Avatar billede frem-ad Professor
17. april 2010 - 11:08 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Stille skarp

Hallo Hjælp
Når man zommer ïnd på en del af et billed og eks. klipper det ud så skulle man bare kunne stille nogenlunde skarp så man kan se hvad det forstiller(har set det masser af gange) Men hvordan pokker gør man.

Har følgende billed programmer: Adobe Photoshop 7.0.1 - Serif montagePlus 1.0 - Serif PhotoPlus 6.0 - Office PowerPoint 2007
Avatar billede justrace Novice
17. april 2010 - 11:17 #1
Unsharp Mask?
Avatar billede frem-ad Professor
17. april 2010 - 11:56 #2
Skulle der ikke være en auto funktion (eller er det i et andet program)
for en uøvet kan det altså være rimelig svær, selv at få det til at passe bare nogenlunde.
For når jeg har eks tager et billed også trykker på Unsharp Mask har jeg så følgende muligheder:
Armont: 49 %
Radius: 1,0 pixel
Threshold: 0 levels
Er der en ''regel'' for hvordan tallene skal stå for et hæderlig resultat
Avatar billede frem-ad Professor
17. april 2010 - 11:58 #3
Det er jo det at photo shop ikke ligefrem er nem for en uøvet. det er det bedste men også en af de sværeste...
Avatar billede prodic Mester
17. april 2010 - 17:53 #4
Tænker du på den famøse CSI/NCIS "jeg forstørrer lige det her udsnit og gør det knivskarpt"-effekt?
For så kan du godt glemme det på forhånd.
Du kan ikke decideret forbedre et eksisterende sløret billede/udsnit og gøre det skarpt. Som nævnt tidligere så kommer de forskellige Sharpen-effekter med hæderlige forsøg, men det er sikkert ikke den slags effekter du er ude efter.
Avatar billede frem-ad Professor
17. april 2010 - 18:34 #5
Nej jeg ved jo godt at jet kan vi slet ikke men jeg har set grafikere/fotografer (har været på en avis) gøre det flere gange. Og deres ting bliver meget hæderlig.. Det skal lige siges de brugte MAC men det var jo stadig photoshop og så havde de et andet program jeg ikke kender navnet på med beskrivelsen kan det være nogle kender det. Hvis der var flere billeder så ligger de overe i siden (knapper og hele ''temaet'' var sort) hvor man der fra zommede ind på dem hvor prg. så selv stillede skarp og så derfra kunne man klippe et element ud. Hvis nogen har lagt mærke til hvor tydelig/skarp sådan en hjemmeside kan få når man zommer ind på deres emne så skulle det kunne løses: http://www.bruun-rasmussen.dk/search.do?pg=1&iid=300308996&cid=453&mode=detail
Avatar billede prodic Mester
17. april 2010 - 18:58 #6
Ud fra eksemplet så er mit bedste bud, at du skal fokusere på dokumentets opløsning.
Ergo skal du fra starten af have et dokument med en høj opløsning for at kunne lave en lign. "zoom".
Der findes dog et utal af plugins som mere eller mindre hæderligt kan lave forøgelser af dokumenter, men det bliver de sjældent skarpere af når alt kommer til alt.
Så mit bedste bud baseret på dit eksempel og dine forklaringer er opløsningen på dit oprindelige dokument.
Photoshop og lign. kan trods alt ikke fremtrylle noget som ikke findes i forvejen. Og nej det er ikke hvad "Magic Wand" bruges til. :-)
Avatar billede frem-ad Professor
20. april 2010 - 09:18 #7
Det var desværre ikke de svar jeg håbede på så der er ingen point
Faldt over denne guide http://www.mefeedia.com/watch/29800061 men den er stadig ikke automatisk og det ved jeg jo ikke hvor det findes...

Spørgsmålet bliver lukket med uforrettet sag....
Men tak for forsøget