Avatar billede big_ossi Nybegynder
01. februar 2010 - 17:27 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Indhold opdateres ikke i IE men i Firefox hvorfor ?

Hej exp'er

Har fundet dette script til at vise en nyheds liste som opdateres uden hele siden skal reloades.
(til test har jeg bare lavet så den skriver aktuelle tid hvert 4. sekundt)

men i IE der viser den bare det samme og i FF der skifter fint hvert 4. sekundt
Mine filer ser sådan her ud.

index.php
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<title></title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
<META HTTP-EQUIV="PRAGMA" CONTENT="NO-CACHE" />
<script type="text/javascript" src="jquery.js"></script>
<script type="text/javascript">
function update(){
$("#response").fadeOut(200,function(){$("#response").load("test4b.php");
}).fadeIn(200);
setTimeout("update()",4000);
}

$(document).ready(function(){
    update();
});
</script>
</head>
<div id="response">
</div>
</body>
</html>

test4b.php
<?php echo date("D, j M G:i:s Y"); ?>

Er der en som ved hvorfor den ikke opdater indholdet i IE ?

Dette spørgsmål er flyttet fra JAVA http://www.eksperten.dk/spm/900192
Avatar billede intenz Novice
01. februar 2010 - 19:03 #1
Får du en fejl?

Mit umiddelbare bud er, at denne:
setTimeout("update()",4000);

skal være:
setTimeout("update",4000);
Avatar billede big_ossi Nybegynder
01. februar 2010 - 19:39 #2
Har prøvet at lave din ændring. Så virker løsningen ikke i FF mere.
Avatar billede intenz Novice
01. februar 2010 - 20:08 #3
Prøv den her løsning så:
setTimeout(function(){update()},4000);
Avatar billede big_ossi Nybegynder
01. februar 2010 - 20:28 #4
Der opdater den heller ikke

her er et link til test site http://test-server.dk/test4.php
Virker stadig kun i FF desværre
Avatar billede big_ossi Nybegynder
01. februar 2010 - 20:47 #5
Ud fra det jeg fandt ud af i java kategorien så er det fordi IE laver en cashe af sitet.

har i meta lavet en no cashe og det virker ikke.
Avatar billede intenz Novice
01. februar 2010 - 20:48 #6
Måske fordi IE cacher indholdet.
Prøv at ændre dit ajax kald til:
$("#response").fadeOut(200,function(){$("#response").load("test4b.php?random="+Math.random());
Avatar billede big_ossi Nybegynder
01. februar 2010 - 22:23 #7
fik en fejl ved brug af din forslag. Men har taget ?ramdom="+... og lagt ind og nu virker det.

Er det en optimal måde at løse problemet på ?
Avatar billede intenz Novice
01. februar 2010 - 22:31 #8
Det er (så vidt jeg ved) meningen at den skal caches, da det er en GET request. Så her løses det normalt med et tilfældigt tal, som du nu har gjort.

Ellers skal du bruge en POST request, den bør ikke blive cachet:
http://api.jquery.com/jQuery.post/
Avatar billede big_ossi Nybegynder
10. februar 2010 - 23:36 #9
Har lige et andet spørgsmål.

har lidt problemer med æøå.
Dette --> dette er en prøve på en rigtig lang tekst, for at se om hele teksten kommer med.

bliver til dette --> dette er en pr&#65533;&#65533;n rigtig lang tekst, for at se om hele teksten kommer med.

er der et sted i den ret lange jquery.js hvor man kan rette så den ikke laver æøå om ??

