Avatar billede scory Nybegynder
30. april 2010 - 13:42 Der er 17 kommentarer

BootBlock BIOS fejl

Ved montering af ældre bundkort og CPU fås denne fejl:

Award BootBlock BIOS v1.0
Copyright (c) 1998, Award Software, Inc.
Bios ROM checksum error
Detecting floppy drive A media...
INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER_

Billede: http://www.birdjanitor.com/_images/k_bootblock.jpg

Jeg har forsøgt at bruge denne vejledning:
http://www.birdjanitor.com/bootblock.html
Her oplyses at en BIOS opdatering vil afhjælpe problemet, men jeg kan desværre ikke boote op på diskettedrevet (og ja, det er testet i anden PC og ligeledes er boot disketten).

Har I nogen forslag?
Eller måske endda nogen kender løsningen?

Som jeg ser det, er det helt store problem at den ikke vil boote fra diskettedrevet samt at man ikke får mulighed for at boote på fx CD som andre på nettet får.

Hardwaren er følger:
ASUS A7V400-MX
AMD CPU (kan ikke lige huske hvilken, men de har kørt sammen tidligere uden problemer)
512MB RAM (har forsøgt med 3-4 forskellige klodser)
40GB HDD
Combo CD/DVD drev
300W PSU

Hilsen
Mikael
Avatar billede heibergg Nybegynder
30. april 2010 - 13:49 #1
Det ser ud som om computeren forsøger at boote på en Floppy.
Prøv at se efter i bios, hvad der skal startes op på. Slå eventuelt floppy drevet fra.
Avatar billede nicidem Nybegynder
30. april 2010 - 15:39 #2
Prøv at skifte CMOS batteriet.
Avatar billede scory Nybegynder
30. april 2010 - 19:08 #3
CMOS batteri er fuldt opladet.
Jeg kan ikke komme i BIOS, det er det som er hele problematikken.

Computeren starter med at vise grafikkortes BIOS, dernæst vises denne fejl og intet kan gøres. Har prøvet med flere bootdisketter, men den siger bare I/O read error selvom bootdisken netop er afprøvet på anden PC (med samme floppydrev og kabel). Desuden har jeg også forsøgt at fjerne config.sys som beskrevet linket.

Jeg er lidt på bar bund nu, eneste jeg kan komme på er at fjerne eprommen og få den om-indlæst manuelt men kender desværre ingen der kan gøre dette idag.

Hilsen
Mikael
Avatar billede heibergg Nybegynder
30. april 2010 - 19:13 #4
Hvis du har mere end een ramblok, så prøv at køre kun med 1. på skift.
Avatar billede scory Nybegynder
30. april 2010 - 19:43 #5
Hej,

jeg har prøvet med 3 forskellige blokke i alle tænkelige setup, pt. kun en enkelt monteret :(

Hilsen
Mikael
Avatar billede heibergg Nybegynder
30. april 2010 - 20:24 #6
Ok men hvis du har et floppydrev, så prøv fysisk at afmontere det.
Ellers vil jeg foreslå, at du tager kablet af HDD og DVD, for at se om den så vil starte op. Hvis den vil, så prøv at tilslutte bare DVD drevet, for at se om den vil køre en Live-CD som f.eks.
http://puppy-linux.dk.malavida.com/d5924-download-gratis-linux
Avatar billede scory Nybegynder
30. april 2010 - 21:26 #7
Hej igen.

Det er desværre nøjagtig samme resultat, fejlen består :(

Når den forsøger at boote fra floppy skriver den følgende:
Disk I/O error
Replace the disk and then press any key
_

Jeg kan høre den læser fra disketten, men ovenstående fejl fremkommer altså hver gang.

