Avatar billede nph12 Nybegynder
20. april 2010 - 10:31 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Scanning af negativer og lysbilleder

Hej
Mine forældre har mange negativer og lysbilleder som de ønsker, at få scannet over til digitale billeder.

1) Hvis man selv scanner negativer og lysbilleder, hvad skal man bruge af udstyr?

2) Er der firmaer som scanner negativer og lysbilleder? Kan I anbefale nogen?

Hvis der er nogen som har erfaring med ovenstående, vil jeg meget gerne høre om det.
Avatar billede cbedb Mester
20. april 2010 - 10:34 #1
Avatar billede sulbaek Nybegynder
20. april 2010 - 10:36 #2
En hp scanjet 3800 kan scanne negativer i hvert fald.
Kvaliteten er ok, men ikke helt kanon..

Ellers tror jeg at de fleste fotoforhandlere kan hjælpe. De kan da i hvert fald "fremkalde" negativer direkte på en cd..
Avatar billede frem-ad Professor
20. april 2010 - 10:57 #3
Prøv lige at læse det her: http://blogs.fagbladet.dk/it/sp%C3%B8rgsmal-indscanning-af-negativer/

Fotohandler er altså for dyre hvis der er ret mange jeg har selv en hp scanjet 3570c og den klarer både lysbilleder og negativer..
Avatar billede nph12 Nybegynder
20. april 2010 - 12:13 #4
1) Hvor mange dias/negativer kan man scanne ind på en gang?

2) Hvor mange dias/nagativer kan man scanne ind på en time?

3) Hvad koster de scannere I omtaler?

4) Kan private scannere lave korrektioner på dias/negativerne som de professionelle kan?

5) Hvilke korrektioner kan man egentlig lave på dias/negativerne?
Avatar billede justrace Novice
20. april 2010 - 13:41 #5
Hvis man er dygtig til photoshop kan du selv gøre det lige så godt som prof firmaer, men det tager lang tid.

Et af de bedre steder at få scannet: http://scanpixel.dk/
Avatar billede frem-ad Professor
20. april 2010 - 14:52 #6
Den jeg har kan klar en stripe negativ eller et lys billed ved ikke om der er nogen der kan klare mere. og det ta'er vel 5-7 sekunder at lave en scaning og ja du kan lave. Og ja som justrace sagde kan du lave det samme men det ta'er tid. Hvis du har læst den artikkel jeg nævnede så står der jo at hvis man kan få det over til andre er det det smarteste. De scaner der er nævnet den i artikkelen har du her  http://www.pricerunner.dk/sp/CanoScan_4400F.html
Den jeg selv har kan jeg ikke finde længere, men HP Scanjet har flere typer der kan klare det (læs specifikationerne) det her skulle være en god mellem klasse http://www.midtdata.dk/hardware_1000147083_HP-HP-Scanjet-G4010PhotoScanner4800x9600dpi.html
Avatar billede justrace Novice
20. april 2010 - 15:26 #7
Der er også Nikon som laver nogle af de bedste til opgaven. Men omkring 19 kilo er mange penge.
Det sker dog der er brugte på dba.dk eller ebay.
Avatar billede nph12 Nybegynder
20. april 2010 - 16:45 #8
scanpixel.dk lyder som et godt bud, men det kommer hurtig til at løbe op i et par tusinde kroner at få scannet mine forældres dias/negativer. Det virker ret professionel.

Sådan behandler og scanner scanpixel.dk ens dias/negativer:

Dias og negativer renses med luft
Scanning med Nikon eller Epson scannere
Digital ICE - fjernelse af støv og ridser
Digital ROC - korrektion for falmede farver
Digital GEM - korrektion for filmens korn
Automatisk Basis justering af farver, lys og kontrast
Beskæring

Vil man kunne alt dette selv? Er det scanneren som har Digital ICE, Digital ROC og Digital GEM?

Jeg kigger lige videre på scanpixel.dk og søger efter nogle forskellige dias/negativ scannere.
Avatar billede nph12 Nybegynder
23. april 2010 - 09:45 #9
Scanpixel er dyr, men en professionel løsning. Det er jo bare at finde den rigtige løsning og så gange antallet af dias/negativer man har, så har man prisen.

At scanne dias/negativerne selv er der nogle flere ukendte faktorer. Jeg spørger igen for at være helt sikker:

1) Hvilke scanner kan I anbefale (kan I ikke liste tre gode scannere?)?

2) Er det scanneren som har Digital ICE, Digital ROC og Digital GEM?

3) Hvor mange billeder kan jeg forvente at kunne scanne på en time?

4) Hvor lang tid skal jeg forvente, at det tager at rette fejl på dias/negativer? Og hvordan går man dette? Hvor meget retter scanneren af fejl?

Håber I kan svare mig på ovenstående, så kan jeg konkrekt sammenligne de to løsninger.
Avatar billede nph12 Nybegynder
25. april 2010 - 18:23 #10
Dem som vil have point må lige oprette et svar.
Avatar billede frem-ad Professor
25. april 2010 - 19:34 #11
svar