Avatar billede newyork Nybegynder
03. marts 2010 - 00:07 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Lille resultat med skærmkalibrering

Hej.

Jeg købte for et stykke tid siden en Spyder2express, for at være sikker på at min skærm (Dell 2209WA) var fuldt ud kalibreret. Det hele ser også flot ud, men jeg synes nu ikke rigtigt, at der sker det helt store efter min kalibrering.

Derudover prøvede jeg den på min brors bærbars skærm, hvor der slet ikke skete noget.

Derfor er mit spørgsmål: Burde der ikke ske noget mere (med i hvert fald min brors skærm), eller er det bare mig som forventer et forkert resultat?
Avatar billede justrace Novice
03. marts 2010 - 07:22 #1
Nu kender jeg ikke til den andet end at have læst om den, men der er vel kun 2 muligheder:

Enten har du ikke gjort som du skal, eller også er skærmene indstillet så korrekt som de kan. :)
Avatar billede newyork Nybegynder
03. marts 2010 - 13:08 #2
Hehe ja det var også lidt de to muligheder jeg var kommet frem til:)

Men man kan vel ikke gøre så forkert under installationen af Spyder2Express?
Avatar billede justrace Novice
03. marts 2010 - 15:08 #3
Næh, det burde man vel ikke kunne gøre forkert.
Har du prøvet den på flad-tv'et?
Avatar billede newyork Nybegynder
03. april 2010 - 22:55 #4
Lukker spørgsmålet igen for jeg fandt aldrig frem til nogen løsning..
Avatar billede pixl_dk Nybegynder
06. februar 2011 - 13:08 #5
Guldspørgsmålet er hvordan du ser om der ikke sker noget...
Når man kalibrere en skærm med et skærm kalibrator som i1 / DTp94 eller Spyder foregår der 2 ting:
1. Programmet (nogen gange med brugerens hjælp) forsøger at ændre den måde skærmen reproducerer farver på udfra de parametre man indstiller i softwaren. DVS. Lyshed (CDm2) som man normalt i kalibreringsprocessen selv skal skrue ned på almindelige TFT skærme), Hvodpunkt i Kelvin som kan indstilles til f.eks 6000 samt Gamma som er hvordan man syntes mellemtonen skal være.
Udover de indstillinger man laver (Skruer ned for lysstyrken til den rammer det man vil have) bliver alle justeringer lavet i grafikkortet.
2. Efter kalibrering fremstilles en ICC profil som programmer der benytter ICC farvestyring kan benytte til at oversætte farver korrekt til skærmen.

Hvis ikke du har valgt nogen indstillinger i softwaren (du ved "easy mode") så benyttes skærmens "native indstilling" og der laves derfor meget få eller slet ingen justeringer. Den efterfølgende profil bruges ikke af finderen (ok det er lidt mere kompliceret end som så) men kun af programmer der benytter ICC profile som f.eks. Adobe Photoshop...

Så hvis du bedømmer skrivebordet eller billeder i et program der ikke bruger icc profiler (korrekt) og ikke syntes der er sket det store, så har du muligvis ret (men det afhænger også af dine indstillinger under kalibreringen). Hvis du åbner noget der er kritisk i f.eks. Photoshop så skulle du grne kunne se om farverne er rigtige - eller ej.

Prøv f.eks at hente Pixl testimage. 2009 udgaven har annotations der forklarer hvordan billede bør se ud på skærmen - men kræver Photoshop for at åbne...
http://www.pixl.dk/download/pixl_testimage_2009.tif
http://www.pixl.dk/download/pixl_testimage2002_rgb.jpg