Avatar billede henrik4223 Nybegynder
16. februar 2010 - 17:22 Der er 12 kommentarer

Kan et USB eller Ethernet kabel starte en ildebrand?

Jeg har følgende kabler:

Diodekabel fra computer til diode
Ethernet
USB
Højtaler
Subwoofer

liggende steder, hvor der er en (lille) risiko for, at en trækant kan komme til at slide et hul i ledningerne. Mit spørgsmål er så, om der er stor nok effekt i disse kabler til, at der i værste fald kan starte en ildebrænd.

Er der nogle der kan hjælpe mig med et kompetent svar på dette og i så fald, om der er særlige kabler der er værre end andre?
Avatar billede off-line Nybegynder
16. februar 2010 - 17:45 #1
Nej det er usandsynligt. Det handler jo om svagstrøm.
Men hvis du er bekymret, så læg dine ledninger i et EL-plastrør.
De findes også  som ruller, der kan komme ind hvor som helst.
Avatar billede henrik4223 Nybegynder
16. februar 2010 - 17:48 #2
Svagstrøm betyder jo kun, at man ikke får stød - en 5 volt med 100A vil jo stadig kunne sætte ild til en masse, hvis det kortslutter.

Men hvor mange watt skal der til, før det bliver farligt, og er det en risiko i forhold til de omtalte kabler?
Avatar billede off-line Nybegynder
16. februar 2010 - 17:57 #3
Nej det tror jeg ikke på. Men hvorfor ikke lægge dine kabler i
et plastik El- rør, bare der hvor trækanten muligvis kan gnave
i kablerne? Det er billigt, og fjerner enhver bekymring.
Avatar billede henrik4223 Nybegynder
16. februar 2010 - 19:10 #4
Fordi der ikke er plads til en kabebakke :-)
Avatar billede Bodillen Nybegynder
16. februar 2010 - 19:17 #5
Vi er i størrelse ca 5 V/1 A, så slap bare af, de kan næppe blive håndvarme... men det er da en glimrende ide at beskytte kablerne.
Avatar billede off-line Nybegynder
16. februar 2010 - 19:35 #6
Avatar billede henrik4223 Nybegynder
16. februar 2010 - 20:00 #7
Hej begge

Jeg har lige taget en strømforsyning (5V/1A ;-) og kortsluttet den med en hæfteklamme. Til at starte med sker der ikke det helt store, men efter et stykke tid, bliver hæfteklammen rimelig varm, og ledningen er også lun. Nu har jeg haft kortsluttet ledningen (der er 20-30 cm lang) i 10-15 minutter, men nu brændte strømforsyningen af :-)

Jeg er ikke helt stærk i fysik, men jeg er overbevist om, at varmeudviklingen er afhængig af længeden og tykkelsen af lederen - er det rigtigt eller er det bare mig? Hvis særligt længden har noget at sige, så er jeg mere rolig, da mine kabler er minimum 5 meter lange.

Er der nogle der kan hjælpe?
Avatar billede off-line Nybegynder
16. februar 2010 - 20:24 #8
Ja længden har bestemt noget at sige. Jo længere kabel, jo større
varmetab. At strømforsyningen ryger ved kortslutning er jo ikke
underlig. Der må jo være en form for sikring.
Ildebrand som skyldes ledninger, opstår pga. overophedning.
Men 5 volt og det er vel kun 100mA og ikke 100A giver ikke varme
af betydning.
Men igen, jeg fatter ikke hvorfor du ikke lægger en form for isolering, når du nu er unødig bekymret.
Avatar billede henrik4223 Nybegynder
16. februar 2010 - 20:28 #9
Ledningerne ligger i et mellemrum mellem to plader UNDER mit gulv (som jeg lagde for et par år siden). Det vil derfor være et ret stort arbejde at rette op på dette :-)

Men da gulvet jo udvider og sammentrækker sig med årstiderne, er jeg en lille smule bekymret for, at det kan komme til at gå ud over kablerne.
Avatar billede off-line Nybegynder
16. februar 2010 - 20:36 #10
Nej det er da heller ikke sandsynlig. Forøvrigt udvider brædderne
sig jo mest i bredden og længden. Det er derfor, man ikke må lægge brædder klods op af en væg, men skal give dem en smule luft.
Det forudsætter selvfølgelig, at det er rigtige brædder. Spånplader
udvider sig ikke.
Avatar billede Jensen DK Novice
17. februar 2010 - 07:02 #11
Det er nok mere et problem med dit bundkort hvis ledningerne kortslutter, så kan dit bundkort blive kaput.
Avatar billede bjornjuul Nybegynder
22. februar 2010 - 08:16 #12
Der er ikke nogen umiddelbar brandfar, hvis enten USB eller Ethernet-kabler kortsluttes.
Årsagen skal findes i de drivere kredsløb, der kontrollerer signalerne. Nogle af dem er kortslutningssikrede, hvilket vil sige at strømmen i kablerne bortfalder (løber direkte til stel/minus), hvis signalet "shortes". Når kortslutningen er væk fungerer kredsløbet normalt.
En anden mulighed er, at kredsløbet simpelthen ødelægges/brænder af ved en short, og derefter slet ikke fungerer mere.

Under alle omstændigheder snakker vi meget lave effekter trods alt. En normal USB forbindelse leverer 5V/500mA max, og hvis belastningen overstiger de 500mA, brænder driveren meget hurtigt af.
Det samme gælder for Ethernet - det er driverkredsløbet, der ødelægges først, før der kan opstå varme nok til, at der er brandfare.

Det kan ikke sammenlignes med at tage en konstant-strøms strømforsyning, og kortslutte denne. En sådan forsyning er opbygget på en helt anden måde, og kan derfor klare en helt anden belastning i længere tid, uden at brænde sammen.