Avatar billede kristianiversen Nybegynder
30. marts 2010 - 13:54 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Navision C5 database plads

Hej,

Jeg hjælper et firma en smule med deres IT. De har stillet mig et spørgsmål ang. Navision C5 som jeg i midlertid ikke har særligt meget forstand på.

De køber jævnligt mere databaseplads, 25 MB af gangen, som de bruger i løbet af 1-2 måneder. Prisen er høj og det bliver dyrt i det lange løb.

De har spurgt mig om der findes en måde til at gøre mere plads. De har p.t. omkring 750 MB.

Regnskaber går tilbage til omkring 2002, hvilket vil sige, at de egentligt godt kunne slette regnskaber fra 2002 til 2005 (da det vist kun er lovpligtigt at have liggende i 5 år tilbage).

Er der nogle problemer i at slette regnskaberne fra databasen? Jeg har hørt noget om, at der kan opstå "huller" pga. det - passer det og er der noget man kan gøre ved det?

Jeg har derudover læst at man kan reducere databasen. Er der nogle der ved af erfaring, hvor meget plads dette ca. giver?

Håber I kan hjælpe mig med disse to spørgsmål. Hvis der er andre gode forslag til at gøre driften billigere i.f.b. C5 modtages de naturligvis med glæde.

Med venlig hilsen
Kristian
Avatar billede leif Seniormester
30. marts 2010 - 21:39 #1
1. Hvis de ved at de bruger 25mb på et par måneder så ville jeg da bestille mere af gangen da der findes forskellige pakker man kan vælge mellem (Kan ikke lige huske inddelingerne)

2. Hvis der er dannet Primoposter fx. i Finans som der skal for de enkelte år så plejer der ikke være et problem i at slette tidligere år. Jeg gør gerne det inden jeg gør det at tage en Kopi af datafilerne eller C5 og gemmer så hvis jeg skulle få behov for at læse tidligere år som jeg har slettet i den C5 der bruges til hverdag så er det også muligt.

Men hvis de bruger 25 mb på et par måneder lyder det til at de generer mange posteringer!

Hvor meget bruger de den? (Jeg tænker her primært på hvilke moduler)
Avatar billede up2nogood Nybegynder
31. marts 2010 - 08:51 #2
Som leif skriver, så er det dårlig rådgivning fra deres C5 partner, hvis ikke de er blevet anbefalet at købe 125 eller 250 mb af gangen.

Sletning/komprimering af regnskabsår er en god mulighed. Men du skal huske at reducere databasen inden du kontrollerer størrelsen efter sletning.

En anden overvejelse du bør gøre dig, er hvordan C5 bliver brugt i det daglige, og hvordan det harmonerer måden C5's native (jeg går ud fra det ikke er SQL, da du overvejer at reducere) database arbejder på.
Når der bliver slettet noget i C5 databasen, kan pladsen godt udnyttes igen. Det kræver der køres en Check-Nuller på databasen. Dette gør det muligt at bruge slettet plads på tværs af C5, hvor man kun kan benytte slettet plads i samme tabel som pladsen kom fra.

Vi har lavet en kørsel der automatisk kører check/fix, check/nuller og reindex af databasen, som en scheduled task hver uge. Vores erfaring er, at der ikke bruges plads i samme udstrækning som hidtil. Microsoft anbefaler selv, at man kører disse databasevedligeholdelses kørsler jævnligt (mange kunder får dem aldrig kørt!).

Hvis du vil slippe for databasevedligeholdelse osv. så overvej at smide databasen på SQL. Her skal der ikke køres nogen databasevedligeholdelse fra C5, da SQL serveren styrer det hele. Dermed har du også altid et retvisende billede af størrelsen på databasen...
Avatar billede kristianiversen Nybegynder
05. april 2010 - 12:50 #3
Hej Leif

Tak for dit input. Det er rart at vide, at der kan købes større mængder. Det vil jeg sige videre til dem, i tilfælde af, at de ikke er klar over det.