jquery.js

/*
* jQuery 1.2.6 - New Wave Javascript
*
* Copyright (c) 2008 John Resig (jquery.com)
* Dual licensed under the MIT (MIT-LICENSE.txt)
* and GPL (GPL-LICENSE.txt) licenses.
*
* $Date: 2008-05-24 14:22:17 -0400 (Sat, 24 May 2008) $
* $Rev: 5685 $
*/
(function(){var _jQuery=window.jQuery,_$=window.$;var jQuery=window.jQuery=window.$=function(selector,context){return new jQuery.fn.init(selector,context);};var quickExpr=/^[^<]*(<(.|\s)+>)[^>]*$|^#(\w+)$/,isSimple=/^.[^:#\[\.]*$/,undefined;jQuery.fn=jQuery.prototype={init:function(selector,context){selector=selector||document;if(selector.nodeType){this[0]=selector;this.length=1;return this;}if(typeof selector=="string"){var match=quickExpr.exec(selector);if(match&&(match[1]||!context)){if(match[1])selector=jQuery.clean([match[1]],context);else{var elem=document.getElementById(match[3]);if(elem){if(elem.id!=match[3])return jQuery().find(selector);return jQuery(elem);}selector=[];}}else
return jQuery(context).find(selector);}else if(jQuery.isFunction(selector))return jQuery(document)[jQuery.fn.ready?"ready":"load"](selector);return this.setArray(jQuery.makeArray(selector));},jquery:"1.2.6",size:function(){return this.length;},length:0,get:function(num){return num==undefined?jQuery.makeArray(this):this[num];},pushStack:function(elems){var ret=jQuery(elems);ret.prevObject=this;return ret;},setArray:function(elems){this.length=0;Array.prototype.push.apply(this,elems);return this;},each:function(callback,args){return jQuery.each(this,callback,args);},index:function(elem){var ret=-1;return jQuery.inArray(elem&&elem.jquery?elem[0]:elem,this);},attr:function(name,value,type){var options=name;if(name.constructor==String)if(value===undefined)return this[0]&&jQuery[type||"attr"](this[0],name);else{options={};options[name]=value;}return this.each(function(i){for(name in options)jQuery.attr(type?this.style:this,name,jQuery.prop(this,options[name],type,i,name));});},css:function(key,value){if((key=='width'||key=='height')&&parseFloat(value)<0)value=undefined;return this.attr(key,value,"curCSS");},text:function(text){if(typeof text!="object"&&text!=null)return this.empty().append((this[0]&&this[0].ownerDocument||document).createTextNode(text));var ret="";jQuery.each(text||this,function(){jQuery.each(this.childNodes,function(){if(this.nodeType!=8)ret+=this.nodeType!=1?this.nodeValue:jQuery.fn.text([this]);});});return ret;},wrapAll:function(html){if(this[0])jQuery(html,this[0].ownerDocument).clone().insertBefore(this[0]).map(function(){var elem=this;while(elem.firstChild)elem=elem.firstChild;return elem;}).append(this);return this;},wrapInner:function(html){return this.each(function(){jQuery(this).contents().wrapAll(html);});},wrap:function(html){return this.each(function(){jQuery(this).wrapAll(html);});},append:function(){return this.domManip(arguments,true,false,function(elem){if(this.nodeType==1)this.appendChild(elem);});},prepend:function(){return this.domManip(arguments,true,true,function(elem){if(this.nodeType==1)this.insertBefore(elem,this.firstChild);});},before:function(){return this.domManip(arguments,false,false,function(elem){this.parentNode.insertBefore(elem,this);});},after:function(){return this.domManip(arguments,false,true,function(elem){this.parentNode.insertBefore(elem,this.nextSibling);});},end:function(){return this.prevObject||jQuery([]);},find:function(selector){var elems=jQuery.map(this,function(elem){return jQuery.find(selector,elem);});return this.pushStack(/[^+>] [^+>]/.test(selector)||selector.indexOf("..")>-1?jQuery.unique(elems):elems);},clone:function(events){var ret=this.map(function(){if(jQuery.browser.msie&&!jQuery.isXMLDoc(this)){var clone=this.cloneNode(true),container=document.createElement("div");container.appendChild(clone);return jQuery.clean([container.innerHTML])[0];}else
