Avatar billede MartinDahl909 Nybegynder
23. marts 2010 - 23:04 Der er 46 kommentarer og
1 løsning

Problemer med harddisk

Hej.

Jeg står i den pressede situation, at jeg er mit i terminsprøver, som repetetionstid op til 3.g eksamen.
Da jeg startede min computer op, som er en bærbar (Zepto), i dag, var den meget langsom, også efter login, og jeg tænkte den nok trængte til en genstart. Det fortsatte dog, og jeg gav den et par genstart og prøver fejlsikret tilstand osv. På et tidspunkt kommer den hvis helt ind efter login, men der kommer en fejlmelding, og så en blue screen, og derfra kan jeg så kun få den åbnet hvor den kører Zepto skærmen, og så den første sorte baggrund med lidt tekst, og så står den ellers bare der, med helt sort skærm og blinker. Den når altså ikke til at boote Windows (Vistas :/ ).
Jeg tænker at jeg bare booter op på en cd med linux, når jeg kommer hjem, for at hente filerne ud, men efter at have prøvet et par gange, kan jeg simpelthen ikke få den til det, selvom jeg sætter det rigtigt op i bios. Derefter prøver jeg at lege med USB-stik, og jeg får booted linux ubuntu fra den, og tænker lykken er gjort.
Men da jeg kommer ind i denne computer, og forsøger at gå ind på harddisken, C-drevet, som er det eneste på computeren, kommer der er en fejlmelding.

"Unable to mount location
Error mounting: mount exited with exit code 18: Failed to open $MFTMirr/$DATA: No such file or directory
Failed to load $MFTMirr: No such file or directory
Failed to mount '/dev/sda1': No such file or directy"

Herefter prøver jeg at lede lidt på nettet, men kan ikke finde noget, der minder om lige mit problem.

Jeg håber nogle kan og vil hjælpe hurtigst muligt, gerne her inden kl. 0.00, da jeg meget gerne vil have alle notater med i morgen. Hvis det er muligt at komme ind på harddisken, så hvordan? Og hvis harddisken fysisk er ved at stå af/er stået af, så forslag til hvordan jeg måske kan få mine filer ud?

Jeg sidder klar her, hvis der skulle være yderligere spørgsmål.

På forhånd mange tak!
Avatar billede off-line Nybegynder
23. marts 2010 - 23:32 #1
Har du haft Ubuntu på computeren?
Umiddelbart kan jeg kun foreslå følgende, hvis din winCD fungerer.
Bootup på winCDén. Når du bliver spurgt om, hvad du vil gøre, installere eller
reparere, vælger du at trykke på bogstavet "R" så kommer du ind i konsollen.
Her skal du vælge hvad du vil åbne, og du trykker på 1.tallet. Du bliver så
spurgt om pasword. Hvis du ikke bruger noget, trykker du bare på enter.
Her skriver du så
chkdsk /p /r
  læg mærke til mellemrummet ved
skråstregen
Derefter trykker du enter. Når undersøgelsen er færdig, skriver
du exit, og trykker enter.
Avatar billede MartinDahl909 Nybegynder
23. marts 2010 - 23:36 #2
Jeg har ikke haft installeret Ubuntu på computeren, nej, og det er det heller ikke nu, booter bare fra en cd, hvormed jeg regnede med at jeg kunne komme ind i min harddisk, kopiere vigtige dokumenter ud, og så formaterer.