Hvor mange moduler de har er jeg ikke klar over, men jeg kan finde ud af det. Men du mener, at jo flere moduler, jo hurtigere bliver pladsen brugt?

Med venlig hilsen
Kristian
Avatar billede leif Seniormester
05. april 2010 - 12:57 #4
Ja, jo flere moduler de bruger, jo mere plads bruges der også, men ved at bruge flere moduler får man også bedre værktøjer til at lave analyser osv. ud fra sine tal.
Avatar billede kristianiversen Nybegynder
05. april 2010 - 12:59 #5
Hej up2nogood,

Tak for hjælpen. Jeg forstår ikke helt, hvad du mener med "hvordan det harmonerer med hvordan C5's native database arbejder på". Vil du uddybe dette?

Jeg tror jeg vil sætte et scheduled task op på opfordring fra dig - hvis det bruger mindre plads i det lange løb, så er det en god idé :-)

Ang. SQL tror jeg, at jeg vil lade det være op til deres C5 partner.

Med venlig hilsen
Kristian
Avatar billede leif Seniormester
05. april 2010 - 13:04 #6
Det som up2nogood er inde på så er C5 native database ikke særlig god til at "rydde" op, dvs. du kan som sådan godt slette et år, men det betyder ikke at du vil få nedbragt pladsforbruget med det samme da det ifølge filen stadig vil være det samme som før, men ja, de vil så kunne lave nogle poster før den overskrider grænsen, man kan sige at ved sletning så skriver den blot 0 i databasen i stedet for 1, men den vil så ved skrivning af nye poster overskrive dem med 0 før den udvider databasen.
Avatar billede kristianiversen Nybegynder
05. april 2010 - 13:25 #7
#4 Tak, det lyder helt rigtigt.

#6 Okay, dvs. at der går længere tid inden der skal købes mere plads, hvis jeg forstår dig ret. Om databasen reduceres i størrelse fysisk er jo egentligt ligemeget.

Mange tak for hjælpen til jer begge.

Ang. point, er det så for lidt hvis I deler de 80 point som tråden er på? Jeg opretter gerne et ekstra spørgsmål med point.
Avatar billede leif Seniormester
05. april 2010 - 13:55 #8
Ja, om den fysisk bliver mindre er lige meget så længe de ikke er overskredet deres plads quota
Avatar billede leif Seniormester
05. april 2010 - 13:56 #9
Smider et svar som du kan acceptere hvis du har lyst, vent dog lige på up2nogood så han også kan få lidt.
Avatar billede up2nogood Nybegynder
06. april 2010 - 08:14 #10
Hejsa, et sent svar fra mig også. Det har jo været påske :)
Som du selv er inde på, så tag en snak med deres C5 partner, de burde have erfaringer med SQL og databaseoprydning.
Den scheduled task jeg snakkede om, er noget vi har udviklet specielt, så det lader sig desværre ikke bare lige nemt sætte op. Vores "modul" gør det nemt, men nok "reklame" i denne omgang. :)
Avatar billede up2nogood Nybegynder
06. april 2010 - 08:15 #11
Her kommer svaret :)
Avatar billede kristianiversen Nybegynder
06. april 2010 - 10:10 #12
Det er super. Jeg overlader den del til partneren.
Tak for alle oplysningerne.
Avatar billede Titan38 Praktikant
06. april 2010 - 14:44 #13
...og lidt ekstra, når du har kørt alle oprydningskørslerne, komprimeret og slettet, kan du frigøre DB kapacitet ved at eksportere hele regnskabet oprette et nyt og importerer i det nye!
Avatar billede kristianiversen Nybegynder
06. april 2010 - 18:05 #14
Tak for det :-)
Avatar billede Almuliman Nybegynder
01. marts 2011 - 15:06 #15
Vigtigt at huske før man komprimerer - hvis man benytter lager modulet, er at køre en lagerregulering. Ellers får man over tid genereret nogle meget underlige tal for lagerværdi. Man kan faktisk løbe ind i at man ikke kan fakturere fordi lagerværdien for en vare er størrer end den maksimale værdi C5 kan kalkulere med!