Avatar billede doncarnage Nybegynder
07. februar 2010 - 01:07 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Typo3 - rating og comments til film

Godaften folkens,

Jeg er i den situation at jeg er blevet kastet ud i at vedligeholde en side i TYPO3 uden at have haft erfaringer med systemet før, så derfor er jeg lidt på herrens mark..

På siden skal jeg ha' lavet en filmsektion, hvor man kan bedømme og kommentere hver enkelt film (uden at være logget ind). Spørgsmålet er så: Hvordan gør jeg det?

Jeg går ud fra at jeg skal have installeret nogle extensions, men har i nogle i vil anbefale, som er nemme at få til at virke efter hensigten?
Avatar billede mike2002 Nybegynder
07. februar 2010 - 02:02 #1
Hej

Jeg er ikke klar over, om der findes en extension, der kan begge dele. Men til rating, er der extension "ratings", der kan installeres og konfigureres på 5 min. Og til brug for kommentarer, kan du bruge ve_guestbook - også nem at installere.

For begge extensions gælder dog, at de kun virker pr. side. Du kan altså ikke have en liste af elementer, som kan vurderes eller kommenteres.

Hvis du slet ingen erfaring har med Typo3, kan du dog godt have et par timers arbejde foran dig... Sørg i øvrigt for at have installeret extension "Quixplorer", som er uvurderlig til at finde rundt i filer og mapper og rette i filer. God arbejdslyst! Og sig til, hvis du render ind i problemer!
Avatar billede mike2002 Nybegynder
07. februar 2010 - 02:06 #2
Årh, hvor jeg hader, når man sidder og skriver et langt svar og trykker "Opret" - og så sker der ikke en skid...

Nå, jeg prøver igen.

Der er ikke umiddelbart en extension, der kan begge dele.
Men "ratings" er nem at installere og virker med det samme. Den er dog ikke "localized" - dvs. den er på engelsk.

ve_guestbook kan håndtere kommentarer og er også lige til at gå til og er "localized".

For begge gælder dog, at de kun kan tilføjes pr. side. Du vil altså ikke kunne have en liste med elementer, hvor hvert element kan vurderes og kommenteres.

God fornøjelse! Typo3 er en udfordring - men det er sjovt at arbejde med.
Avatar billede mike2002 Nybegynder
07. februar 2010 - 02:07 #3
Jah! Det er klart. Nu er begge kommentarer der! ;-)
Avatar billede doncarnage Nybegynder
07. februar 2010 - 13:27 #4
Nu har jeg hentet og installeret ve_guestbook. Men når jeg prøver at tilføje det på en underside som plugin, sker der ikke det helt store :/

Der kommer godt nok en konfiguration frem til gæstebogen, men på selve siden udskriver den ikke andet end en header når man kører en preview :S Hvordan kan det være?

Jeg har desværre ikke lige kunne finde ratings-extension - har du link til den ;)?
Avatar billede mike2002 Nybegynder
08. februar 2010 - 03:53 #5
Har du konfigureret guestbook-plugin'et? Du skal som minimum sætte et starting point (du kan enten vælge en eksisterende mappe (fx. Storage Folder) eller oprette en ny Sys Folder, som du fx. kalder "Comments").

Du skal også vælge hvilken type plugin'et skal være ("What to display?"). For at give brugeren mulighed for at indtaste sin kommentar, skal du vælge "Form". Neden under dette kan du indsætte samme plugin men vælge "List" - tidligere kommentarer vil blive vist der. Kig i det hele taget på konfigurationen af plugin'et - der er flere muligheder for modifikationer.

Link til ratings:
http://typo3.org/extensions/repository/view/ratings/current/
Avatar billede doncarnage Nybegynder
08. februar 2010 - 11:55 #6
Starting point - kan det ikke bare være den side, som jeg har smidt gæstebogs-pluginet ind på?

