Avatar billede visky83 Nybegynder
14. februar 2010 - 19:04 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Skriverettigheder til hdd mac/pc

Hej,
Jeg skiftede for et stykke tid siden over til mac og i den forbindelse har jeg brugt min eksterne harddisk til at flytte filer. For første gang skulle jeg i går gemme på hdd'en fra min mac men jeg finder så ud af at pga formatteringen (NTFS) har jeg ikke rettighed til det. Ud fra søgning på google har jeg fundet frem til at jeg i stedet skal bruge FAT32 da det virker til begge, men kun op til 4gb!! Hvad skal jeg så gøre hvis jeg skal flytte større filer end det? Formatet "Mac OS - udvidet (journaled)" vil jeg ikke benytte da jeg så ikke kan gemme fra en windows pc. Der må da være en løsning som passer til begge maskiner OG er uden begrænsninger gb-mæssigt.
Jeg har fundet noget software kaldet MacDrive, men dette skal installeres på hver enkelt pc som man ønsker data fra, og da jeg ofte får data fra flere venner ifm. skolearbejde synes jeg det er dumt at skulle være tvunget til at skulle installere et stykke software på hver af deres maskiner.

På forhånd tak

//Visky83
Avatar billede Rygaard11 Nybegynder
14. februar 2010 - 19:11 #1
Den umiddelbare løsning er måske at bruge .ISO-filer. Med dem skulle du kunne dele store filer op i mindre bider, og så sammensætte dem igen efterfølgende.

Bare et hurtigt forslag, som du evt. kan arbejde lidt videre med.
Avatar billede kado Nybegynder
14. februar 2010 - 19:22 #2
En anden og god løsning er:
download NTFS-3G fra
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/10913782

installer på Mac'en og du er kørende med en NTFS formateret harddisk
Bruger det selv uden problemer

/kado
Avatar billede visky83 Nybegynder
14. februar 2010 - 20:03 #3
Det lyder nemt Kado - men efter at have downloadet fra linket du skrev (har ikke installeret selve programmet endnu) har jeg læser userguiden og synes det lyder besværligt. Kan du kort forklare hvordan det virker når man efter installation sætter sin hdd til? Popper den bare op og så er klar til at trække og slippe filer fra og til?
Avatar billede visky83 Nybegynder
14. februar 2010 - 21:54 #4
Fandt nu ud af det...tak Kado