Avatar billede MiaLaursen Nybegynder
07. april 2010 - 23:39 Der er 37 kommentarer

Ekstern harddisk ???

Hej alle sammen..

Jeg har et STORT problem..
Min ekstern harddisk er gået i stykke, den sagde sådan en mærkelig lyd når jeg satte usb stikket til computeren, og den fangede den slet ik. Der er en ledning der er gået i stykker i den, siger en af mine venner. Men er det så på ingen måder muligt at få alle mine ting som ligger på den.. ?

Åhhh ha håber virkelig i kan hjælpe, med et GODT svar hehe :)

´- Mia
Avatar billede bramming Nybegynder
07. april 2010 - 23:47 #1
Hej Mia,

Hvis din ven, siger det er en ledning inde i den eksterne harddisk der er gået i stykker, burde der da være rig mulighed for at tage selve harddisken ud og slutte den til din pc. På den måde undgår du at benytte det sikkert indsætte printkort som tilslutter harddisken med de kabler du sætter i uden på.

Så fang en skruetrækker og få den ud af boksen "harddisk kabinettet".

Når du har fået den ud, skal du så benytte nogle kabler eller en boks til at slutte den med til din pc, der findes lidt forskelligt, men her er et eksempel på det:
http://www.shg.dk/Harddisk-Tilbehoer/DELTACO-SI-7908US-USB-Harddrive-Dock-425290.html

her kan du bare sætte disken ned i og tilslutte strøm og forbinde den til pc'en - og så krydser vi fingre :) !!
Denne model findes også uden boksen, og bare kun med kablerne!

Hvis du kan opnå forbindelse er det jo bare perfekt - ellers må du lige hitte os herinde igen, for er jo selvfølgelig svært og sige om det er på selve disken der er problemer / defekt - eller lign. :)
Avatar billede bramming Nybegynder
07. april 2010 - 23:49 #2
Avatar billede squazz Novice
08. april 2010 - 00:04 #3
Jeg vil lige understrege for Mia at det IKKE er nødvendigt at gå ud og købe en sådan boks, jeg er ret sikker på bramming mener det som et forslag (da jeg hurtigt læste det første gang så jeg det som værende MULIGHEDEN)... Har du først fået åbnet kassen kan nogle helt almindelige SATA-kabler gøre det (i de fleste tilfælde) :) Billede:
http://www.endpcnoise.com/e/images/sata_cable.jpg
Avatar billede MiaLaursen Nybegynder
08. april 2010 - 00:04 #4
Tusind tusind tak :)
men han siger man ikk kan få den op, og tilslutte den.
Det viste jeg nemlig godt man ku.
Men hmm ja :(
Avatar billede MiaLaursen Nybegynder
08. april 2010 - 00:06 #5
Ja oki, lyder meget meget klogt hehe :)
Nogen man kan sende den til, så en kan se på den.
Eller kom hen med den evt. ?

For jeg fatter ikk en meter af det :)
Avatar billede justrace Novice
08. april 2010 - 00:09 #6
Det kommer jo an på hvor i verden du bor. :)

Selv om DK er et lille land...
Avatar billede squazz Novice
08. april 2010 - 00:10 #7
Der findes mange "computernørder" rundt om i landet :) Hvor i landet er du bosiddende?

Kan du informere os om hvilken ekstern du har? Producent, og meget gerne modelnummer. Der skulle gerne stå noget på kassen :)
Avatar billede MiaLaursen Nybegynder
08. april 2010 - 01:04 #8
Hehehe ja ok. Jeg bor i KBH, avedøre :)
Min ven siger det er et Ide-kabel der er gået i stykker :( ? ..
Finder lige ud af hva model osv det er til imorgen så ..
Avatar billede justrace Novice
08. april 2010 - 01:15 #9
Så er de første forslag til kabel udelukket.