Problemet med det du foreslår, er at jeg ikke kan få den til at boote, hverken min Linux eller Windows cd?
Jeg har sat prioriteten op i BIOS, andet jeg kan prøve? Ligge Windows cd'en på USB-stik?
Avatar billede off-line Nybegynder
23. marts 2010 - 23:47 #3
Windows på USB? Det tror jeg næppe, når du ikke kan starte normalt op. Det er måske et ram problem? men du har vel kun 1. ramblok?
Det er en yders vanskelig situation du sidder i.
Hvis du er meget heldig, kan det hjælpe at tage al strøm fra
computeren, også batteriet, i nogle få minutter, i håb om, at
windows har kløjs i noget.
Ellers, hvis du har kablerne, så tag harddisken ud, og kør den som
USB på den computer du sidder ved nu.
Eller hvis det er en stationær, sæt HDD til bundkortet, som slave.
Avatar billede MartinDahl909 Nybegynder
23. marts 2010 - 23:51 #4
Grunden til at jeg ikke kan boote fra CD, har jo ikke noget med CD'en at gøre, og jeg har bootet Ubuntu fra USB-stikket, men det mener du ikke vil hjælpe af prøve?

For mig lyder det klart som en harddiskfejl af en art, når jeg ikke kan 'komme ind i' harddisken fra Linux.

Jeg har forsøgt at tage al strøm fra, det hjælp desværre ikke.

Jeg har desværre heller ikke kablerne til at sætte den til et andet sted, men ville det gøre noget forskel, når nu jeg ikke kan fra Linux?

Det er en bærbar.
Avatar billede off-line Nybegynder
23. marts 2010 - 23:58 #5
Det vil det næppe nej, og det er jo noget at et arbejde, at gøre
windows bootbar fra en USB stick. Man kan ikke bare kopiere den over.
Jeg ved ikke em dette link også gælder for vista, men det viser
lidt om, hvad der skal til. http://helgec.dk/xp-install.html

Kan du med Ubuntu komme ind i windows konsollen?
Avatar billede off-line Nybegynder
24. marts 2010 - 00:01 #6
Hvis du kan, skriver du chkdsk /p /f
Det forudsætter selvfølgelig, at HDD ikke er syg.
Avatar billede MartinDahl909 Nybegynder
24. marts 2010 - 00:07 #7
Ja, det har du ret i, men hvis jeg nu kunne boote fra denne, og på den måde reparere?

Nej, jeg kan ikke komme ind på noget, der ligger på harddisken tilsyneladende. Jeg kan komme ind i noget, der hedder terminal, som minder meget om, men går ud fra at det er Ubuntus cmd?
Avatar billede off-line Nybegynder
24. marts 2010 - 00:08 #8
Jeg kan nu ikke se, at problemet er HDD, når winCDén ikke
kan boote. Men det kan du da undersøge. Hvis du tager HDD ud,
så skal CDén kunne boote op og fortælle, at der ikke er nogen HDD.
Og Ubuntu skal kunne køre som LiveCD.
Avatar billede MartinDahl909 Nybegynder
24. marts 2010 - 00:17 #9
Det er jo også et arbejde at få sådan en ud på en bærbar.
Men hvad fortæller det hvis resultatet er, at de begge kan boote?
Avatar billede off-line Nybegynder
24. marts 2010 - 00:21 #10
At så var det harddisken. Men det tvivler jeg nu på at det er.
Jeg tror stadig mere på ram eller bundkort fejl.

Skal du ikke bare skrue en bundplade af, og tage disken ud?

Du skriver ikke om du har prøvet at starte i fejlsikker tilstand med F8 ?
Avatar billede MartinDahl909 Nybegynder
24. marts 2010 - 00:29 #11
Jo, du havde ret, det var egentlig forholdsvis nemt, og lige nu prøver jeg og du fik hvis desværre ret. ;)

Vil det sige, at jeg uden problemer burde kunne sætte harddisken til en anden windows styret computer og få indholdet ud?

Hvordan forklarer du at jeg kan boote på USB, men ikke CD?

Hvordan tjekker jeg om det er ram (jeg har to blokke forresten) eller bundkort?