return this.cloneNode(true);});var clone=ret.find("*").andSelf().each(function(){if(this[expando]!=undefined)this[expando]=null;});if(events===true)this.find("*").andSelf().each(function(i){if(this.nodeType==3)return;var events=jQuery.data(this,"events");for(var type in events)for(var handler in events[type])jQuery.event.add(clone[i],type,events[type][handler],events[type][handler].data);});return ret;},filter:function(selector){return this.pushStack(jQuery.isFunction(selector)&&jQuery.grep(this,function(elem,i){return selector.call(elem,i);})||jQuery.multiFilter(selector,this));},not:function(selector){if(selector.constructor==String)if(isSimple.test(selector))return this.pushStack(jQuery.multiFilter(selector,this,true));else
selector=jQuery.multiFilter(selector,this);var isArrayLike=selector.length&&selector[selector.length-1]!==undefined&&!selector.nodeType;return this.filter(function(){return isArrayLike?jQuery.inArray(this,selector)<0:this!=selector;});},add:function(selector){return this.pushStack(jQuery.unique(jQuery.merge(this.get(),typeof selector=='string'?jQuery(selector):jQuery.makeArray(selector))));},is:function(selector){return!!selector&&jQuery.multiFilter(selector,this).length>0;},hasClass:function(selector){return this.is("."+selector);},val:function(value){if(value==undefined){if(this.length){var elem=this[0];if(jQuery.nodeName(elem,"select")){var index=elem.selectedIndex,values=[],options=elem.options,one=elem.type=="select-one";if(index<0)return null;for(var i=one?index:0,max=one?index+1:options.length;i<max;i++){var option=options[i];if(option.selected){value=jQuery.browser.msie&&!option.attributes.value.specified?option.text:option.value;if(one)return value;values.push(value);}}return values;}else
return(this[0].value||"").replace(/\r/g,"");}return undefined;}if(value.constructor==Number)value+='';return this.each(function(){if(this.nodeType!=1)return;if(value.constructor==Array&&/radio|checkbox/.test(this.type))this.checked=(jQuery.inArray(this.value,value)>=0||jQuery.inArray(this.name,value)>=0);else if(jQuery.nodeName(this,"select")){var values=jQuery.makeArray(value);jQuery("option",this).each(function(){this.selected=(jQuery.inArray(this.value,values)>=0||jQuery.inArray(this.text,values)>=0);});if(!values.length)this.selectedIndex=-1;}else
this.value=value;});},html:function(value){return value==undefined?(this[0]?this[0].innerHTML:null):this.empty().append(value);},replaceWith:function(value){return this.after(value).remove();},eq:function(i){return this.slice(i,i+1);},slice:function(){return this.pushStack(Array.prototype.slice.apply(this,arguments));},map:function(callback){return this.pushStack(jQuery.map(this,function(elem,i){return callback.call(elem,i,elem);}));},andSelf:function(){return this.add(this.prevObject);},data:function(key,value){var parts=key.split(".");parts[1]=parts[1]?"."+parts[1]:"";if(value===undefined){var data=this.triggerHandler("getData"+parts[1]+"!",[parts[0]]);if(data===undefined&&this.length)data=jQuery.data(this[0],key);return data===undefined&&parts[1]?this.data(parts[0]):data;}else
