Avatar billede hypermind Nybegynder
21. juli 2001 - 12:50 Der er 32 kommentarer og
1 løsning

Max 60 kB/s med Win2000

Efter at have opgraderet fra Win98 til Win2000 er download hastigheden reduceret fra 110 kB/s til 50-60 kB/s. Netkortet - et ældre 10 Mbit Realtek RTL8029 PCI kort - har tidligere kørt upåklageligt og med fuld båndbredde. Jeg har leget med indstillingerne til kortet (Duplex Mode og Linjehastighed) uden at hastigheden er blevet forøget.

Hvis jeg følger testen på http://www.opasia.dk/kundeservice/netexpress/net_hastighed.shtml kan jeg hente med \"fuld skrue\" - dvs. hér virker forbindelsen upåklageligt

I Windows Administrator (under konflikter/delinger) kan jeg se at netkortet deler IRQ med en Intel 82371AB/EB PCI til USB universel værtskontroller samt mit Terratec DMX XFire 1024 lydkort. Er det normalt at have 3 enheder på den samme IRQ? Når det virker med en DOS prompt med FTP, hvorfor hulen virker det så ikke i Windows?
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
21. juli 2001 - 13:45 #1
hvis du kan hente fra TDC\'s servere med fuld fart, er det jo ikke din opsætning der er noget galt med, men en server eller et kabel længere \"ude i verden\" der er overbelastet
Avatar billede hypermind Nybegynder
21. juli 2001 - 13:51 #2
Problemet er gældende for alt traffik (nyhedsgrupper, danske og udenlandske servere, HTTP, FTP you name it) Hvis jeg kører Opasia testen igennem FTP delen i Internet Explorer kører hastigheden kun med 50-60 kB/s - Jeg formoder derfor at det er netværksindstillingerne på min computer som skal ændres
Avatar billede Slettet bruger
21. juli 2001 - 15:29 #3
Med SmartB har jeg været oppe på en download på 150 kb/sec på en normal 384 linje under windows 2000
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
21. juli 2001 - 15:35 #4
det kan ikke lade sig gøre
max. 384/8 = 48 Kb/s
Avatar billede Slettet bruger
21. juli 2001 - 16:28 #5
Og hvad skal det 8 tal stå for?
Avatar billede Slettet bruger
21. juli 2001 - 16:29 #6
Huskr du muligheden for øget komprimerings grad;o)
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
21. juli 2001 - 16:31 #7
der går 8 bit til 1 byte, derfor 384 kbit divideres med 8, så får du din max download hastighed, der er dog et lille tab i tcp/ip overlay protokollen
Avatar billede hypermind Nybegynder
21. juli 2001 - 16:37 #8
Øv - jeg havde regnet med at der var een eller anden Win2000 bruger som kendte til problemet med den reducerede D/L hastighed ... eller er det bare mig som har været nærig med pointene ? Hmmm .. jeg har heldigvis ikke smidt Win98 CD\'en ud endnu :)
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
21. juli 2001 - 16:42 #9
jeg tror ikke du kan downloade hurtigere i win98, du kan jo prøve at installere et tredjeparts download program, og se om det hjælper, DAP kører rimeligt godt, det kan hentes her
http://download.cnet.com/downloads/0-3282264-108-54862.html?bt.35622.10013..dl-54862
Avatar billede hypermind Nybegynder
21. juli 2001 - 16:55 #10
Jeg kan godt downloade hurtigere i Win98 - det er derfor jeg i øjeblikket har lyst til at \"nedgradere\" fra Win2000 til Win98 da jeg på denne måde kan D/L med 100 kB/s igen. Jeg er ikke videre interresseret i Download Managers når det mere drejer sig om et decideret netværksopsætningsproblem i Win2000 :)
Avatar billede sunlock.dk Nybegynder
21. juli 2001 - 16:58 #11
carsten_lusk <<<

Normalt siger man:
384/8 = 48 kb/s*0,9 (optimalt) = 43,2 kb/s (effektivt)

