Avatar billede freddyx Nybegynder
08. februar 2010 - 17:58 Der er 19 kommentarer

operation system not found?

Hej
Jeg sidder og skal starte min medion akoya notebook op, da der kommer sort skærm og den skriver
Operation system not found.
Så ville jeg hører, om det er muligt at jeg kan hente mine ting ned fra harddisken så jeg ikke mister dem?
Avatar billede haverslev Novice
08. februar 2010 - 18:01 #1
Puha, den kan have en defekt harddisk, fået en "løs" forbindelse til harddisken eller den kan evt. have smidt sata driveren.

Men du kan købe denne og tage harddisken ud af den bærebare og koble den til en anden via usb og hente dine data ud.
Det kræver dog at din harddisk ikke er defekt.
http://www.avxperten.dk/pc-tilbehoer/usb-tilbehoer/usb-2.0-til-sataide-adapter.asp
Avatar billede freddyx Nybegynder
08. februar 2010 - 18:10 #2
ja det lyder som en god mulighed, men er der ikke en måde så jeg ikke behøves ud og købe noget udstyr?
Avatar billede haverslev Novice
08. februar 2010 - 18:19 #3
Hvis ikke du kan starte pc`en op, så er du nød til at tage HDD ud og koble den op på den måde.

Hvad hedder din bærebare - model/type nr.

Kan du komme i bios og se om den finder harddisken ?
Når du er i bios, så kan du prøve at "loade default settings"
tryk på F9 og efter et kort øjeblik trykker du på F10 og slutter af med at trykke på (Y) - ja.
Avatar billede freddyx Nybegynder
08. februar 2010 - 18:20 #4
altså jeg er ikke så klog til det computer noget, så ved ik lige hvad bios er?
Avatar billede haverslev Novice
08. februar 2010 - 18:28 #5
Når du starter din bærebare op, så står der et og andet på skærmen - inden du kommer til windows billedet.
Der står f.eks Press F2 for enter setup!
Det er et eller andet med F(x) eller kan være Delete knappen
Avatar billede conz Juniormester
08. februar 2010 - 18:29 #6
Du har ikke en anden computer i nærheden, gerne en stationær?

Eller en Windows installations CD?
Avatar billede freddyx Nybegynder
08. februar 2010 - 18:31 #7
jeg kan komme ind i noget som hedder "Phoenix secureCore(tm) Setup Utility"?
Avatar billede freddyx Nybegynder
08. februar 2010 - 18:54 #8
hej betalyte
Jeg har en stationær her ved siden af.
Avatar billede freddyx Nybegynder
08. februar 2010 - 19:17 #9
haverslev
jeg kan komme ind i noget som hedder "Phoenix secureCore(tm) Setup Utility"?
Avatar billede haverslev Novice
08. februar 2010 - 19:49 #10
Avatar billede freddyx Nybegynder
08. februar 2010 - 19:51 #11
nej det gør det godt nok ikke
Avatar billede haverslev Novice
08. februar 2010 - 20:01 #12
Så er du ikke på vej ind i bios.
Tjek igen i opstarten - havd der evt. står og tryk på de forslåede taster
Avatar billede freddyx Nybegynder
08. februar 2010 - 20:04 #13
jeg kan gå ind i "Phoenix secureCore(tm) Setup Utility"? og noget der hedder recovery og en der hedder multiboots
Avatar billede haverslev Novice
08. februar 2010 - 20:10 #14
Hmm, mærkeligt - muligt at den er låst i bios adgangen.
Men du må IKK gå i recovery, da den vil geninstallere ALT som den var da du fik den - vil sige at den sletter alle dine egne data og programmer.

Prøv at se hvad du evt. kan se/udføre i Multiboots ?
Avatar billede freddyx Nybegynder
08. februar 2010 - 20:42 #15
mange tak for det hjælp jeg har fået, jeg har fået besøg af en som har forstand på computer så vi finder ud af det :)
Avatar billede haverslev Novice
08. februar 2010 - 20:48 #16
Vil da gerne hører hvad I kommer frem til!
Avatar billede freddyx Nybegynder
08. februar 2010 - 20:52 #17
skal nok følge op på det :)
Avatar billede freddyx Nybegynder
10. februar 2010 - 16:02 #18
hej igen.
vi prøvede at starte den op med et andet styreprogram via en usb pind, men computeren kunne ikke finde harddisken. Så prøvede jeg at sætte hardisken i en harddisk case og tilsluttet den til en anden computer, men uden held. Så jeg er bange for at hele min harddisk er tabt, øvøv :)
men mange tak for jeres hjælp :)
Avatar billede haverslev Novice
10. februar 2010 - 16:15 #19