return this.trigger("setData"+parts[1]+"!",[parts[0],value]).each(function(){jQuery.data(this,key,value);});},removeData:function(key){return this.each(function(){jQuery.removeData(this,key);});},domManip:function(args,table,reverse,callback){var clone=this.length>1,elems;return this.each(function(){if(!elems){elems=jQuery.clean(args,this.ownerDocument);if(reverse)elems.reverse();}var obj=this;if(table&&jQuery.nodeName(this,"table")&&jQuery.nodeName(elems[0],"tr"))obj=this.getElementsByTagName("tbody")[0]||this.appendChild(this.ownerDocument.createElement("tbody"));var scripts=jQuery([]);jQuery.each(elems,function(){var elem=clone?jQuery(this).clone(true)[0]:this;if(jQuery.nodeName(elem,"script"))scripts=scripts.add(elem);else{if(elem.nodeType==1)scripts=scripts.add(jQuery("script",elem).remove());callback.call(obj,elem);}});scripts.each(evalScript);});}};jQuery.fn.init.prototype=jQuery.fn;function evalScript(i,elem){if(elem.src)jQuery.ajax({url:elem.src,async:false,dataType:"script"});else
jQuery.globalEval(elem.text||elem.textContent||elem.innerHTML||"");if(elem.parentNode)elem.parentNode.removeChild(elem);}function now(){return+new Date;}jQuery.extend=jQuery.fn.extend=function(){var target=arguments[0]||{},i=1,length=arguments.length,deep=false,options;if(target.constructor==Boolean){deep=target;target=arguments[1]||{};i=2;}if(typeof target!="object"&&typeof target!="function")target={};if(length==i){target=this;--i;}for(;i<length;i++)if((options=arguments[i])!=null)for(var name in options){var src=target[name],copy=options[name];if(target===copy)continue;if(deep&&copy&&typeof copy=="object"&&!copy.nodeType)target[name]=jQuery.extend(deep,src||(copy.length!=null?[]:{}),copy);else if(copy!==undefined)target[name]=copy;}return target;};var expando="jQuery"+now(),uuid=0,windowData={},exclude=/z-?index|font-?weight|opacity|zoom|line-?height/i,defaultView=document.defaultView||{};jQuery.extend({noConflict:function(deep){window.$=_$;if(deep)window.jQuery=_jQuery;return jQuery;},isFunction:function(fn){return!!fn&&typeof fn!="string"&&!fn.nodeName&&fn.constructor!=Array&&/^[\s[]?function/.test(fn+"");},isXMLDoc:function(elem){return elem.documentElement&&!elem.body||elem.tagName&&elem.ownerDocument&&!elem.ownerDocument.body;},globalEval:function(data){data=jQuery.trim(data);if(data){var head=document.getElementsByTagName("head")[0]||document.documentElement,script=document.createElement("script");script.type="text/javascript";if(jQuery.browser.msie)script.text=data;else
script.appendChild(document.createTextNode(data));head.insertBefore(script,head.firstChild);head.removeChild(script);}},nodeName:function(elem,name){return elem.nodeName&&elem.nodeName.toUpperCase()==name.toUpperCase();},cache:{},data:function(elem,name,data){elem=elem==window?windowData:elem;var id=elem[expando];if(!id)id=elem[expando]=++uuid;if(name&&!jQuery.cache[id])jQuery.cache[id]={};if(data!==undefined)jQuery.cache[id][name]=data;return name?jQuery.cache[id][name]:id;},removeData:function(elem,name){elem=elem==window?windowData:elem;var id=elem[expando];if(name){if(jQuery.cache[id]){delete jQuery.cache[id][name];name="";for(name in jQuery.cache[id])break;if(!name)jQuery.removeData(elem);}}else{try{delete elem[expando];}catch(e){if(elem.removeAttribute)elem.removeAttribute(expando);}delete jQuery.cache[id];}},each:function(object,callback,args){var name,i=0,length=object.length;if(args){if(length==undefined){for(name in object)if(callback.apply(object[name],args)===false)break;}else
for(;i<length;)if(callback.apply(object[i++],args)===false)break;}else{if(length==undefined){for(name in object)if(callback.call(object[name],name,object[name])===false)break;}else