::sunlock.dk::
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
21. juli 2001 - 17:02 #12
ok, sunlock jeg vidste ikke hvor stort tabet var i protokollen
Avatar billede hypermind Nybegynder
21. juli 2001 - 17:08 #13
Beregningen passer perfekt: Jeg har tidligere kunnet \"støve forbindelsen af\" med 115 kB/s ... those were the days :))
Avatar billede Slettet bruger
21. juli 2001 - 19:30 #14
Komprimering samt a der er tale om at 384 k/sec er en neddroslet hastighed fra  2 mbit. Det er mit klare indtryk, at når der downloades fra et effektiv downloadningssted, som f.eks. microsoft, så bliver linjen påde 384 provokeret op i hastighed. Netpersec angiver netop de 43 kb/s som en linje, men download hastigheden ligger fra de gode adresser tit oppe på 60 - 75 kb/s, så jeg er sikker på at der er nogle faktore som der ikke bliver taget højde for i beregningerne, når man går fra teoretik til praksis. Jeg har ved brug af SmartB  set tydelig optimering fra før også efter tilkoblingen. Ved Smartb er netværket kun optimeret af programmet så længe det er aktiv. Når man lukke programmet ned, er man tilbage ved den oprindelige indstilling. Så hvis SmartB ikke giver nogen ændring, så er det fordi ens netværk er optimeret maksimalt. ;o)
Avatar billede Slettet bruger
21. juli 2001 - 19:32 #15
Smart InternetBoost kan hentes på ftp://mulle.adsl.dk . Programmet kræver ingen installation.
Avatar billede Slettet bruger
21. juli 2001 - 19:34 #16
Avatar billede hypermind Nybegynder
21. juli 2001 - 19:46 #17
Jeg har lige prøvet \"Smart Internet Booster\" dog uden en hastighedsfremgang.

Det her er mystisk:
Jeg kan køre 100 kB/s med FTP kommandoen i en DOS prompt
Jeg kan kun køre 50 kB/s med FTP programmer i Windows
Jeg kan ikke pinge mig selv 127.0.0.1 eller 192.168.1.6 (timeout)
Hos Opasia Hotline kunne de ikke hjælpe, men lovede at en teknikker ville ringe søndag - Så kan det være at han (hun?) kan et trick eller to :)
Avatar billede hypermind Nybegynder
21. juli 2001 - 19:50 #18
En fordobling af båndbredden må jo også indebære en fordobling af pointene - Derfor sætter jeg 500 point på højkant. Hvis føromtalte tekniker ikke kan hjælpe lukker jeg selv spørgsmålet og laver en retræte til Win98.
Avatar billede zycho Nybegynder
22. juli 2001 - 00:43 #19
har du ADSL ? Det går jeg ud fra. Nå men synes du skal prøve noget som er lavet til at \"peppe sin ADSL op\". Det kan jo være det hjælper!

Nå men filen kan downloades her: http://members.nbci.com/cyberwizardpit/DSL2000Ex.exe (hav tålmodighed efter du har trykket på linket. Det tog lidt tid før at jeg fik den frem ;)

Om filen (driveren) står der:
DSL2000Ex (For Windows 2000 or NT)
This version is for 768k or faster lines.
&#9642; Requirements : 500MHz or faster processors with 128MB or more RAM.

Og det passer jo fint til din beskrivelse ;)

kilde:
http://liquid2k.com/cyberwizardpit/
Avatar billede kapla Nybegynder
22. juli 2001 - 00:49 #20
Avatar billede Slettet bruger
22. juli 2001 - 00:49 #21
Hvis du ikke kan pinge lokalt , så tyder meget på at der måske er noget galt med dit netkort. Der er ikke konfligter under windows 2000. Det er aldrig godt hvis du ikke kan pinge dit eget netkort. :( Så mon det er de helt rigtige driver du bruger til kortet?
Avatar billede makse Nybegynder
22. juli 2001 - 01:02 #22
Prøv at løbe gennem mulighederne på http://www.speedguide.net/Cable_modems/cable_reg_win2k.shtml
Avatar billede hypermind Nybegynder
22. juli 2001 - 01:10 #23
>> Zycho: Tak for linkhenvisningen, men DSL2000Ex er en tweak på linje med IntenetBoost, ADSL-Tweak, MTUSpeed etc. som optimerer systemet og reserverer RAM til forbindelsen .. men jeg mangler stadig at få forbindelsen til at køre hurtigere en de 55 kB/s som er max hastigheden i øjeblikket.

