Avatar billede Sylvaxi Nybegynder
13. marts 2010 - 10:04 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Tab af forbindelse til SQL Server - Sql Ekspres + Win Werver 2003

Vi er en lille virksomhed, med en opsætning af omkring 5 klienter af varierende styresystem henholdsvis XP pro og Vista Business, samt en Win 2003 Server (Dell Power Edge SC440). Siden sidste sommer - hvor vi fik opgraderet vores C5 bogholderi system fra 2.1 til 2008, dermed også databasen fra det gamle Native til SQL (SQL Ekspres) - har vi haft problemer med at klienter efter 5 - 10 min inaktivitet kommer tilbage til en fejlmeddelelse fra C5 med at den har tabt forbindelsen til SQL serveren, og derfor skal brække C5 helt ned for at få den op at kører igen.

I opgaven med at løse problemet har vi forsøgt: At skifte virusscanneren ud på klienterne; Undersøgt mulige standby indstillinger på netværkskort; Sidst skiftede vi til et andet netværkskort i serveren, som dog den første dag syntes at virke, men efter kort tid synes det at være det samme, tilmed gav det nogle andre fejl når der kom belastning på, formentlig fordi netværkskortet ikke var beregnet til serverløsninger. Sidst har jeg også opdateret driveren på serverens Broadcom netværkskort, men også uden effekt.

Er der nogen derude der har oplevet lignende fejl, eller har en idé om hvad det kan skyldes vil jeg meget gerne hører forslag - selv er jeg lidt på bar bund.

Vh. Kim
Avatar billede riversen Nybegynder
13. marts 2010 - 12:39 #1
hvis select DATABASEPROPERTYEX ('db1','IsAutoClose' ) returner 1 så prøv at køre:
EXEC sp_dboption 'db1', 'autoclose', 'False'

erstat db1 med navnet på din database.
Avatar billede Sylvaxi Nybegynder
13. marts 2010 - 14:17 #2
Den returnerer 'NULL' - så går udfra det betyder at AutoClose ikke er slået til. SQL Serveren er: "SQL Server 2005 Ekspress - Vers. 9.00.40.35.00"
Avatar billede Sylvaxi Nybegynder
14. marts 2010 - 10:28 #3
Tråden er stadig åben, og pointene er på højkant :-) - er ny her, kom til at vælge 'svar' istedet for 'kommentar'...
Avatar billede Sylvaxi Nybegynder
24. marts 2010 - 10:33 #4
Jeg fandt ud af at det var den forkerte database jeg have fat i og at den returnerede "1", jeg fik det ændret til at den returnere "0", med kommandoen ovenfor. Og problemet blev delvist løst - der er stadig enkelte udfald hvor den skriver lost connection to sql, som før, altid efter at maskinen har været forladt et stykke tid inde i C5.
Avatar billede Sylvaxi Nybegynder
26. februar 2012 - 16:04 #5
Svaret på dette spørgsmål viste sig at være en installation af Symantecs anti virus program på serveren. Vi havde anskaffet os deres server løsning, hvor man har en klient server opsætning, og var så kommet til også at installere klient delen på serveren, hvilket resulterede i at den blokerede nogle sql forespørgsler når forbindelsen havde været åben tilstrækkelig længe.