Avatar billede sunbao Nybegynder
03. marts 2010 - 16:40 Der er 6 kommentarer

Problem med lydoverførsel fra dvi til hdmi

Hej jeg har indkøbt et XTX ATI HD4650 til min gamle pc som skal laves om til medie center.

På kortet er der ingen hdmi udgang men har læst mig til at dvi til hdmi skulle virke fint også med lyd så derfor valgte jeg at købe kortet.

Men efter at havde installeret computeren fra bunden og installet ati driveren samt ati hdmi sound driveren, kan jeg stadig ikke få nogen lyd med over.

Når jeg går ind for at vælge under lyd så står der ved realtek hdmi output, ikke tilsluttet.

Nogen der evt har en løsning på problemet.
03. marts 2010 - 17:34 #1
... check egenskaber for lydenheder (kontrolpanel . lyd...). Find Output lydenhed. Se hvad der er af valgmuligheder der...
Avatar billede sunbao Nybegynder
03. marts 2010 - 17:39 #2
Har som sagt en realtek hdmi output derinde, men ved den står der at der ikke er stik tilsluttet.
Avatar billede sunbao Nybegynder
03. marts 2010 - 20:01 #3
Ingen med nogle bud ?
Avatar billede Bodillen Nybegynder
04. marts 2010 - 20:19 #4
Det var ærgerligt, DVI kan jo kun overføre billeder, så det er et forældet kort, du har købt til dit formål. Du kan overføre lyden til en forstærker med et almindeligt minijack/phono-kabel eller et digitalt S/PDIF kabel, hvis dit lydkort understøtter surround... men hvis du skal have lyden overført direkte til et TV sammen med DVI-kablet, er du nødt til at pusle lidt, med fx
http://www.avxperten.dk/adaptere/vga--dvi-adaptere/dvi-til-vga-adapter.asp og
http://www.av-connection.dk/?PGr=2616&ML=791
Avatar billede sunbao Nybegynder
04. marts 2010 - 20:41 #5
Der tager du fejl Bodillen dvi kan fint overføre lyd, dvi og hdmi er 2 stortset ens formater og ingen af disse er oprindeligt lavet til at overføre lyd men begge formater kan det.

Både Nvidia og især ATI har de sidste små 2 år haft mulighed for lydoverførsel via hdmi igennem dvi portene på deres grafikkort.
Avatar billede Bodillen Nybegynder
04. marts 2010 - 23:43 #6
Du har jo ganske ret!