Avatar billede AriGold Nybegynder
05. marts 2010 - 11:01 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

LaTex

Hey folks!

Jeg vil gerne i gang med Latex til skolerapporter,der skal indholde kode. Har googlet lidt omkring installation osv, men er sgu blevet en smule forvirret..
er der nogle som kan hjælpe mig i gang?
Avatar billede Slettet bruger
05. marts 2010 - 11:12 #1
Efter min mening er det nemmeste at bruge TeXLive. Går ud fra at du anvender windows.

Gå til

http://tug.org/texlive/acquire-netinstall.html

download

install-tl.zip

pak den ud, i den finder du

install-tl.bat

gør den

svar 'next' til alle spørgsmål og finish til slut.

Så henter den hele latex + editoren TeXWorks fra nettet. Alt efter din internet forbindelse og OS kan det tage op til et par timer.

Når du har gjort det skriver du lige igen, for texworks editoren er desværre konfigureret en smule forkert (men det er nemt at rette)

Når du så har LaTeX installeret, kan du tage et kig i min latexbog.
Avatar billede AriGold Nybegynder
07. marts 2010 - 12:14 #2
så skulle det være klart..
Avatar billede Slettet bruger
07. marts 2010 - 12:58 #3
Godt, for at omkonfigurere texworks er der en ting du SKAL ændre og en ting du KAN ændre.

Start TeXWorks, der burde være et ikon på desktoppen.

Gå til edit -> preferences.

I vinduet går du til det sidste faneblad. Her finder man nederst en dropdown med de default programmer TeXWorks kan køre med.

Ved en fejl er dette sat til 'pdftex', skift det til 'pdflatex', genstart TeXWorks

Nu skulle TeXWorks være klar til brug.

Den anden ting man KAN overveje at ændre er at pille ved måden TeXWorks arbejder med æøå. Per default anvendes UTF8 (det skal man huske vedr. inputenc pakken, se min latexbog). Finder man TW for skrabet eller har brug for at udveksle filer med folk som f.eks. anvender TeXnicCenter editoren (som ikke forstår UTF8) kan det være en ide at skifte encodingen i TW. Det gøres igen via edit preferences, og så på første faneblad. Her kan man f.eks. skifte 'utf8' med iso-8859-1' kendt som latin1.
Avatar billede AriGold Nybegynder
07. marts 2010 - 13:30 #4
siger mange tak for hjælpen. Hvor kan jeg finde din bog henne?
Avatar billede Slettet bruger
07. marts 2010 - 13:39 #5
ikke sikker på om jeg mht. forummets regler må reklamere for mine egne ting, men en google efter latexbog, sender dig det rigtige sted hen.

Der kom en ny version i sidste uge.
Avatar billede AriGold Nybegynder
07. marts 2010 - 13:41 #6
fantastisk :) smid svar
Avatar billede Slettet bruger
07. marts 2010 - 13:51 #7
et svar
Avatar billede Slettet bruger
07. marts 2010 - 15:40 #8
tak for points