Avatar billede PT34 Nybegynder
10. februar 2010 - 19:54 Der er 17 kommentarer

Valg af computer

HJÆLP,

Skal have ny computer men har fået masser af forskellige svar i de butikker jeg har været, håber I kan hjælpe.....

Den skal bruges til video redigering (HD) med programmet Sony Vegas Movie studio 9 Platinum.

Jeg vil helst have bærbar, da jeg arbejder bedst i sofaen ;) men hvis de ikke fåes gode nok må jeg jo acceptere stationær.

Her eks. på forskellige svar.

-  En core2Duo f.eks T6670 med 4 GB DDR2 Ram, er rigeligt.
-  Du skal min. op i core i5 med 4GB DDR3 Ram
-  En core i7 er det eneste der vil køre det ok.
-  INGEN bærbar kan klare når film skal renderes.

Herudover var de også uenige omkring hvilket grafikkort der var ok, og om 5400rm hdd kunne bruges eller kun 7200

Så vel intet at sige til jeg er forvirret?? - hvad skal jeg købe??????? - HJÆLP......
Avatar billede drenriza Nybegynder
10. februar 2010 - 22:14 #1
hvad er dit budget?
Avatar billede PT34 Nybegynder
11. februar 2010 - 09:16 #2
Hvis det kan lade sig gøre med bærbar giver jeg gerne omkring 10.000 lidt mere kan være ok.

Hvis jeg må nøjes med stationær ikke mere end MAKS 6000 da jeg så alligevel er nødt til at købe bærbar ved siden af til arbejde mv.
Avatar billede tubber Juniormester
11. februar 2010 - 11:36 #3
Jeg vil mene en core2duo bærbar med 4GB ram skulle kunne gøre det.

I teorien kan alle maskiner gøre det, spørgsmålet er tid.

Så lidt info om hvor tit og hvor meget video vil også være relevant at vide.

Til video redigering vil jeg dog personligt ALTID fortrække en stationær.

Så mit bud vil være noget der ligner:
Quad Core (4 kernet CPU)
8 GB Ram (Dual)
S-ATA 300 disk hvor kun video redigeringen foregår

Resten vil så kunne tilpasses et budget
Avatar billede tubber Juniormester
11. februar 2010 - 11:45 #4
Kunne være:

CPU:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=419456

RAM (2x):
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=639917

Bundkort (gode muligheder for et godt raid system):
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=465416

Men igen skudt lidt højt hvis du kun redigere 3min film fra dit akvarie
Avatar billede PT34 Nybegynder
11. februar 2010 - 12:18 #5
Takker for alle svar, er dog ikke helt klog endnu, da du jo selv nævner core2duo BURDE kunne men.......

Men her lidt mere info.
Jeg optager på Kodak Zi8 http://store.kodak.com/store/ekconsus/en_US/pd/Zi8_Pocket_Video_Camera/productID.156585800

Det er som sagt sony vegas jeg bruger:

System Requirements
Microsoft® Windows® XP SP 2, Windows Vista™, or Windows 7
800 MHz processor (2.8 GHz recommended for HDV and AVCHD)
200 MB hard-disk space for program installation
256 MB RAM (512 MB RAM recommended for HDV and AVCHD)
OHCI-compatible i.LINK® connector1/IEEE-1394DV card (for DV capture and print-to-tape)
Windows-compatible sound card
DVD-ROM drive (for installation from a DVD only)
Supported CD-Recordable drive (for CD burning only)
Supported DVD- R /- RW /+ R /+ RW drive (for DVD burning only)
Supported BD-R/-RE drive (for Blu-ray Disc™ burning)
Microsoft DirectX® 9.0c or later (included on application disc)
Microsoft .NET Framework 2.0 (included on application disc)

Jeg rejser en del og optager der i 1080i 30fps samt i 720 60fps.

Det er så typisk 1-1½ timers optagelser i mindre klips som redigeres sammen, lægges musik og tekst på og rendere det sammen til film af 15-30 minutters varrighed.