for(var value=object[0];i<length&&callback.call(value,i,value)!==false;value=object[++i]){}}return object;},prop:function(elem,value,type,i,name){if(jQuery.isFunction(value))value=value.call(elem,i);return value&&value.constructor==Number&&type=="curCSS"&&!exclude.test(name)?value+"px":value;},className:{add:function(elem,classNames){jQuery.each((classNames||"").split(/\s+/),function(i,className){if(elem.nodeType==1&&!jQuery.className.has(elem.className,className))elem.className+=(elem.className?" ":"")+className;});},remove:function(elem,classNames){if(elem.nodeType==1)elem.className=classNames!=undefined?jQuery.grep(elem.className.split(/\s+/),function(className){return!jQuery.className.has(classNames,className);}).join(" "):"";},has:function(elem,className){return jQuery.inArray(className,(elem.className||elem).toString().split(/\s+/))>-1;}},swap:function(elem,options,callback){var old={};for(var name in options){old[name]=elem.style[name];elem.style[name]=options[name];}callback.call(elem);for(var name in options)elem.style[name]=old[name];},css:function(elem,name,force){if(name=="width"||name=="height"){var val,props={position:"absolute",visibility:"hidden",display:"block"},which=name=="width"?["Left","Right"]:["Top","Bottom"];function getWH(){val=name=="width"?elem.offsetWidth:elem.offsetHeight;var padding=0,border=0;jQuery.each(which,function(){padding+=parseFloat(jQuery.curCSS(elem,"padding"+this,true))||0;border+=parseFloat(jQuery.curCSS(elem,"border"+this+"Width",true))||0;});val-=Math.round(padding+border);}if(jQuery(elem).is(":visible"))getWH();else
jQuery.swap(elem,props,getWH);return Math.max(0,val);}return jQuery.curCSS(elem,name,force);},curCSS:function(elem,name,force){var ret,style=elem.style;function color(elem){if(!jQuery.browser.safari)return false;var ret=defaultView.getComputedStyle(elem,null);return!ret||ret.getPropertyValue("color")=="";}if(name=="opacity"&&jQuery.browser.msie){ret=jQuery.attr(style,"opacity");return ret==""?"1":ret;}if(jQuery.browser.opera&&name=="display"){var save=style.outline;style.outline="0 solid black";style.outline=save;}if(name.match(/float/i))name=styleFloat;if(!force&&style&&style[name])ret=style[name];else if(defaultView.getComputedStyle){if(name.match(/float/i))name="float";name=name.replace(/([A-Z])/g,"-$1").toLowerCase();var computedStyle=defaultView.getComputedStyle(elem,null);if(computedStyle&&!color(elem))ret=computedStyle.getPropertyValue(name);else{var swap=[],stack=[],a=elem,i=0;for(;a&&color(a);a=a.parentNode)stack.unshift(a);for(;i<stack.length;i++)if(color(stack[i])){swap[i]=stack[i].style.display;stack[i].style.display="block";}ret=name=="display"&&swap[stack.length-1]!=null?"none":(computedStyle&&computedStyle.getPropertyValue(name))||"";for(i=0;i<swap.length;i++)if(swap[i]!=null)stack[i].style.display=swap[i];}if(name=="opacity"&&ret=="")ret="1";}else if(elem.currentStyle){var camelCase=name.replace(/\-(\w)/g,function(all,letter){return letter.toUpperCase();});ret=elem.currentStyle[name]||elem.currentStyle[camelCase];if(!/^\d+(px)?$/i.test(ret)&&/^\d/.test(ret)){var left=style.left,rsLeft=elem.runtimeStyle.left;elem.runtimeStyle.left=elem.currentStyle.left;style.left=ret||0;ret=style.pixelLeft+"px";style.left=left;elem.runtimeStyle.left=rsLeft;}}return ret;},clean:function(elems,context){var ret=[];context=context||document;if(typeof context.createElement=='undefined')context=context.ownerDocument||context[0]&&context[0].ownerDocument||document;jQuery.each(elems,function(i,elem){if(!elem)return;if(elem.constructor==Number)elem+='';if(typeof elem=="string"){elem=elem.replace(/(<(\w+)[^>]*?)