Avatar billede slagelsefyren Nybegynder
12. april 2010 - 22:01 Der er 6 kommentarer

Harddiske

Hej

Jeg har kigget på harddiske til en NAS, det skal være diske på 1 TB der skal køre RAID 1. Jeg har kigget på følgende diske:
Hitachi DeskStar 7K1000.C 1 TB til 581 kr
WD Caviar Black WD1001FALS 1 TB til 678 kr
Seagate Barracuda 7200.12 1 TB til 587 kr
Samsung SpinPoint F3 Desktop Class HD103SJ 1 TB til 593 kr
Er der nogen forskel på disse diske eller er det bare ligesom med mennekser at nogen er til de mørkhårede og andre er til de lyshårede ?
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. april 2010 - 22:09 #1
Du skal sikre dig at diskene er lavet til at køre mange timer i døgnet. Altså ServerClass diske.
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. april 2010 - 22:10 #2
http://www.eksperten.dk/list/spoergsmaal/slagelsefyren

Får du lige afsluttet de uaktuelle/døde spørgsmål?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. april 2010 - 22:18 #3
Afhængigt af dit NAS, så tjek lige om producenten har en "positivliste" over diske.

Qnap og Synology spiser nemlig ikke alle diske... - lidt til en overraskelse, første gang man opdager det.
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. april 2010 - 22:29 #4
Qnap kan bruge Samsung diske.
Men Samsung HD103SJ ville jeg ikke smide i en NAS.
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. april 2010 - 22:32 #5
Der vil jeg anbefale Samsung HD103SI i stedet.
Avatar billede Beach Mester
13. april 2010 - 03:52 #6
Nu har jeg endnu ikke selv leget med NAS, men har de fleste ikke en spin-down på HDD når de ikke har været brugt i X minutter?
Hvis de har (aner det ikke, men ville da være tåbelig at undlade)så har det vel ikke den store indflydelse om diskene er lavet til 24/7, eller tager jeg helt fejl?

//B