Avatar billede stc Nybegynder
18. juli 2001 - 10:44 Der er 22 kommentarer

Excel validering via liste

I Excel er der mulighed for at validere indtastninger i celler ud fra en liste et andet sted i regnearket. Fed ting, men der er et problem jeg ikke kan løse. Hvis listen der valideres mod er meget lang, kan det være tidskrævende at scrolle ned til den ønskede værdi. Jeg kan ikke finde en metode hvor man kan påbegynde indtastningen og listen dermed springer ned til værdier der starter med det indtastede. Hvis det eks. er en postnummer/by liste og man taster 26 ville det være rart om der blev sprunget ned til værdier der starter med 26. Kan nogen hjælpe ?
Avatar billede askims Nybegynder
18. juli 2001 - 11:11 #1
Du kunne evt. bruge en lopslagsformel.
=lopslag(opslagsværdi;tabel;kolonne;sorteret)

den sidste parameter er enten sand eller falsk, hvilket afhænger af om din tabel er sorteret eller ej!

ASKIMS
Avatar billede askims Nybegynder
18. juli 2001 - 13:24 #2
Hvis du går ind i xl, og laver en kombinationsboks (combobox). Så kan du da i selve boksen begynde at skrive \"26\", og så vil den automatisk foreslå det første den kommer til der starter med \"26\" i den liste, du vælger at bruge i din kombinationsboks, og hvis du så trykker på \'pil ned ad\'-tasten, så kommer alle de poster, der følger efter det, den foreslår.
Det gør min xl 95 i hvert fald!
Avatar billede stc Nybegynder
18. juli 2001 - 23:48 #3
Tak for det hurtige forslag, men hvis jeg forstår dit svar med lopslag korrekt vil det ikke give den fornødne validering men blot et opslag. Det jeg har behov for, er at den der indtaster kan gøre dette effektivt og med en god validering. Valideringen fås via \"Data\", \"Validering\", \"liste\" men som sagt er denne løsning tung hvis listen er lang. Der skal altså både være fortsat validering mod listen og effektive opslag i listen hvis værdien ønskes indtastet via klik på værdi i listen.
Combobox løsningen kan jeg ikke rigitg få til at fungere. Den er nok lidt for kort beskrevet. Jeg forsøger dog igen i morgen når jeg har en anden Excel version til rådighed end den XP version jeg sidder med lige nu.
Avatar billede askims Nybegynder
19. juli 2001 - 09:03 #4
Hvis du vælger den sidste løsning med combobox\'en. Så er du sikker på, at brugeren kun kan bruge det, du har specificeret i den liste, der bruges til at fylde comboboxen. Dermed behøver du vel ingen validering.
Avatar billede askims Nybegynder
19. juli 2001 - 09:04 #5
Jeg kan godt lave en udførlig beskrivelse af, hvordan du laver combobox, hvis du er interesseret?
19. juli 2001 - 15:09 #6
askims har ret, du skal bruge en kombiantionsboks (combobox), hvis du vil have den effekt, som du ønsker. Du kan ikke lave dette nummer med Data-Validering.
Avatar billede askims Nybegynder
19. juli 2001 - 16:22 #7
Flemmingdahl -> tak for støtten!

stc-> hvorfor har du afvist mine svar?
Avatar billede stc Nybegynder
20. juli 2001 - 23:33 #8
Grunden til at jeg har afvist er, at jeg endnu ikke er nået frem til en løsning der løser mit problem. Måske har jeg misforstået det med \"Afvis\" og \"Accepter\". Jeg troede at man skulle afvise eller acceptere, men man kan vel også blot lade det stå \"åbent\" til man har fundet en løsning.
Jeg tror at Combo boksen kan løse det, jeg har blot ikke fået det til at virke endnu. I Excel XP kan jeg slet ikke finde ud af det, men i Excel 97 så det lidt mere tilgængeligt ud. Jeg har blot endnu ikke fået comboboksen til at levere svaret i min Excel \"database\" og virke som en naturlig del af indtastningen. De andre informationer skal brugeren blot taste i celler. Jeg har dog kun haft kort tid til at lege med det og nu er jeg på ferie de næste 2 uger. En mere udførlig beskrivelse af hvordan man får en komboboks til at fungere godt i et indtastningsflow der opdaterer en Excel database ville være rigtig rar.
21. juli 2001 - 00:28 #9
Rigtigt du kan vente med at accepter/afvise til du har fået et brugbart svar. Jeg er sikker på, at askims kan give dig det, som tidligere tilbudt.
Avatar billede janvogt Praktikant
26. juli 2001 - 19:35 #10
>>> stc

