Avatar billede Technoid Nybegynder
25. april 2010 - 16:17 Der er 7 kommentarer

Hjemmeautomatisering

Hej !
Ja i må meget undskylde hvis det her har været oppe før men jeg har altså gennemsøgt eksperten godt og grundigt før jeg er nået hertil!

Men jeg sidder her som en 14 årig dreng der meget gerne vil have lavet noget hjemmeautomatisering. Jeg er frisk på hvad som helst, jeg har masser af programmeringserfaring så det er intet problem og jeg har også et sundt forhold til elektronik (blandt andet det at lodde osv.)

Men jeg ville meget gerne have muligheden for at styre mit lys fra min computer her på værelset. Jeg kunne godt se det er blevet besvaret før, men jeg søger ikke en eller anden grim lille relæløsning.
Jeg søger noget der kan bygges ind i væggen (helst i stedet for eksisterende kontakter) da min far er elektrikker.

Det skal nemlig gerne se godt ud og kunne sidde der permanent.
Jeg har haft kigget lidt på x10 hjemmeautomatiseringssystermene og Z-Wave men begge er svære at grave frem til danske 220v kontakter (også med hensyn til selve stikkende da jeg også gerne ville kunne styre et par af udtagende - det dog ikke så vigtigt)

Jeg fandt frem til nogle folk i EU som sælger det x10 udstyr jeg skal bruge men problemet er at de tager OVERPRISER - og jeg har tjekket de andre sites, og der er de LANGT billigere... Det kan simpelthen ikke være rigtigt!

I nødstilfælde ville jeg godt kunne leve med en fjernbetjent kontakt eller noget - altså som der ikke styres direkte fra pc'en - da jeg så bare tabber mig ind i fjernbetjeningen...

Men er der ikke en venlig sjæl derude der vil hjælpe mig med at finde sådan noget udstyr til en overkommelig pris?
Jeg har også set på IHC styring men det virker altså som et komplet overkill da jeg for det første ikke kan lide størrelsen, heller ikke prisen og til sidst koster det en formue at styre fra sin pc + det ikke har nogle API'er i form af verden DLL eller COM så vidt jeg kan se...

På forhånd tak for hjælpen! :)
Avatar billede melle Nybegynder
25. april 2010 - 16:46 #1
Jamen du har også en mulig for at tage en anden teknologi til hjælp; DMX.

Med min baggrund indenfor scenelys og diskoteksinstallationer, kender jeg en hel del til DMX standarden. Og det var en løsning du kunne få til at virke.

Du kan på den måde sammensætte de komponenter du har brug for. Styre det hele fra din computer, en ekstern styring eller hvad du har lyst til.
En mulighed til styring er: http://www.nicolaudie.com/main.php?id_page=28
Avatar billede limemedia Nybegynder
25. april 2010 - 16:47 #2
Fandt du ogsaa frem til at lege med 220v er ulovligt i denne sammenhaeng ?
Avatar billede melle Nybegynder
25. april 2010 - 17:36 #3
Skal vi ikke starte med at blive enige om at der ikke er noget der hedder 220v i DK mere.

Og så blive enige om at man kun rode med den eksisterende installation, hvis man er uddannet elektriker, som jeg er, og som knægtens far også er.

Desuden for at bruge udstyr der er beregnet for dmx, behøver du ikke ændre den eksisterende installation.

Så limemedia med mindre du har noget konstruktivt at tilføje til en debat, så lad da hver at spilde alles tid men sådan et indlæg ok?
Avatar billede Technoid Nybegynder
25. april 2010 - 21:50 #4
Kunne jeg lokke dig til at beskrive din løsning lidt mere Melle?

Jeg ved ikke om det var mig der var komplet idiot men det link du sendte var der bare et touch panel til $899.00/649.00€ ? :(

For det første MEGET dyrt og for det andet jo slet ikke det jeg skulle bruge. Men kan godt høre vi er på rette spor.

Hvilke dele ville jeg helt nøjagtigt skulle have hjem for at styre en enkelt lampe fra computeren?

og limemedia:
Min far er uddannet og autoriseret elektrikker/installatør. Så der er absolut ingen problemer med lovgivningen :)
Avatar billede melle Nybegynder
25. april 2010 - 22:05 #5
Lidt læsestof: http://en.wikipedia.org/wiki/DMX512

jamen hvad for nogle lamper tænker du på. der er flere løsninger.
LED, normale lamper med dæmper på, osv.

lige et link:
Pc styringer: http://showsystems.dk/pl/Lys_Styringer_Intelligente_styringer_PC_Styringer_270.aspx
Avatar billede Technoid Nybegynder
25. april 2010 - 22:38 #6
Har lige læst den wikipedia artikkel der igennem :)

Kan se DMX bare er en protokol til styrring af forskelligt udstyr. Det er jo også fint nok det var det andet jeg kiggede på også.

Men det link der så er det faktisk billigere for mig at købe det dyre x10 udstyr fra x10 Europe end at købe det der? o:

Kan på en måde ikke være rigtigt at det er SÅ dyrt at styrre EN sølle lampe...

Ender med jeg må lodde noget selv? (trods jeg er stærkt modstander af at skulle lave et 220v kontrolkredsløb)
Avatar billede larslennon Nybegynder
08. oktober 2010 - 10:37 #7
Jeg har taget et trådløst kontakt set fra Harald Nyborg og loddet en USB på, sådan at jeg kan styre det fra Windows.

Det giver mulighed for trådløst at tænde og slukke for op til 20 * 220 volt.

Systemet til at tænde for 3 styks er omkring 4-500 kroner.

Skriv til L@rsLennon.dk for mere information