\/>/g,function(all,front,tag){return tag.match(/^(abbr|br|col|img|input|link|meta|param|hr|area|embed)$/i)?all:front+"></"+tag+">";});var tags=jQuery.trim(elem).toLowerCase(),div=context.createElement("div");var wrap=!tags.indexOf("<opt")&&[1,"<select multiple='multiple'>","</select>"]||!tags.indexOf("<leg")&&[1,"<fieldset>","</fieldset>"]||tags.match(/^<(thead|tbody|tfoot|colg|cap)/)&&[1,"<table>","</table>"]||!tags.indexOf("<tr")&&[2,"<table><tbody>","</tbody></table>"]||(!tags.indexOf("<td")||!tags.indexOf("<th"))&&[3,"<table><tbody><tr>","</tr></tbody></table>"]||!tags.indexOf("<col")&&[2,"<table><tbody></tbody><colgroup>","</colgroup></table>"]||jQuery.browser.msie&&[1,"div<div>","</div>"]||[0,"",""];div.innerHTML=wrap[1]+elem+wrap[2];while(wrap[0]--)div=div.lastChild;if(jQuery.browser.msie){var tbody=!tags.indexOf("<table")&&tags.indexOf("<tbody")<0?div.firstChild&&div.firstChild.childNodes:wrap[1]=="<table>"&&tags.indexOf("<tbody")<0?div.childNodes:[];for(var j=tbody.length-1;j>=0;--j)if(jQuery.nodeName(tbody[j],"tbody")&&!tbody[j].childNodes.length)tbody[j].parentNode.removeChild(tbody[j]);if(/^\s/.test(elem))div.insertBefore(context.createTextNode(elem.match(/^\s*/)[0]),div.firstChild);}elem=jQuery.makeArray(div.childNodes);}if(elem.length===0&&(!jQuery.nodeName(elem,"form")&&!jQuery.nodeName(elem,"select")))return;if(elem[0]==undefined||jQuery.nodeName(elem,"form")||elem.options)ret.push(elem);else
ret=jQuery.merge(ret,elem);});return ret;},attr:function(elem,name,value){if(!elem||elem.nodeType==3||elem.nodeType==8)return undefined;var notxml=!jQuery.isXMLDoc(elem),set=value!==undefined,msie=jQuery.browser.msie;name=notxml&&jQuery.props[name]||name;if(elem.tagName){var special=/href|src|style/.test(name);if(name=="selected"&&jQuery.browser.safari)elem.parentNode.selectedIndex;if(name in elem&&notxml&&!special){if(set){if(name=="type"&&jQuery.nodeName(elem,"input")&&elem.parentNode)throw"type property can't be changed";elem[name]=value;}if(jQuery.nodeName(elem,"form")&&elem.getAttributeNode(name))return elem.getAttributeNode(name).nodeValue;return elem[name];}if(msie&&notxml&&name=="style")return jQuery.attr(elem.style,"cssText",value);if(set)elem.setAttribute(name,""+value);var attr=msie&&notxml&&special?elem.getAttribute(name,2):elem.getAttribute(name);return attr===null?undefined:attr;}if(msie&&name=="opacity"){if(set){elem.zoom=1;elem.filter=(elem.filter||"").replace(/alpha\([^)]*\)/,"")+(parseInt(value)+''=="NaN"?"":"alpha(opacity="+value*100+")");}return elem.filter&&elem.filter.indexOf("opacity=")>=0?(parseFloat(elem.filter.match(/opacity=([^)]*)/)[1])/100)+'':"";}name=name.replace(/-([a-z])/ig,function(all,letter){return letter.toUpperCase();});if(set)elem[name]=value;return elem[name];},trim:function(text){return(text||"").replace(/^\s+|\s+$/g,"");},makeArray:function(array){var ret=[];if(array!=null){var i=array.length;if(i==null||array.split||array.setInterval||array.call)ret[0]=array;else
while(i)ret[--i]=array[i];}return ret;},inArray:function(elem,array){for(var i=0,length=array.length;i<length;i++)if(array[i]===elem)return i;return-1;},merge:function(first,second){var i=0,elem,pos=first.length;if(jQuery.browser.msie){while(elem=second[i++])if(elem.nodeType!=8)first[pos++]=elem;}else