Fik du komboboksen til at fungere?
Avatar billede askims Nybegynder
30. juli 2001 - 11:47 #11
Det som jeg synes er nemmest er at navngive det område/liste du skal bruge. (defineres under menuen indsæt->navn)

Derefter skal du have fat i værktøjslinjen \"kontrolelementer\", så er der en af disse knapper der hedder kombinationsboks/combobox, herefter laver du boksen i den størrelse du vil have. Så højreklikker du på boksen og går i egenskaber. De to mest interesante parametre her er \"LinkedCell\" og \"ListFillRange\". LinkedCell er den celle hvori dit valg skal returnes i og Listfillrange er det område du har navngivet til at starte med, alternativt kan du også bruge en direkte celle/liste reference(\"B1:B10\"). Når du slutteligt har trykket på knappen \"Afslut designtilstand\", så bør det virke! Jeg kan godt fremsende et eksempel, hvis det har interesse.

Du vil, som jeg tidligere har beskrevet kunne taste i boksen, hvorefter den vil komme med det, der er tættest på det, du har indtastet.

ASKIMS
Avatar billede stc Nybegynder
20. august 2001 - 23:42 #12
Beklager at jeg ikke har været på længe. Jeg kan ikke få ovenstående til at løse mit problem. Indtastningen fra brugeren tilføjes jo en fast celle og ikke selve databasen. Jeg søger en mulighed for, at den der tilføjer poster i databasen kan vælge fra en comboboks og dermed få gemt sit valg i databasen. Løsningen skal fungere ved \"masse-indtastning\" i databasen. Kan i få det til at fungere til dette formål ?
Avatar billede janvogt Praktikant
21. august 2001 - 00:39 #13
Prøv at vælge FORMULAR i DATA-menuen.

Hvis du står et eller andet sted i din database-data, hvor der er kolonneoverskrifter, vil der nu komme en formular, indeholdende de forskellige felt-overskrifter.
En meget effektiv måde at lave masseopdatering på.

Trykker du på TAB-tasten springer du videre til næste felt, og trykker du på ENTER springer du videre til næste post (eller linie).
23. august 2001 - 14:01 #14
stc>> vil du have tilsendt et eks. for en combobox ?

Du kan også sende mig dit ark, så skal jeg kigge på det.
fd@win-consult.com
Avatar billede janvogt Praktikant
23. august 2001 - 17:00 #15
>>> stc

FORMULAR-funktionen er meget velegnet til databaser og opretter automatisk et indtastningsfelt for hver overskrift(felt) i databasen.
Ganske smart Excel-funktion, som også indeholder en knap til at springe til sidste post i databasen samt en funktion til at søge efter en bestemt post.
24. august 2001 - 16:48 #16
Forslag med med en formular-combobox samt en kontrolelement-combobox er sendt.
12. september 2001 - 09:09 #17
stc - er dette løst ?
Avatar billede stc Nybegynder
22. september 2001 - 09:14 #18
Desværre har jeg ikke fået et svar der helt løste problemet. Jeg tror ikke det kan lade sig gøre uden en del programmering
22. september 2001 - 09:25 #19
stc - Følgende kan lade sig gøre, men kræver et stykke kode arbejde.

Der klikkes på cellen XX, og en dialog boks starter. Her findes et felt til indtastning og et listbillede til listen. Hvergang der indtastes en karakter i tekstboksen så reduceres indholdet af listboksen. Når så den rigtige værdi er fundet, så kan den indsættes i den ønskede celle.

Det vil tage nogen tid, at få dette job til at køre hurtigt, men det kan lade sig gøre. Hvis det er noget, som du skal bruge i en application for dit firma, så kan du bestille opgaven hos mig. www.win-consult.com
Avatar billede stc Nybegynder
22. september 2001 - 10:07 #20
Det er til privat brug så der er ikke rigtig nogen penge at gøre godt med.
22. september 2001 - 12:15 #21
Sådan er det jo ofte.
Avatar billede janvogt Praktikant
22. september 2001 - 13:47 #22
Jamen, så vil jeg da gerne tilbyde min assistance.
Jeg tror også jeg kan løse den med dialogboksen, som indeholder et \"søgefelt\" og en liste, hvor markøren så finder det første emne på listen som matcher. Men det ligger stadig tæt op af en komboboks. Hvad var der forresten i vejen med komboboksen, som har askims så udførligt har beskrevet?

Stc, har du prøvet Excels indbyggede formular-funktion, som jeg beskriver ovenfor?