Synes jeg har prøvet at konfigurere det med så mange forskellige ting som muligt, men stadig uden at kunne få noget som helst vist :/
Avatar billede mike2002 Nybegynder
08. februar 2010 - 15:53 #7
Starting point kan godt være en side, men i de fleste tilfælde skal det være en Sys Folder. Jeg har dog været ude for at skulle indsætte en google kalender, og dens starting point måtte lige netop ikke være en Sys Folder (hvilket ikke fremgik af dokumentationen).

Hvis jeg var dig, ville jeg starte med at prøve at gemme kommentarer i en Sys Folder. Og husk at "What to display" skal være "Form". Ellers vil den vise en liste over kommentarer, men siden der ikke findes nogen, vil der ikke være noget at vise.

Resten af konfigurationen er ikke nødvendig medmindre du vil lave ændringer i forhold til default.
Avatar billede doncarnage Nybegynder
09. februar 2010 - 15:52 #8
Hej igen mike2002,

Det  virker desværre stadig ikke efter hensigten :/

Jeg har i det følgende opremset hvad jeg har gjort med tilhørende billeder for at du bedre kan se om der er noget jeg mangler at gøre eller har misforstået:

1) Jeg importerede "Modern Guestbook / Commenting system" og installerede det herefter så der kom et grønt ikon ud fra titlen under Ext Manager.

2) Under "Page" eller "List" har jeg så oprettet et menupunkt og dertil yderligere 2 menupunkter. Jeg har gjort dem skjulte for at andre ikke skal kunne se dem før de er færdige. Det ser ud som her: http://www.valuable.dk/eks1.jpg

3) På ovenstående link kan du ligeledes se at jeg har prøvet at oprette en sys_folder som du nævnte ved navn "comments". Denne er konfigureret som her: http://www.valuable.dk/eks2.jpg

4) På undersiden "Competition 2" har jeg indsat mit guestbook plugin, hvor jeg under "Starting Point" har valgt min nyoprettede sys_folder. Jeg har prøvet at udfylde næsten alle felter derinde uden succes, men nu ser det bare ud som her: http://www.valuable.dk/eks3.jpg

5) Når jeg så højreklikker på siden og vælger "show" får jeg blot følgende resultat uden nogle forms eller lign: http://www.valuable.dk/eks4.jpg

Er der noget du kan se herudfra som er helt galt? Jeg er lidt i tvivl om man skal bruge "Start" og "Stop" under "General Options", men synes heller ikke det virker hvis jeg prøver det :/

Venlig hilsen en forvirret og frustreret typo3 bruger...
Avatar billede mike2002 Nybegynder
09. februar 2010 - 16:03 #9
Jeg vender lige tilbage senere... Men.. Har du husket at klikke "clear all cache" (det lille lyn i øverste højre hjørne)? Skal man altid gøre, når man ændrer konfiguration eller "særligt/specielt" indhold...
Avatar billede doncarnage Nybegynder
09. februar 2010 - 16:32 #10
Det er bare helt i orden du ;)

Har lige prøvet at trykke på "Clear FE cache", men desværre stadig med samme resultat...
Avatar billede mike2002 Nybegynder
09. februar 2010 - 17:12 #11
Har du ikke "Clear all cache" eller "Clear configuration cache"?
Avatar billede doncarnage Nybegynder
09. februar 2010 - 17:17 #12
Jeg har en "Clear cache in typo3conf/", men der skete desværre heller ikke noget :/
Avatar billede mike2002 Nybegynder
09. februar 2010 - 22:47 #13
Jeg har lige prøvet at oprette en side med plugin'et (guestbook) - helt uden at konfigurere det. Og det virker uden nogen som helst konfiguration - typo3 ver. 4.2.6.