Kender du ikke en der har en statonær PC i nærheden?
Avatar billede MiaLaursen Nybegynder
08. april 2010 - 01:22 #10
Jo det har min ven, men hvordan gør man så ? :)
Han er også en "nørd" til det der, men han siger han ikk kan ?
Avatar billede justrace Novice
08. april 2010 - 01:31 #11
Hvis han er nørd burde han kunne klare det med en skruetrækker og denne: http://old.shg.dk/p/2104081

Ellers er han ikke rigtig nørd. Det må du godt citere mig for. :)

Bor desværre i Viby J, ellers havde det ikke taget ret lang tid.
Avatar billede justrace Novice
08. april 2010 - 01:34 #12
Det skal lige nævnes at det forudsætter at det er boksen og IKKE harddisken indeni den er gal med.

Du kan også, hvis der ikke er følsomme data på den, sende den til mig.

Jeg kan derefter lægge indholdet til download (kun du får ftp adressen).
Avatar billede MiaLaursen Nybegynder
08. april 2010 - 01:39 #13
Haha ja ok .. Der er meget ALT på den, billeder gennem hele livet og vigtig dok. Såhh ... Ved ikk rigtig.
Men du mener det er til at redde, det der er på ?
Avatar billede justrace Novice
08. april 2010 - 01:42 #14
Det kan jeg ikke svare på, da det aldrig er et godt tegn når en harddisk siger underlige lyde.

Et defekt kabel burde ikke umiddelbart få den til det.

Har den været en tur på gulvet, eller andet?
Avatar billede MiaLaursen Nybegynder
08. april 2010 - 01:45 #15
Den røg et lille stykke fra sengen og til gulvet, men ikk noget volsomt ?
Avatar billede justrace Novice
08. april 2010 - 01:53 #16
Det er også et godt sted at sidde med sine vigtige data. :) Sorry min bagklogskab, men ...

Det kan sagtens være nok, men der er noget du kan prøve, men vær både forsigtig og lidt kontant samtidig.

Prøv at give den et ikke for hårdt, men kontant slag ned mod et bord eller signende. Vend den så den får stødet på siden. Lidt tilsvarende det den fik da du hældte den ud over kanten af sengen.

Prøv derefter at sætte den til igen.
Avatar billede osdata Nybegynder
08. april 2010 - 07:43 #17
Du skal IKKE slå den mod et bord. Det er kun et sidste forsøg i desperation! Du kan gøre problemet endnu værre med et slag i bordet.

Få en der ved noget om det til at se på om det er en fejl i kablet eller noget andet.

Mvh

Ole Stanstrup
O.S. Data
Avatar billede old_dane Nybegynder
08. april 2010 - 08:51 #18
hej nu giver kabler og printplader ikke lyde så hvis du har hørt en mærkelig lyd er det nok selve harddisken der er færdig men det må ikke hindre dig i at afprøve den
Avatar billede MiaLaursen Nybegynder
08. april 2010 - 13:21 #19
Har bestemt ikk tænkt mig at slå den ned i et bord igen hahah ..
Men har jo fundet ud af det er Ide-kablet der er i stykker ..
Hva ska jeg så gøre ? Og er der håb forude ?
Avatar billede old_dane Nybegynder
08. april 2010 - 13:32 #20
skift kablet
Avatar billede MiaLaursen Nybegynder
08. april 2010 - 13:37 #21
Ja men hvis jeg skifter det, kan jeg så få dataerne stadig ?
Avatar billede squazz Novice
08. april 2010 - 14:41 #22
Det skulle du meget gerne kunne ja
Avatar billede bramming Nybegynder
09. april 2010 - 19:34 #23
Ja for hvis kabelet er i stykker, kan disken godt give underlige lyde, hvis der ikke leveret nok strøm eller lign. og hvis din ven siger det er ide kablet "!uden" at være helt sikker, kan det jo lige så godt være strømkablet der forbinder den indeni.

Ja det var kun foreslag til hvad man kunne gøre... Ville også klart bare åbne for skiftet og tage disken ud.. skidt pyt med boksen, når det drejer sig om sådanne data, som er så trælse at miste!!