Er ligeglad med om det tager LANG tid for rendering (den kan jo køre om natten). Den skal bare køre ordenligt mens jeg redigere, OG ikke fryse/gå ned mens den rendere.

Igen hvad kræves det af processor, grafikkort, Harddisk mv.
Ved godt stationær er det bedste og kan (måske) acceptere det, men findes der bærbare der kan klare opgaven vil det være optimalt.

Håber på lidt mere hjælp.
Avatar billede tubber Juniormester
11. februar 2010 - 12:43 #6
Der kræves som sådan ikke rigtigt noget af grafik kortet.

Ud fra det du skriver ville jeg nok stadig vælge en stationær men måske noget lidt mindre, og evt. AMD

Kunne være:
CPU:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=585409

Bundkort:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=638058

Ram: som oven for bare kun 4GB
Avatar billede drenriza Nybegynder
11. februar 2010 - 12:55 #7
Jeg ville sige.

Phenom II X4 965 6 MB (AMD Processor in a Box (PIB)) (Cooler (fansink))
Bedste pris: 1.268,00 DKK
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=639451

Gigabyte GA-790XTA-UD4 (Rev 1.0)
Bedste pris: 886,00 DKK
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=706804

OCZ Obsidian Series 3 x 2 GB
Bedste pris: 999,00 DKK
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=663031
Avatar billede drenriza Nybegynder
11. februar 2010 - 12:56 #8
Og lav aldrig et raid system på dit bundkort.
Avatar billede tubber Juniormester
11. februar 2010 - 13:00 #9
Hvorfor ikke det ?
Avatar billede PT34 Nybegynder
11. februar 2010 - 13:10 #10
Takker igen igen

MEN det er jo mest bærbar jeg som sagt er interesseret i, men mener I ikke en sådan vil kunne trække det???? - og hvis jo, hvad skal jeg op i???
Avatar billede tubber Juniormester
11. februar 2010 - 13:18 #11
Jeg ville nok kigge efter en core2 duo Acer eller Lenovo, og jo en skulle nok kunne trække det, men det er ikke optimalt med en bærbar til video redigering
Avatar billede tubber Juniormester
11. februar 2010 - 13:22 #12
Sådan noget som det her:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=713267

Eller hvis det skal være lidt mere extremt
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=716178

Og lige hvis vi skal ha det øverste med
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=665918
Avatar billede drenriza Nybegynder
11. februar 2010 - 14:13 #13
Fordi når dit bundkort så bliver beskadet eller du skifter det ud så ligger alle dine raid konfigurationer der. Så skal du formatere alle diske og starte forfra. Så køb noget hardware der udelukket er til at administere det.
Avatar billede tubber Juniormester
11. februar 2010 - 14:20 #14
Er nu rimeligt sikker på det ikke helt fungere sådan......
Jeg skiftede fra et bundkort til et andet, RAID driverne genkendte diskene som raid, og fixede lige mit stripe.

Installerede windows og derefter raid driveren og så havde jeg data igen.
Avatar billede drenriza Nybegynder
11. februar 2010 - 14:44 #15
Det siger vi så. hvis du har asus bundkort kan du så ikke låne et andet mærke af en ven, sætte dit raid til der starte maskinen og sige os det?.

Eftersom dit raid er gemt fysisk på dit bundkort er jeg 99% sikker på at du ender med tomme diske/eller du ikke kan starte dit system uden at formatere. Hvis du starter systemet helt op på et nyt bundkort.

Ikke samme fabrikant
ikke samme chipsæt
Avatar billede tubber Juniormester
11. februar 2010 - 15:47 #16
Tror ikke det har så meget med spg at gøre, men jeg kunne aldrig finde på at installere system på raid.
Avatar billede drenriza Nybegynder
11. februar 2010 - 18:25 #17
Hvorfor ikke? det er genialt, sikrer, hurtigere, alt ved det er bedre. Man skal bare vide hvordan man gør det rigtigt.