Altså den begynder jo ikke engang på at boote windows fra harddisken, så kan jeg komme i fejlsikret tilstand med F8 overhovedet?
Avatar billede off-line Nybegynder
24. marts 2010 - 00:38 #12
Så du har 2 blokke fint. Det skulle du have skrevet forlængst:)
Hvis heldet tilsmiler dig, er det kun 1 af ram blokkene, som er syg. Derfor sæt kun den ene i igen og prøv den. Hvis det ikke
hjælper, så prøv den anden blok. men altså kun een af gangen.
Avatar billede MartinDahl909 Nybegynder
24. marts 2010 - 00:40 #13
Tænkte nok at det var det jeg skulle gøre, og begyndte. Indtil videre virker det ikke med den ene i. :s

Men du forventer altså at min harddisk har det fint (bare så jeg kan få lidt ro)?
Avatar billede MartinDahl909 Nybegynder
24. marts 2010 - 00:42 #14
... og med den anden blok i virkede det så. :) (forhåbentligt er det ikke noget fejl45 pjat med opsætning i BIOS, mener jeg har prøvet ca. alt)
Avatar billede MartinDahl909 Nybegynder
24. marts 2010 - 00:48 #15
Jeg prøvede lige at sætte HDD i igen, men der gør den stadig som før, altså lige efter BIOS loading, er der bare sort skærm med en hvid blinkende underscore.
Avatar billede MartinDahl909 Nybegynder
24. marts 2010 - 00:50 #16
Og når HDD er i, gider den heller ikke at boote fra CD'er.
Avatar billede off-line Nybegynder
24. marts 2010 - 00:54 #17
kan du komme i Bios og trykke på "Default" efterfulgt af F10 ?

Kunne det hele køre uden HDD?
Avatar billede off-line Nybegynder
24. marts 2010 - 01:16 #18
Der er vist ikke mere jeg kan foreslå, så jeg går i seng.
Harddisken kan du uden videre sætte til en anden computer ja.

Hvis CD drevet kan køre uden HDD, kan prøve at køre microsoft ramtester, for at finde ud af, om det er ram eller bundkort, som fejler.
http://www.softpedia.com/get/Tweak/Memory-Tweak/Microsoft-Windows-Memory-Diagnostic.shtml
Avatar billede MartinDahl909 Nybegynder
24. marts 2010 - 15:30 #19
Når harddisken er i, så kan den ikke boote op på CD.
Når harddisken ikke er i, kan den boote op på Windows CDen, men ikke Linux cd'en eller cd'en med ramtester, som du foreslog mig. Disse to virker dog på den anden computer.

Jeg ved ikke lige hvad jeg skal prøve?
Avatar billede off-line Nybegynder
24. marts 2010 - 15:40 #20
Jeg tror der kun er een ting du nu kan prøve, at sætte HDD til
en anden computer.
Avatar billede MartinDahl909 Nybegynder
24. marts 2010 - 16:21 #21
Jep, jeg har desværre bare ikke kablerne til at kunne sætte den til USB, og jeg kan ikke få harddisken ud af de andre bærbarer i huset.
Avatar billede off-line Nybegynder
24. marts 2010 - 16:28 #22
Avatar billede MartinDahl909 Nybegynder
24. marts 2010 - 16:30 #23
Er der en måde at sætte den til en stationær på, når det jo er en bærbar harddisk, ud over USB altså?
Avatar billede off-line Nybegynder
24. marts 2010 - 16:40 #24
Ja så kan den bare sættes til bundkortet og strømforsyningen,
med de rette kabler. Det er vel en Sata HDD?
http://www.boegebjerg.dk/lars/sata.htm
Avatar billede MartinDahl909 Nybegynder
24. marts 2010 - 22:41 #25
Opdatering.

Jeg fik sat harddisken til en anden computer, og den gav ikke adgang fra windows, men kom med en fejl om at den var beskadiget, er det så endeligt forbi?

Jeg prøver lige nu at installere windows på en ekstern Ide HDD via USB, Vista kan dog ikke finde den?

Ellers booter den egentlig fint med begge ram blokke i, i hvert fald Vista skiven, måske jeg skulle prøve de andre også.

