Avatar billede moernmik Nybegynder
07. maj 2010 - 11:33 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Flere variabler der skal testes

Hej,

nu har jeg sat i længere tid med Excel og fumlet rundt i HVIS formler til højre og venstre, men uden gevinst.

Sagens kerne:

Jeg er ved at lave en form for oddsregnskab. Lad os antage følgende:

I A kolonnen har jeg mit tip til at stå, B Kolonnen har jeg oddset, C kolonnen har jeg resultatet.

A1  B1    C1
1    2,30  1-0

Nu er det sådan at bag tippet 1 ligger der flere værdier, fx 1-0, 2-0, 2-1 osv.

Så i ark 2 i kolonne A har jeg angivet alle de resultater der giver udfaldet 1. Det samme i kolonne B med X og kolonne C med 2'tallet. I alle kolonnerne er overskriften i række 1 henholdsvis 1, X og 2.

I kolonne D i ark 1 skal jeg så have gevinsten eller tabet. Lad os bare antage jeg konsekvent spiller for 100 kroner hver gang (dette kan nemt ændres ved at oprette endnu en række med indsats, men lad det ligge pt.).

Jeg skal derfor have en formel der tester om A1 er et af de tal der fremgår af A kolonnen i ark2. Hvoran gøres dette? Derudover skal det selvfølgelig være sådan at den automatisk finder ud af at den skal hoppe over i B kolonnen på ark2, hvis jeg har angivet et X i række A på ark1..

Jeg håber ovenstående er fyldstgørende forklaring.
Avatar billede moernmik Nybegynder
07. maj 2010 - 11:37 #1
"Jeg skal derfor have en formel der tester om A1 er et af de tal der fremgår af A kolonnen i ark2. Hvoran gøres dette?"

Er måske lidt forkert formuleret.

Det er selvfølgelig C1 der skal testes om denne fremgår af A rækken på ark2. Dette selvfølgelig kundet givet ved at der står 1 i kolonne A1 havde der stået kryds skulle den tester værdierne i kolonne B på ark 2 i stedet.
Avatar billede moernmik Nybegynder
21. maj 2010 - 14:07 #2
Prøver lige at oppe denne igen.

Nogen der kan hjælpe?
Avatar billede newbieatphp Nybegynder
03. juni 2010 - 02:12 #3
Er det noget du har fået klaring på, ellers tror jeg godt, at jeg kan klare det senere idag.
Avatar billede moernmik Nybegynder
03. juni 2010 - 13:37 #4
Ingen afklaring endnu, så det må du meget gerne ;)
Avatar billede newbieatphp Nybegynder
03. juni 2010 - 14:18 #5
Jeg har lavet noget, som kan bruges ... lidt længere formel, så hvis du har en mail jeg evt. kan sende mit forslag til?
Avatar billede moernmik Nybegynder
03. juni 2010 - 15:07 #6
Det kan du tro.. stefan snabelA pezzo.dk
Avatar billede newbieatphp Nybegynder
03. juni 2010 - 15:17 #7
mail sendt
Avatar billede moernmik Nybegynder
03. juni 2010 - 16:46 #8
Den dur desværre ikke da den ikke tester om selve resultatet fx 2-1 fremgår af listen.

Det skal være muligt for mig kun at taste resultatet ind, hvorefter Excel skal finde ud af om dette resultat er et 1'tal, X eller 2'tal.
Avatar billede newbieatphp Nybegynder
03. juni 2010 - 16:48 #9
Det gør den også, hvis du skriver resultatet af kampen som følgende:

2-1 og ikke 2 - 1
Avatar billede newbieatphp Nybegynder
03. juni 2010 - 16:52 #10
Jeg har lavet formlerne i 3-6, jeg ved ikke hvor mange du har behov for, men du kan bare gøre det hele synligt (tryk på + i toppen).

Derefter marker du fx. D3 til H6, derefter kan du se en lille firkant i nederst højre hjørne - den trækker du så bare så langt ned som du nu har brug for.
Avatar billede moernmik Nybegynder
09. september 2011 - 11:34 #11
newbieatphp > opretter du et svar?
Avatar billede newbieatphp Nybegynder
09. september 2011 - 13:27 #12
det er hermed gjort