En lidt mere visuel beskrivelse af problemet: Hvis motoren i min bil pludseligt kun kan køre med halv hastighed, må mekanikeren ikke anbefale et tun-kit, men istedet finde fejlen til den halve hastighed. Det kunne jo være, at jeg blot havde glemt at slippe håndbremsen :)
Avatar billede hypermind Nybegynder
22. juli 2001 - 01:30 #24
>> Kharder: Driverne er hentet fra Realteks hjemmeside og jeg mener endda at de var verificeret af Microsoft. Ydermere har jeg prøvet med de drivere som medfølger til styresystemet uden success. M.h.t. ping: Er der nogen steder i opsætningen af Speedstream routeren der gør at man ikke kan pinge? Jeg kører med den åbne opsætning samt Norton personal Firewall
Avatar billede zycho Nybegynder
22. juli 2001 - 01:43 #25
jeg forstår godt din tankegang \"hypermind\", men det er da et forsøg værd ;) Du kan da ikke være så skeptisk når du ikke har prøvet!! Forstår udemærket godt din visuelle forklaring *gg*. Jeg tænkte også selv på den da jeg skrev, men jeg synes mit forslag er højst relateret og et forsøg værd!
Avatar billede makse Nybegynder
22. juli 2001 - 01:46 #26
Hvis du ikke kan pinge 127.0.0.1, så er det normalt TCP/IP protokollen der er gået kage i. Prøv evt. at reinstallere denne.

Har du installeret Service Pack 2? Hvis ikke, så hent den.
Fuld Version: http://download.microsoft.com/download/win2000platform/SP/SP2/NT5/DA/W2KSP2.exe
Kun Update: http://download.microsoft.com/download/win2000platform/SP2/SP2/NT5/DA/SP2express.exe

Du kan læse mere om TCP/IP problemer på http://www.hanno.dk/VisArtikel.asp?ID=211
Avatar billede zycho Nybegynder
22. juli 2001 - 01:57 #27
hypermind > Prøv nu mit forslag ;)

Ellers har jeg et andet forslag: Fjern alt andet end selve netkortet. Altså alle former for prottokoller (TCP/IP & IPX o.s.v.) Prøv så at geninstallere dem igen ;)
Avatar billede Slettet bruger
22. juli 2001 - 02:22 #28
Du skulle da gerne kunne pinge lokalt uden hensyn til router, da 127.0.0.1 er dit netkort
Avatar billede Slettet bruger
22. juli 2001 - 02:24 #29
4,4 MB´minut på en 384
Avatar billede zycho Nybegynder
22. juli 2001 - 02:32 #30
Avatar billede makse Nybegynder
22. juli 2001 - 02:39 #31
Ping 127.0.0.1 er en \"dummy\" adresse, som refererer til \'localhost\'
Den fortæller kun, om TCP/IP-protokollen er installeret og opsat korrekt.
Avatar billede hypermind Nybegynder
22. juli 2001 - 20:54 #32
Jeg bliver nødt til at lave en retræte tilbage til Win98 - Tak til alle som forsøgte at hjælpe. Desværre var der ikke noget som kunne lokke fuld hastighed ud af ADSL forbindelsen. Om det skyldes et lidt ældre ABIT BE6 bundkort eller (endnu) en bug i Win2000 vides ikke. Status Quo er, at jeg glæder mig til at lave en frisk installation af Win98, fjerne alle overflødige programmer, Installere Opera og nyde en go\' lang surfetur med masser af downloads til 115 kB i sekundet :)
Avatar billede hypermind Nybegynder
26. juli 2001 - 16:00 #33
Fejlen er fundet: Efter at have byttet rundt på kortene i computeren er netkortet kommet til at køre med fuld hastighed igen. Tidligere delte netkort og lydkort samme IRQ og det må have været dette som havde givet problemer.