Er der noget særligt ved din Typo3 installation, fx multi-site?
Og du er vel administrator, ikke?
Avatar billede doncarnage Nybegynder
10. februar 2010 - 00:37 #14
Det er godt nok mystisk :S

Det er TYPO3 4.1.5 de kører med og jeg er sat som "admin" når jeg klikker ind på oplysningerne til min profil.. Hvordan finder jeg ud af om det er et multi-site?
Avatar billede mike2002 Nybegynder
10. februar 2010 - 22:25 #15
Har du mulighed for at lave et screen shot af din back-end?

Jeg har lige installeret en version, der hedder 4.1.13 - synes ikke jeg kunne finde en, der hedder 4.1.5...
Avatar billede mike2002 Nybegynder
10. februar 2010 - 23:39 #16
Jeg tvivler nu på, at det vil løse problemet, men nu har jeg fundet ud af, hvor du kan clear all cache (tror jeg). I min nye (gamle) version 4.1.13 skal man klikke på Template modulet (i menuen længst til venstre). Lige under der, hvor der står: "Click here to edit whole template record", står der:

CACHE
Click here to clear all cache
Avatar billede doncarnage Nybegynder
10. februar 2010 - 23:43 #17
Her er et screenshot: http://www.valuable.dk/eks5.jpg

Er det fint nok :) ?
Avatar billede doncarnage Nybegynder
10. februar 2010 - 23:47 #18
Har prøvet med clear all cache de steder jeg kan inde i templates også :S På mine competitions undersider kan jeg ikke clear all cache, men det kan jeg i stedet i "About"..

Der sker dog stadig absolut intet :(
Avatar billede mike2002 Nybegynder
11. februar 2010 - 00:56 #19
Ja, helt fint, det ligner nøjagtig det jeg sidder og roder rundt i lige nu. Og jeg har netop installeret guestbook og tilføjet den på en side. Ingen problemer... Mærkeligt!

Jeg tror ikke jeg kan hjælpe dig meget mere uden at have adgang til typo3 backend'en, men der er en sidste ting du kunne prøve:
Gå ind via Install tool -> vælg pkt. 5 All configuration -> find sqlDebug og sæt hak. Nu vil alle fejlede sql'er blive sendt til browseren. Måske kan det lede dig på vej.
Avatar billede mike2002 Nybegynder
11. februar 2010 - 01:04 #20
Du kan i øvrigt se screenshot af min guestbook konfiguration (der virker) her:
http://www.scrnshots.com/users/mlykke/screenshots/231952
Som du kan se, er der intet udfyldt... Hmmm...
Avatar billede doncarnage Nybegynder
11. februar 2010 - 15:19 #21
Det virkede desværre heller ikke.. Forstår virkelig ikke hvorfor :(

Men smid et svar, så du kan få points for din ihærdige indsats ;)
Avatar billede mike2002 Nybegynder
12. februar 2010 - 13:47 #22
Fik du ikke nogen sql-fejl?

Jeg forstår det godt nok heller ikke. Det er en af de extensions jeg har haft nemmest ved at installere...

Hvis spørgsmålet ikke er besvaret, skal jeg ikke have point.

Prøv evt. at stille spørgsmålet i Typo3 mailing listen:
http://lists.typo3.org/cgi-bin/mailman/listinfo/typo3-english

Brug evt. mozilla thunderbird til at sende og modtage mails til og fra listen. Du skal bare tilføje en nyhedskonto i thunderbird og vælge at abonnere på TYPO3-english (hvor der er mest aktivitet).
Avatar billede doncarnage Nybegynder
12. februar 2010 - 15:11 #23
Argh, du har alligevel gjort dit for at hjælpe til så smid du bare et svar ;)

Virksomheden har ansat en ekstern freelancer til at lave arbejdet i denne omgang, hvor jeg så kan sidde og kigge ham over skulderen. Så må jeg se om han kan redde det ud..
Avatar billede mike2002 Nybegynder
13. februar 2010 - 22:47 #24
Ja, det virker jo ellers som om du har gjort alt rigtigt. Hvis det er, vil jeg da gerne høre, hvad problemet var...