Avatar billede hkprofil Forsker
28. februar 2010 - 09:31 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Picasa Webalbum - bidrag med billeder

I Picasa Webalbum kan man sende sit album til veninden og hun kan bidrage med egne billeder. Det kan vi dog ikke få til at virke, hverken for de der har Picasa downloaded eller ej. Når man trykker på "Bidrag med billeder" skal man "logge ind", men med hvilken e-mail (afsender eller modtager) og hvad med adgangskoden?
Jeg håber nogen har prøvet det og kan hjælpe.
Mvh
Avatar billede yxos Nybegynder
28. februar 2010 - 09:54 #1
Du skal have en gmail-konto på http://gmail.com for at kunne, og det skal veninden også :-)
Eller i hvertfald veninden skal
Avatar billede hkprofil Forsker
28. februar 2010 - 14:03 #2
Hvorfor kan jeg kun bruge det med gmail - og hvad er forskellen på en gmail og en alm. mail adr.?
Avatar billede yxos Nybegynder
28. februar 2010 - 14:14 #3
Picasa er Googles produkt, og de vil naturligvis gerne have at man registrerer sig som bruger, dvs. opretter en google-account, når man bruger deres produkter.

Det er den samme konto du bruger til Googles email (gmail), deres kalender; Wave, osv. og altså også Picasa.

"hvad er forskellen på en gmail og en alm. mail adr.?"
tja, gmail er vel også en almindelig gmailadresse... Hvad er i dine øjne en "almindelig" emailadresse?  Hotmail?  Hotmail er jo bare Microsoft's gratisprodukt email, som modsvarer Googles gmail.
Avatar billede yxos Nybegynder
28. februar 2010 - 14:19 #4
Tilføjet:
Jeg synes egentlig det er fair nok, at de kræver, at alle som lægger billeder op i deres produkt registrerer sig. Dels får de en ny "kunde", men de sikrer sig også herved, at dit album ikke bliver fyldt op med skrammel fra folk som ikke ønsker at identificere sig.

Har du iøvrigt bemærket, at Picasa arbejder sammen med din kontaktliste i gmail?  Når du i Webdelen vælger "Personer", finder den selv ansigter på billederne, som du så kan linke til personer i din emailkontaktliste, hvis du vil.  Eller man kan lade være.
Men smart er det altså :-)
Avatar billede hkprofil Forsker
28. februar 2010 - 14:59 #5
ok - jeg hører din entusiasme! Jeg må hellere oprette en gmail, men det giver mig dog en masse arbejde, for så skal jeg flytte alle mine albums til ny mail adr. og jeg skal overtale alle venner og familie til også at oprette en gmail  :-|  det bliver straks mere vanskeligt.
Avatar billede yxos Nybegynder
28. februar 2010 - 15:18 #6
De skal jo kun oprette en google-konto hvis de ønsker at bidrage med billeder til DINE albums!

Jeg skal lige forstå det korrekt; Du bruger picasa med en ikke-gmail emailkonto ?
Avatar billede yxos Nybegynder
28. februar 2010 - 15:38 #7
Du skrev til at starte med:
"Når man trykker på "Bidrag med billeder" skal man "logge ind", men med hvilken e-mail"

Var det svar på dit spørgsmål ?
Avatar billede hkprofil Forsker
28. februar 2010 - 15:53 #8
Ja, jeg har en Outlook-mail-adr og adskillige Yahoo mail-adr. Jeg fik min datter til at sende mig et af hendes albums, og hvis jeg vil bidrage med billeder i hendes album, trykker jeg på: "Bidrag med billeder" og så bliver jeg bedt om at logge ind?
Nu har jeg lige prøvet, og jeg kan godt logge in og supplere med mine billeder i hendes album, men det kræver at jeg kender hendes adgangskode og hvis man udleverer den, kan alle jo i princippet gå ind og se alle album? Har jeg ret?
Avatar billede yxos Nybegynder
28. februar 2010 - 16:04 #9
I skal ALDRIG udelevere hinandens passwords !!!!!!