Næste skridt?
Avatar billede off-line Nybegynder
24. marts 2010 - 22:49 #26
Undskyld, men jeg forstod ikke det første. Sat den til som
master eller slave? Hvad skete der mere konkret? Er det Sata?
Avatar billede MartinDahl909 Nybegynder
24. marts 2010 - 22:55 #27
Er ikke sikker på hvad der er hvad, men altså ikke som det drev den bootede på. Men som en ekstern harddisk, du prøver at gå ind på.
Når man trykkede, kom windows med en fejlmelding om at disken var beskadiget, og den foreslog formatering.
Ja, harddisken er sata, og blev sat til via USB kabel.
Avatar billede off-line Nybegynder
24. marts 2010 - 23:05 #28
Ok, Men windows startede op på den HDD som sad i maskinen?
Du har vel husket at give slave disken strøm?
Kan du se den i diskhåndtering? Hvis ja, hvad står der så?
Avatar billede MartinDahl909 Nybegynder
24. marts 2010 - 23:16 #29
Ja, det gjorde den. Det havde intet med min HDD at gøre.

Nej, ikke direkte strøm, gik ud fra at den trak det igennem USB?
Den lød helt normal og windows fandt den også, men spurgte så om formatering med det samme, som vi sagde nej til og så prøvede vi at gå ind på den, og det kunne man så ikke. Og den kom med en advarsel og sagde at indholdet var beskadiget.

Det var omme ved en ven, så jeg har desværre ikke mulighed for at se det nu.
Avatar billede off-line Nybegynder
24. marts 2010 - 23:41 #30
Du kan ikke regne med, at HDD får strøm nok fra USB. Det kommer an på flere ting. Hvor meget strøm HDD kræver og hvor meget strøm
computerens strømforsyning levere til USB.
En anden ting er, at mange har skrevet ind til E. fordi windows
USB ikke kunne se deres HDD. Det sikreste vil være, at sætte disken
til bundkortet og så tage strøm fra strømforsyningen.
Hvis du ikke kan se HDD i Diskhåndtering er den ikke fundet.
Den tilslutningslyd narrer forståelig nok mange.
Avatar billede MartinDahl909 Nybegynder
24. marts 2010 - 23:49 #31
Okay. Og hvad hvis bundkortet ikke kører med SATA, men IDE sokler?
Nu var der jo ikke kun en tilslutningslyd, der var også en popup, og ikonet for disket var i Denne Computer, er det stadig ikke nok?
I situationen var jeg ikke i tvivl om at disken var fundet, som enhver anden ekstern harddisk eller USB-pen man sætter til. Med et par popups i højre nederste hjørne, så en popup om at der var fundet fejl, og så at drevet kunne ses under Denne Computer.
Avatar billede off-line Nybegynder
24. marts 2010 - 23:59 #32
Hvis disken blev fundet skulle man kunne se den i Diskhåndtering.
Jeg forstod, at du har data du gerne vil hente ud. Derfor er det
vigtigt at vide hvad der står der. Hvis der f.eks. står at disken
er RAW, har den måske bare mistet fil tabellen så windows ikke kan se den, men den tabel kan gendannes med et gratis program, som hedder Testdisk.
Kører den bærbare, som HDD blev pillet ud af, som den skal uden?
Kan den f.eks. køre Linux uden problemer?
Avatar billede MartinDahl909 Nybegynder
25. marts 2010 - 11:51 #33
Jep, men vi kiggede ikke der, tænkte ikke lige på det i situationen. Problemet er bare at jeg ikke selv har kablet, så derfor har jeg ikke mulighed for at tjekke det lige pt.

