Avatar billede lbknudsen Praktikant
14. maj 2010 - 23:08 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Store problemer med MyBookWorld fra Western Digital

Min lidt over 1 år gamle 1TB WD netværksharddisk giver mig en del problemer. Jeg kan godt via browser få adgang til adminindstillinger og herfra få information om diskforbrug m.m, men den vil ikke mappe drevene - beskeden er, "The network path was not found".

Jeg har forsøgt at resette til fabriksindstillinger, men uden held. Er der nogen, som kender denne type HDD?
Avatar billede sortsnak.dk Nybegynder
28. maj 2010 - 12:59 #1
Hej Ib,

Jeg har haft samme problem med min MBWE. Efter at have været igennem mere end en måneds emailkorrespondance med (den håbløse) Western Digital Support fandt jeg selv ud af hvad der var galt.

Jeg har tilgået billeder på nas'en på mit TV via DLNA. Dette er muligt med den indbyggede Twonky Media Server. Desværre er den indbyggede software ikke særlig god, så min tilgang til mine mange tusinde billeder har lavet en "buffer overflow" i twonkys hukommelse. (jf. også en artikel på WD Knowledge Base: http://wdc.custhelp.com/cgi-bin/wdc.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=3659&p_created=1248822198&p_sid=OumPx_*j&p_accessibility=0&p_redirect=&p_srch=1&p_lva=&p_sp=cF9zcmNoPTEmcF9zb3J0X2J5PSZwX2dyaWRzb3J0PSZwX3Jvd19jbnQ9Nyw3JnBfcHJvZHM9JnBfY2F0cz0mcF9wdj0mcF9jdj0mcF9wYWdlPTEmcF9zZWFyY2hfdGV4dD10d29ua3k!&p_li=&p_topview=1)

Diskene i NAS'en er opdelt i 2 partitioner. En partition (2gb) til linuxdistributionen som styrer webadmin, twonky server mv., og en anden partition til selve dataindholdet (998gb).

At Twonky Media Server har lavet en buffer overflow, betyder i praksis at den har kørt i ring i forbindelse med generering af thumbnails mv. og derved opbrugt al den ledige plads på system-partitionen. Når der ikke er plads på systempartitionen til at f.eks. skrive til loggen, bliver partitionen reelt sat ud af drift. Først blev tilgangen via windows sat ud af drift, derefter hele webadministrationen.

Den resetknap, der sidder bag på nas'en, BURDE nulstille ALLE indstillinger på systempartitionen, men nulstiller åbenbart kun admin-indstillingerne. Twonky Media Server-cachen er således intakt efter en soft reset, og vil dermed stadig fylde hele system-partitionen.

Efter at have brugt en masse timer på nettet og forsøgt en masse forskellige ting, fandt jeg idag endelig en løsning! Eller, i skrivende stund har jeg kun fundet ud af, hvordan jeg kan ekstrahere mine data fra disken, men jeg tror også jeg har fundet ud af hvordan jeg kan redde systempartitionen og dermed fikse NAS'en.

Sådan fik jeg det til at virke

1) Jeg installerede den seneste Ubuntu 10.4 på min IDE-harddisk (kan også gøres på en USB-nøgle hvis BIOS supporterer boot fra USB) og bootede op i Ubuntu.

2) Jeg tilkoblede de to diske via SATA til min computer

3) Via System -> Administration -> Disk Utility kunne jeg se mine to 1Tb diske. Jeg kunne under Multi-disk Devices i venstre side se 4 RAID-1 Arrays. Jeg klikkede på et af dem og trykkede "Start Raid Array".

4) Derefter trykkede jeg på linket under Mount Point: "Mounted at /media/8e051437-f5...". Herfra kunne jeg kopiere mine data fra de to diske fra MBWE'en over på en ekstern harddisk via Ubuntu.

Det er første gang nogensinde jeg har rodet med linux og det var slet ikke så slemt som jeg havde frygtet. Ubuntu virker ganske overskueligt - og så fik det løst mit problem! :)

Nulstil Twonky Media Server cachen
Når Ubuntu er færdig med at kopiere mine data over på den eksterne harddisk vil jeg prøve at nulstille Twonky Media Server-cachen i håb om, at jeg kan få liv i systempartitionen igen.

Jeg har tænkt mig at gøre følgende:

5) I systempartitionen under twonky -> twonkymedia.db -> cache vil jeg slette alle filerne deri.

6) Sætte de 2 diske tilbage i NAS'en og nulstille systempartitionen via soft-reset-knappen på bagsiden

Jeg vender tilbage med svar hvis/når det virker... :)

Det virker som meget besvær, men ifølge Ibas Danmark ville det koste op til 20.000,- at få data ud af MBWE. Godt at jeg er stædig (og fattig) nok til at turde prøve at redde den selv... :)

Held og lykke!

- Anders
Avatar billede sortsnak.dk Nybegynder
28. maj 2010 - 14:44 #2
Okay, efter at have rodet lidt med rettighederne til at slette filerne i twonkymedia.db/cache-mappen (jeg brugte chown-kommandoen i Linux) lykkedes det mig at slette filerne i cache-mappen.

Jeg satte diskene tilbage i nas'en og tilsluttede den direkte til min windows vista-computer. Pludselig kunne jeg se MyBookWorld i netværksoversigten og jeg kunne endda få fat i web-administrationen - eller sådan da. For selvom der nu igen var liv i maskinen, så virkede adminen stadig ikke. Jeg fik følgende fejl: XML error: no wixnas object found!

Efter at have rodet lidt med tanken om manuelt at opdatere firmware besluttede jeg mig for, at jeg allerede havde brugt alt for lang tid på MBWE og at jeg nu hvor jeg havde fået taget en backup af mine data, kunne returnere den til forhandleren.
Avatar billede lbknudsen Praktikant
02. september 2010 - 09:25 #3
Lukker