Hilsen
Mikael
Avatar billede heibergg Nybegynder
30. april 2010 - 22:04 #8
I/O error er jo Input/output fejl. Bios kan ikke læse dit drev.
Har du prøvet at starte bios, når alt -undtagen ram - er taget fra?
Ellers prøv at flytte jumperen, som sidder ved batteriet, til den anden stift og tilbage igen. Alternativt tag batteriet ud i nogle minutter. Prøvede du forresten at boote med HDD i, men med DVD fra?
Avatar billede heibergg Nybegynder
30. april 2010 - 22:07 #9
I/O error er jo Input/output fejl. Bios kan ikke læse dit drev.
Har du prøvet at starte bios, når alt -undtagen ram - er taget fra?
Ellers prøv at flytte jumperen, som sidder ved batteriet, til den anden stift og tilbage igen. Alternativt tag batteriet ud i nogle minutter. Prøvede du forresten at boote med HDD i, men med DVD fra?
Og du fjernede vel kablerne fra floppydrevet?
Avatar billede scory Nybegynder
30. april 2010 - 22:35 #10
Hejsa,

alle dine gode forslag er desværre afprøvet :(

Når floppy er taget fra skriver den:
Detecting floppy drive A media...
Floppy not found, system hault.

Andre?

/Mikael
Avatar billede heibergg Nybegynder
30. april 2010 - 22:52 #11
Nej desværre. Jeg tror der er noget galt i bios, men jeg kan ikke se hvordan du kan reparere den. Det skulle da lige være, hvis der virkelig kan læses fra den floppydisk og du så brugte en bios opdatering diskette. Ellers må jeg melde pas.
Avatar billede scory Nybegynder
30. april 2010 - 22:56 #12
Ja, det er det jeg håber på kan lade sig gøre på en måde :)

Tak for forsøget i hvert fald.

/Mikael
Avatar billede Vandreren Novice
01. maj 2010 - 16:29 #13
Er du sikker på, at du har den rette version af BIOS-rom på den diskette? :)
Avatar billede scory Nybegynder
01. maj 2010 - 22:26 #14
Hej,

det er vel i princippet ligegyldigt efter som der ikke kan bootes på disketten? Ellers misforstår jeg ordet "BIOS-rom"?

Hilsen
MIkael
Avatar billede Vandreren Novice
01. maj 2010 - 23:13 #15
Det står fint beskrevet i den vejledning, du selv linker til i #0.

Bios ROM checksum error = Der er noget galt med din Bios ROM. Biosen ønsker ikke andet, end at indlæse en ny Bios ROM fra en diskette, som indeholder en kompatibel Bios ROM.

Du kan ikke bruge den PC til noget, før du får repareret den fejlfyldte Bios ROM. Du vil ikke få den til at boote fra nogen diskette, harddisk eller cd, før din Bios er blevet fikset.

Kort sagt: Biosen beder ikke om en eller anden bootdiskette, men om en diskette med et kompatibel Bios ROM, der kan anvendes til at overskrive den defekte Bios ROM.

Så det er desværre alt andet end ligegyldigt; det er nødvendigt.
Avatar billede scory Nybegynder
02. maj 2010 - 10:28 #16
Hej Vandreren.

Det er jeg klar over, men problemet er at den ikke vil tage imod den BIOS ROM som jeg har lavet udfra guiden i omtalte link.

Jeg tror desværre jeg må erklære bundkortet for dødt, medmindre der stadig er nogen der flasher BIOS "i hånden". Jeg er dog ikke klar over om man kan afmontere dette bundkorts BIOS-chip?
Avatar billede Vandreren Novice
03. maj 2010 - 21:39 #17
Well, det er jo ret nemt at få afklaret: Kan du (uden for meget vold) hive chippen af eller kan du ikke?

Hvis du kan, så vil du stadig mangle et nogenlunde identisk motherboard, ligeledes med aftagelig BIOS-chip.

Jeg vil dog mene, at din bedste chance er at finde en BIOS-ROM, som din BIOS vil acceptere.

Lidt pessimisme: Jo ældre den BIOS er, jo dårligere er chancerne.

Spørgsmålet er hvor meget tid og energi, det er værd at bruge på en ældre PC.

Det vil naturligvis være endnu mere simpelt at finde et helt andet motherboard med fungerende BIOS. Du skriver jo, at det er en ældre PC, og motherboardet fra en kasseret, ligeledes ældre PC kan hurtigt give dig en funktionel maskine.