Altså jeg kan få den til at boote både windows og linux CD'erne. Jeg prøvede som sagt at få en harddisk (gammel 8,5gb IDE) sluttet til via USB og strømforsyning, men den kan ikke finde denne, noget der nemt kan gøres noget ved, eller kan man ikke få den til at installere windows den vej igennem?
Avatar billede MartinDahl909 Nybegynder
25. marts 2010 - 12:48 #34
Har jumper setting (er det ikke om det er master eller slave) noget at sige, når man prøver at tilslutte via USB?
Avatar billede off-line Nybegynder
25. marts 2010 - 12:56 #35
Installere windows via HDD og USB. Det kan ikke lade sig gøre,
fordi HDD ikke er bootable. Når det kan lade sig gøre med en
USB stick er det netop fordi, den kan gøres bootable.

Nej jumpersætningen betyder ikke noget, når der køres USB.
Avatar billede MartinDahl909 Nybegynder
25. marts 2010 - 13:03 #36
Okay, så man kan ikke gøre en HDD bootable?

Dvs. den eneste mulighed for at tjekke er at få fat i en anden SATA HDD og prøve den vej igennem?
Avatar billede off-line Nybegynder
25. marts 2010 - 13:15 #37
Nej ikke en HDD.
Ja en anden Sata er nok den eneste måde at prøve på.
Forhåbentlig får du ret i, at det er HDD, som er syg,
og så er det jo ikke så galt. Og hvis ikke, så er det
altid rart at have en ekstra HDD til backup. Eller rettere,
det bør man altid have for ellers vil man på et tidspunkt
komme til at ærgre sig.
Avatar billede MartinDahl909 Nybegynder
25. marts 2010 - 14:17 #38
I går fik jeg bootet op på windows CD'en og kunne køre noget memory test, hvor den fik lov at køre igennem, og den kom ikke med noget i hvert fald, så ram er der nok ikke noget galt med?

At HDD'en er syg, er nu slemt nok for mig med alle de notater, jeg har mistet fra det sidste stykke tid her. :/ Men selvfølgelig også en forholdsvis billig investering, bortset fra hvis computeren nu ødelægger den?

Kører normale bundkort så de kun kan tage enten Ide eller Sata HDDs?
Avatar billede off-line Nybegynder
25. marts 2010 - 14:34 #39
Jo jeg kan da godt se det er ærgerligt med dine data.
Men du kan prøve at kontakte brugeren helgec. Han er ekspert i HDD.
Hvis han skal tage data ud er han meget rimelig i pris, og hvis det
ikke lykkes, koster det kun transporten, frem og tilbage.
Hans link er www.helges.dk
Eller her på E. http://www.eksperten.dk/profil/helgec
Du kan da tale med ham, måske har han en god Ide?

Hvis bundkortet er ældgammelt, kan det være, at det kun kan køre Ide.
Men ellers kan de både køre Sata og Ide.
Avatar billede MartinDahl909 Nybegynder
25. marts 2010 - 14:52 #40
Jep, jeg er allerede i kontakt med ham. :)

Okay, men det kræver vel stadig noget kabel at tilslutte, selv hvis bundkortet har soklen. Jeg må bare om til ham, jeg var omme ved i går igen.

Hvis den ikke bliver fundet i diskhåndtering, hvad er der så galt?
Avatar billede off-line Nybegynder
25. marts 2010 - 15:43 #41
Hvis HDD er tilsluttet korrekt, men ikke kan ses i Diskhåndterig,
så er det sket med den. Så er det kun et spørgsmål om helgec alligevel har
en metode, til at hive data ud, men det kan jeg ikke sige noget om.
Avatar billede MartinDahl909 Nybegynder
25. marts 2010 - 16:01 #42
Okay, og hvis jeg kan se den i diskhåndtering, hvad er det så præcist jeg skal kigge efter, og er der andet jeg bør kigge efter i samme omgang, når jeg har mulighed for at tilslutte den?
Avatar billede off-line Nybegynder
25. marts 2010 - 16:17 #43
Hvis du kan se den HDD i diskhåndtering skal du bare se, om der
står "I orden" eller "Raw" eller andet.
Avatar billede MartinDahl909 Nybegynder
31. marts 2010 - 20:41 #44
Så er jeg tilbage, jeg håber du (eller nogen andre) stadig følger med. :)

Jeg havde den en tur hos Helge (helgec.dk), som clonede indholdet over på et midlertidigt medie, reparerede disken (ved ikke hvordan), lægge det hele over igen, og så sendte den tilbage.

