Avatar billede stc Nybegynder
18. juli 2001 - 10:50 Der er 11 kommentarer

Opdatering af flere pivot tabeller samtidig

Pivot tabeller i Excel er geniale, intet mindre. Jeg har dog et problem jeg desværre aldrig har fundet en løsning på. Hvis man i samme regneark har 2 eller flere pivot tabeller og disse har en \"dimension\" på \"side-niveau\" til fælles, kan jeg ikke finde en metode hvor denne dimension kan ændres samtidig. Eksempel:
Du har 2 pivot tabeller der viser hver sit men som baserer sig på samme database. De har begge postnummer på \"side-niveau\" og nu ønsker du at begge pivot tabeller begrænses til at vise resultater for postnummer 2860. Du ønsker dog ikke at skrive/vælge \"2860\" mere end een gang. Hvordan gøres det mon ?
Avatar billede mugs Novice
18. juli 2001 - 11:22 #1
Hej stc

Jeg er ikke den store Excel-haj, men lidt har vel også ret.

Hvis din db ligger i Excel:
Han du ikke indsætte en HVIS-sætning ved udtrækket fra db. Funktionen ligger i kategorien Logisk.

Hvis din db er i Access97:
Indsætte kriterie (Postnr = 2860) inden data sendes til Excel.

Mvh / Mugs

Avatar billede askims Nybegynder
18. juli 2001 - 11:34 #2
Dvs i dit eksempel vil postnr altid være ens for de to tabeller?

Avatar billede stc Nybegynder
18. juli 2001 - 23:53 #3
Mugs løsning er desværre for ufleksibel. Jeg ønsker hele tiden at kunne ændre postnummer. Ændringen skal så reflekteres i alle pivot tabeller. Jeg vil altså helst klikke på \"postnummer\" på sideniveau i den ene pivot tabel og vælge et nummer og så skal de andre pivot tabeller ændres tilsvarende.
Dataene er hentet ind i Excel fra en ekstern database da pivot tabellen blev oprettet.
Avatar billede janvogt Praktikant
26. juli 2001 - 19:25 #4
Jeg tror ikke der findes en løsning på dit problem. Hver pivottabel har sine egne felter tilknyttet, også selv om felterne går igen i andre pivottabeller. En selektering skal derfor også laves særskilt.

Måske kan du bruge GETPIVOTDATA-formlen til at udplukke Søborg-postnummeret.
Avatar billede janvogt Praktikant
18. august 2001 - 23:28 #5
>>> stc

Fik du løst dit problem?
Avatar billede stc Nybegynder
20. august 2001 - 23:37 #6
Nej, det ser ikke ud til at kunne lade sig gøre på den måde som jeg har brug for. Ved at anvende en formel kan jeg godt udvælge et enkelt postnummer eller lign., men jeg kan fortsat ikke ændre flere pivottabeller samtidig.
Avatar billede janvogt Praktikant
21. august 2001 - 00:44 #7
Son jeg skriver tror jeg ikke der findes en løsning.

Det nærmeste man kommer er nok at lave én stor pivottabel og så \"ommøblere den fra situation til situation.
Avatar billede stc Nybegynder
26. august 2001 - 23:03 #8
Det ser ikke ud til at nogen kan finde en løsning på dette. Den findes måske slet ikke ?
Avatar billede janvogt Praktikant
26. august 2001 - 23:06 #9
Hvorfor kan du ikke nøjes med én stor pivottabel?
Du kan jo frit flytte rundt, så den ser ud, som du ønsker!
Avatar billede stc Nybegynder
27. august 2001 - 22:39 #10
Det skyldes, at jeg skal regne videre på nogle af de sammenhænge som pivot tabellerne viser.
Avatar billede janvogt Praktikant
28. august 2001 - 00:08 #11
Hvis du bruger en så detaljeret visning som muligt kan du ved hjælp af GETPIVOTDATA plukke de sammenhænge ud du ønsker fra den samme pivottabel.