Avatar billede slagelsefyren Nybegynder
12. april 2010 - 18:21 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

NAS / Harddiske

Hej
Jeg er ved at anskaffe mig et NAS der skal køre RAID 1, med 2 stk 1 TB diske.
Er det nogen betingelse at det er samme diske eller kan man sætte f.eks. en Seagate og en WD disk i ?
Avatar billede janus_007 Nybegynder
12. april 2010 - 18:35 #1
Nej det kan du selv bestemme, du skal dog bare huske på at hastigheden bestemmes af laveste hastighed på HD'en.

Tænk dig også rigtigt grundigt om når du vælger RAID1, er det virkelig nødvendigt? Vil du ofre hastighed fremfor sikkerhed? Kan sikkerheden evt. klares med backup?
Hvis du alligevel stadig vil have Raid1, så find et NAS med hot swap som minimum og sørg for at kende til Raid Management Utility'en først, sørg for et godt review.
Avatar billede slagelsefyren Nybegynder
12. april 2010 - 19:09 #2
Det NAS jeg har kig på er et Synology DS-209+ II.
Grunden til at det skal køre RAID 1 er at jeg så vil have 3 diske, som der så rykkes rundt på med jævne mellemrum og "disk 3" der så vil være "back-up" ligger i bankboks.
Avatar billede slagelsefyren Nybegynder
12. april 2010 - 22:36 #3
Tak for svaret janus_007 (Nu håber jeg så at det er dig som pointene havner hos.)
Avatar billede janus_007 Nybegynder
13. april 2010 - 09:08 #4
Jeg synes ikke rigtigt at kunne se http://www.synology.com/enu/products/DS209+II/index.php har hot swap!

Det er vigtigt hvis du skal kunne skifte diske sådan uden det store administrationshelvede :)
Avatar billede janus_007 Nybegynder
13. april 2010 - 09:19 #5
Sad lige og kiggede lidt videre, den DS209, det virker jo heller ikke lige til at man sådan kan skifte diske uden at skille den fra hinanden.

Jeg tænker at du måske vil være bedre tjent med:
http://www.getmore.dk/k%C3%B8b-qnap-ts-419p-turbo-nas-billig/netv%C3%A6rksharddisk-nas/ts-419p_111713_p.html

Den er godt nok lidt dyrere, men kan tage flere diske og er hotswap og med lidt held kan du jo køre RAID1 på 3 diske dvs. du slet ikke behøver tage en disk ud og opleve nedsat performance heraf.