor. Jeg vil meget gerne forstå alting 100% før jeg kan læse videre om det. Og jeg kan bare ikke finde svar nogle steder.

En NAS (Network attached storage) er vel bare en "kasse" med en harddisk i som er sat til min lokale router. Derved kan alle på mit netværk få adgang til filerne.

Har jeg ret?

En server er vel en slags stor computer som også kan tage backup og så videre.

Har jeg ret?

Nu kommer mit spørgsmål så:

Jeg vil gerne have en, lad os sige computer som kan køre nogle programmer for mig. Udover det skal den virke som en NAS altså kunne ses af alle computere på netværket og så skal alle kunne få adgang til drevet.

Jeg har kigget på en HP mediasmart server. Men hvad jeg kan forstå er at der jo ikke kan tilsluttes nogen skærm. Det kræver så en form for remote. Og det vil jeg helst undgå. Jeg vil gerne have en server/computer/nas jeg kan styre.

Jeg håber i forstår mig. Jeg er frisk på at bygge selv hvis det er..

Kommaer havde jeg ikke lige råd til. Desværre.

På forhånd tak :D
Avatar billede fraannk Nybegynder
19. maj 2010 - 22:35 #1
Nå ja.. Det skal lige siges at jeg selv er mac bruger. Så den skal det selvfølgeligt spille 100% sammen med. Eller 99%..
Avatar billede aners Nybegynder
25. maj 2010 - 21:59 #2
Kig på QNAP NAS, de understøtter f.eks. TimeMachine, iTunes Service osv.