Jeg har modtaget den i dag, og har kunne kopiere alt ud fra disken (via en anden computer), inkl. mine notater så det er dejligt.

MEN da jeg satte disken i min bærbare og bootede op på den, kom jeg lige så langt som før. Den loader bios og skal til at boote fra harddisken, men står så bare som sort skærm og blinker.
Jeg tænkte at en formatering nu ikke ville være et problem, og jeg tog derfor windows cd'en i, og prøvede, men den kom op med at disken var i GPT partition. Jeg skulle jo formatere alligevel, så hvorfor ikke nu, og det så også fint ud, og jeg fik oprettet nye partitioner, og begyndte install, men der kommer blå skærm med fejlkode:
STOP: 0x0000001E (0xFFFFFFFFC0000005,0xFFFFFFFFFFBA221C,0x0000000000000000,0x00000000FF800000)
Jeg søgte lidt, og prøvede at fjerne det i diskhåndtering via denne computer, men samme problem opstod igen.

Jeg burde kunne gøre det med gparted ikke?

Jeg har brændt insert.iso (fra helgec.dk), men kan ikke få den til at boote op på cd'en?

Hvad ellers kan jeg prøve?
Avatar billede MartinDahl909 Nybegynder
31. marts 2010 - 20:43 #45
Jeg skal måske lige tilføje at når jeg prøver at boote på cd'en skriver den:
No bootable device found -- insert boot disk and press any key
Avatar billede MartinDahl909 Nybegynder
18. maj 2010 - 19:43 #46
Til eventuelle senere brugere, der måtte komme forbi dette indlæg:

Opfølgning på problemet:

Jeg fandt ikke ud af mere desværre, men prøvede i stedet at installere Linux, fordi det kunne være det virkede og fordi jeg altid gerne har villet prøve det. Det installeredes perfekt, og kørte ligeledes perfekt, så det var egentlig ret underligt, når der nu havde været noget fejl, som nævnt i ovenstående indlæg.
Dog blev jeg træt af Linux i den forstand, at de fleste programmer jeg var vant til at bruge ikke virkede, eller ikke virkede ordentligt på Linux, da de var lavet til windows. Til sidst blev det nok, og jeg prøvede killdisk, men igen ville den ikke boote på cd'en. Derefter tænkte jeg at det kunne være, man kunne formatere med windows-cd'en, selvom jeg har hørt det skulle kunne give problemer efter en Linux installation. Dette viste sig dog bare at virke perfekt, og således kører jeg nu med windows på computeren igen, og det virker.

Jeg har en formodning om at det var Linux installationen, der fik ryddet op på harddisken, da den formaterer, når den installere, men jeg er ikke klar over det.

Opfølgning på dette spørgsmål:

Jeg var ikke klar over at 6 dage, var for lang tid til at de/ham, der fulgte med i spørgsmålet, ville stoppe med at følge med. Ligeledes vidste jeg ikke at man 'skulle' give point og lukke indlægget, men jeg er blevet klogere nu.
Yderligere har han nu skrevet på sin profil ( http://www.eksperten.dk/profil/off-line ), at han har stoppet sit account pga. bl.a. mig, hvilket jeg er meget ked af. Men jeg må bare sige at jeg ikke vidste bedre desværre.

For en god ordens skyld, lukker jeg dog nu spørgsmålet ved at give pointene til mig selv, selvom off-line havde fortjent dem for sit arbejde, og ville have fået og skulle have haft dem, hvis han stadig var on-line.

Jeg håber, dette satte det lidt i perspektiv.
Avatar billede MartinDahl909 Nybegynder
18. maj 2010 - 19:43 #47
Svar.

(Læs ovenstående indlæg for forklaring).