Som sagt bør du oprette dig en gmail konto. Hvis du vil arbejde med picasa og evt. andre google produkter, så bliver livet altså markant lettere. Og hvis du allerede har flere konti, så gør én fra eller til jo nok ikke den store forskel.

Mit liv blev fx. lettere, da jeg skippede Outlook, og overgik 100% til gmail.
- Nu kan jeg læse emails uanset hvor jeg er; jeg er ikke afhængig af at være på min hjemmepc.
- Jeg har stadig mine gamle emailadresser; de kan nemlig også læses FRA gmail, og man kan naturligvis sende "fra" dem også via gmail.
- Gmails kalender erstatter fuldt ud Outlooks kalender. Den er faktisk mere smart :-)

Som jeg har fortalt dig andetsteds, er jeg overbevist tilhænger af googleprodukter. Jeg har IKKE fortrudt skiftet.

Vel ser det meget anderledes ud, og man skal vænne sig til den "trådede visning", (ligesom dette spørgsmål vises "trådet", altså med hele kommunikationen i én lang "tråd").
Men så virker det altså også bare.

Iøvrigt har jeg hørt, at Outlook 2010 også indfører trådet visning ;-)
Det kan de bare gøre for min skyld. Jeg hænger på google-vognen indtil videre.
Avatar billede hkprofil Forsker
28. februar 2010 - 16:18 #10
ok - jeg må se hvad jeg kan gøre - TAK og send venl. svar!
Avatar billede yxos Nybegynder
28. februar 2010 - 16:20 #11
:-)
Avatar billede yxos Nybegynder
01. marts 2010 - 14:50 #12
Jeg er lige blevet opmærksom på, at man rent faktisk KAN bruge sin egen emailadresse, hvis man bliver inviteret til at dele et album.

Hvis din datter inviterer dig til at se, og tilføje billeder til hendes Web-picasa album, når du så klikker på linket i emailen, kommer du logonskærmbilledet.
Her kan du enten logge på med din eksisterende gmail-konto, hvis du har sådan en, men du kan også oprette en nye google-konto med en HVILKEN SOM HELST email adresse. Hervil du så blive bedt om at vælge password for din nye google konto, og hermed besvares så også dit spørgsmål "med hvilket password"...

Det beklager jeg. Det var jeg ikke opmærksom på. Det gør jo unægtelig tingene noget nemmere for dig.
Avatar billede yxos Nybegynder
01. marts 2010 - 14:52 #13
Det fungerer i øvrigt på samme måde for Google Docs; Sharing af dokumenter :-)
Avatar billede hkprofil Forsker
01. marts 2010 - 18:10 #14
Hej Yxos SUPER godt, det vil jeg forsøge mig med - en stor lettelse!
Avatar billede hkprofil Forsker
01. marts 2010 - 18:15 #15
... men forresten, hvorfor kan jeg ikke bruge én af de Google konti jeg allerede har oprettet?
Avatar billede yxos Nybegynder
01. marts 2010 - 18:52 #16
Sikkert fordi din datter ikke har delt sit album med din nye gmail konto...

Måske... ;-)
Avatar billede hkprofil Forsker
02. marts 2010 - 07:38 #17
Jeg tror lige vi talt forbi hinanden dér. Jeg har ikke nogen gmail og min datter sender mig et album med adgang til at bidrage med billeder. Som du skriver helt korrekt, at når jeg klikker på linket i emailen, kommer logonskærmbilledet. Så skriver du videre: Her kan du enten logge på med din eksisterende gmail-konto, hvis du har sådan en, men du kan også oprette en nye google-konto med en HVILKEN SOM HELST email adresse. Hervil du så blive bedt om at vælge password for din nye google konto, og hermed besvares så også dit spørgsmål "med hvilket password"...

Så siger jeg: hvorfor skal jeg oprette endnu en Google konto når jer har adskillige i forvejen - kan de ikke bruges?
Avatar billede hkprofil Forsker
02. marts 2010 - 07:40 #18
Jeg forsøgte sige med én af mine google-konti og en eksisterende mail, og det fungerede fint!