Avatar billede msl- Nybegynder
12. februar 2010 - 09:25 Der er 6 kommentarer

Tilpasning af cellestørrelse (tekst) til udskrift...

Har gennem længere tids brug af excel ofte erfaret, at til trods for at jeg i Excel viser 100% i zoom (alm. visning), og skriver med Arial str. 10, bliver visningen på det udskrevne papir ikke det samme som på skærmen.

Er der en måde hvorpå Excel kan stilles op til at vise indholdet på skærmen, som det vil se ud hvis det bliver skrevet ud?

Arbejder ofte med store tekstområder i excel, hvor der benyttes tekstombrydning og/eller fletning af flere celler, hermed opleves det ofte at der mangler en linje i et tekst afsnit når jeg skriver ud.
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2010 - 09:49 #1
Kan genkende problemet,men har ikke nogen gode forslag. Manuelt linieskift/undgåelse af cellefletning kan måske mindske problemet. Excel er altså ikke et tekstbehandlingssystem.

Hans
Avatar billede store-morten Ekspert
12. februar 2010 - 16:01 #2
Menuen 'Vis' --> 'Sideskift. Efterfulgt af Menuen 'Vis' --> 'Normal'
Så fremkommer stiplede linier på arket hvor der er sideskift.
Disser kan tilpasses efter behov. Menuen 'Vis' --> 'Sideskift. Træk og slip i blå linier.
Udskrift:
Menuen 'Filer' --> 'Sideopsætning' --> På fanen 'Side' Sæt Skalering til 100%
Så får du samme størelse som på skærm. (Bemærk ved ændring, tilpasses sideskift automatisk.)
Avatar billede msl- Nybegynder
12. februar 2010 - 17:49 #3
#dkhanknu jeg kan desværre ikke undlade tekstombrydning og flettede celler, kører efter tekstskabeloner som ikke må rettes.

#store-morten det er ikke sideskift der er mit problem, det er derimod den uoverensstemmelse der kan opstå mellem det, på skærmen, viste tekstområde og det tekstområde der kommer som udskrift.

Ord i en tekstombrudt og flettet celle, kan finde på at hoppe en linje ned på udskriften i forhold til det der vises på skærmen.
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2010 - 19:05 #4
Det følgende er absolut kun en kommentar - ikke et svar.

Det er meget længe siden jeg har arbejdet med opgaver der gav den slags problemer du nævner, men noget jeg kan huske, jeg nu og da brugte var følgende:

Hvis jeg havde en lang tekst der spredte sig over flere linjer og hvor der nu og da blev "cuttet" noget af et ord ved linjeskift så lavede jeg det som en formel:

="Lang tekst (linjeskift her"&Char(10)&"Fortsættelse af lang tekst (linjeskift her)"&Char(10)&.... osv.

Altså, så man laver et tvungent linjeskift foran det ord det bliver "cuttet" over.

Undertiden virkede det for mig, men jeg skal være den sidste til at mene, at det er særlig elegant.

Hans
Avatar billede msl- Nybegynder
13. februar 2010 - 17:39 #5
#dkhanknu Det du skriver svarer til at trykke alt+enter (manuelt linjeskift) når man skriver i en tekstombrudt celle?

Det er desværre ikke en optimal løsning i mine øjne, jeg undrer mig virkelig over at det ikke kan lade sig gøre for excel at vise det samme billede på skærmen, som det der kommer som udskrift.

Har overvejet hvorvidt det kan være cellernes streger (grid) som hver især udgør en bredde på skærmen, som printeren ikke har med.

Hvis det er, har man da mulighed for at indstille excel til at vise stregnerne invendigt i hver celle? :)
Avatar billede Slettet bruger
13. februar 2010 - 18:33 #6
Ja, det er som du skriver i de første to linjer.

Jeg havde på intet tidspunkt forestillet mig at det var en optimal løsning. Derfor skrev jeg som jeg gjorde, og nævnte blot, at metoden i visse situationer havde virket for mig selv.

Alt omkring rækkehøjde og kolonnebredde er (i hvert fald for mig) ekstremt komplekst, og som sagt indledningsvist har jeg ingen gode løsningsforslag. Rækkehøjde målens i noget der hedder points og kolonnebredde er noget med antal tegn af default font. Når for eksempel default kolonnebredde er 8,43 så vil det sige, at der er plads til for eksempel otte a-ér (aaaaaaaa + lidt mere, nemlig 0,43 af et yderligere a), hvis du bruger font Arial 10.

Vær opmærksom på, at hvis du har for eksempel 8 kolonner med en bredde (givet dine margener) der lige netop ydfylder en A4-side i bredden og du så herefter indsætter, lad os sige fire nye kolonner som indgår i udskrivningsområdet, men skjuler disse (bredde = 0), så vil du formentligt ikke længere kunne have det på én A4-side.

Jeg stoppper her - jeg kan alligevel ikke hjælpe.

Hans