Så fat skruetrækkeren og få dirket den op roligt - og giver de herrer ret, man er ingen nørd ;) uden man kan ordne sådan en hdd boks :D...
Avatar billede MiaLaursen Nybegynder
09. april 2010 - 23:56 #24
Tak for alle de skønne ideér ... MEN har lige fået disken hjem ..
Og det er selve disken der er i stykker, den siger mærkelige lyde, og comp. man sætter den til kan slet ikk fange den :(
Det meget skidt ikke ? ...
Det er en fra Western Digital .. ?
Avatar billede enriko Nybegynder
10. april 2010 - 00:16 #25
hej Mia

hvem har set på den? er man sikker på det er disken der fejler :)

jeg kan godt se på det hvis det er men hvis det er slideren der er bøjet eller disken  er ridset så er det meget svært .

Sådan ser det ud indvendig

http://keppanet.netfirms.com/keppanet/harddisk/hdinside/hddfull2.jpg
Avatar billede MiaLaursen Nybegynder
10. april 2010 - 00:34 #26
Det er en af mine computer nørde venner haha :D Ej bare en der har lidt forstand på det.
Han mener nemlig det er fordi den plade indeni er bøjet el. noget ..

Ok hvor bor du da ? evt .. ?
Avatar billede enriko Nybegynder
10. april 2010 - 00:36 #27
nå ok , jeg bor i greve
Avatar billede MiaLaursen Nybegynder
10. april 2010 - 00:45 #28
Men tror du så det kan reddes da ?
Jeg bor i avedøre ..
Avatar billede enriko Nybegynder
10. april 2010 - 00:56 #29
måske hvis du er heldig, men jeg kan ikke love noget. :)
Avatar billede enriko Nybegynder
10. april 2010 - 01:02 #30
er det en 3.5tomme eller 2,5tomme, er det en der vejer en del eller en letvægts version :)
Avatar billede MiaLaursen Nybegynder
15. april 2010 - 01:44 #31
Den er ik særlig tung, hvordan ser jeg hvor meget tomme den er ?
Amen ihhhhhh ... Har lige skrevet til Western Digital, de kan ikk hjælpe .. Det sku da deres produkt ARGH!!!!

Skal seriøst ha de ting ud af den, alt er på den..
Der må da være en el. anden lsøning.. Eller er det bare tabt ?
Avatar billede enriko Nybegynder
15. april 2010 - 10:34 #32
Hej Mia,

Her er et link til en side , hvor på toppen af siden kan du se to harddisk , den flade tynde er 2.5tomme og den stor er 3.5 tomme :)

Westrn kan ikke hjælpe dig , da du selv er skyldig i at den er get i stykker , da du har tabt den.

som sagt jeg ville kigge på den for dig , men jeg kan ikke love noget, når sådan en harddisk skive bøjes , eller ridses så er det ikke til at ridde. Men måske findes der nogle firmaer der vil få din data ud , for en del sjat penge :)
Avatar billede enriko Nybegynder
15. april 2010 - 10:34 #33
jeg glemmer altid sætte linket ind hehe

http://www.digitaldingus.com/articles/2005sep/25dilemma.php
Avatar billede MiaLaursen Nybegynder
15. april 2010 - 11:45 #34
Ok det er det sidste billede, synes jeg ligner mest.
Ja men hva for et firma søde ? :)
Vil næsten gøre alt hehe ..
Avatar billede enriko Nybegynder
15. april 2010 - 14:07 #35
jeg stødte lige på den her firma søde :)

http://www.recoverit.dk/reparation_af_harddisk.html

Priserne starter fra 1000 kr til 24000 alt efter fejlen på disken.
Avatar billede Oerred Nybegynder
26. maj 2010 - 21:22 #36
Køb en ny istedet. Det er alt for dyrt at bruge penge på det der med at gendanne/reparere disken, medmindre du virkelig har nogle kritiske dokumenter eller billeder liggende.

Du kan bruge http://eksternharddisk.dk som en rettesnor, når du skal købe en ny.
Avatar billede MagnusJN Nybegynder
20. december 2010 - 17:30 #37
Du kan buge programmet ''TestDisk'' til at redde dine data - Helt gratis :)
http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Download
Det gjorde jeg, da min ekstern gik i stykker - Præcis som din.
Så jeg kopierede data fra ekstern til computeren  og formaterede harddisken.