while(elem=second[i++])first[pos++]=elem;return first;},unique:function(array){var ret=[],done={};try{for(var i=0,length=array.length;i<length;i++){var id=jQuery.data(array[i]);if(!done[id]){done[id]=true;ret.push(array[i]);}}}catch(e){ret=array;}return ret;},grep:function(elems,callback,inv){var ret=[];for(var i=0,length=elems.length;i<length;i++)if(!inv!=!callback(elems[i],i))ret.push(elems[i]);return ret;},map:function(elems,callback){var ret=[];for(var i=0,length=elems.length;i<length;i++){var value=callback(elems[i],i);if(value!=null)ret[ret.length]=value;}return ret.concat.apply([],ret);}});var userAgent=navigator.userAgent.toLowerCase();jQuery.browser={version:(userAgent.match(/.+(?:rv|it|ra|ie)[\/: ]([\d.]+)/)||[])[1],safari:/webkit/.test(userAgent),opera:/opera/.test(userAgent),msie:/msie/.test(userAgent)&&!/opera/.test(userAgent),mozilla:/mozilla/.test(userAgent)&&!/(compatible|webkit)/.test(userAgent)};var styleFloat=jQuery.browser.msie?"styleFloat":"cssFloat";jQuery.extend({boxModel:!jQuery.browser.msie||document.compatMode=="CSS1Compat",props:{"for":"htmlFor","class":"className","float":styleFloat,cssFloat:styleFloat,styleFloat:styleFloat,readonly:"readOnly",maxlength:"maxLength",cellspacing:"cellSpacing"}});jQuery.each({parent:function(elem){return elem.parentNode;},parents:function(elem){return jQuery.dir(elem,"parentNode");},next:function(elem){return jQuery.nth(elem,2,"nextSibling");},prev:function(elem){return jQuery.nth(elem,2,"previousSibling");},nextAll:function(elem){return jQuery.dir(elem,"nextSibling");},prevAll:function(elem){return jQuery.dir(elem,"previousSibling");},siblings:function(elem){return jQuery.sibling(elem.parentNode.firstChild,elem);},children:function(elem){return jQuery.sibling(elem.firstChild);},contents:function(elem){return jQuery.nodeName(elem,"iframe")?elem.contentDocument||elem.contentWindow.document:jQuery.makeArray(elem.childNodes);}},function(name,fn){jQuery.fn[name]=function(selector){var ret=jQuery.map(this,fn);if(selector&&typeof selector=="string")ret=jQuery.multiFilter(selector,ret);return this.pushStack(jQuery.unique(ret));};});jQuery.each({appendTo:"append",prependTo:"prepend",insertBefore:"before",insertAfter:"after",replaceAll:"replaceWith"},function(name,original){jQuery.fn[name]=function(){var args=arguments;return this.each(function(){for(var i=0,length=args.length;i<length;i++)jQuery(args[i])[original](this);});};});jQuery.each({removeAttr:function(name){jQuery.attr(this,name,"");if(this.nodeType==1)this.removeAttribute(name);},addClass:function(classNames){jQuery.className.add(this,classNames);},removeClass:function(classNames){jQuery.className.remove(this,classNames);},toggleClass:function(classNames){jQuery.className[jQuery.className.has(this,classNames)?"remove":"add"](this,classNames);},remove:function(selector){if(!selector||jQuery.filter(selector,[this]).r.length){jQuery("*",this).add(this).each(function(){jQuery.event.remove(this);jQuery.removeData(this);});if(this.parentNode)this.parentNode.removeChild(this);}},empty:function(){jQuery(">*",this).remove();while(this.firstChild)this.removeChild(this.firstChild);}},function(name,fn){jQuery.fn[name]=function(){return this.each(fn,arguments);};});jQuery.each(["Height","Width"],function(i,name){var type=name.toLowerCase();jQuery.fn[type]=function(size){return this[0]==window?jQuery.browser.opera&&document.body["client"+name]||jQuery.browser.safari&&window["inner"+name]||document.compatMode=="CSS1Compat"&&document.documentElement["client"+name]||document.body["client"+name]:this[0]==document?Math.max(Math.max(document.body["scroll"+name],document.documentElement["scroll"+name]),Math.max(document.body["offset"+name],document.documentElement["offset"+name])):size==undefined?(this.length?jQuery.css(this[0],type):null):this.css(type,size.constructor==String?size:size+"px");};});function num(elem,prop){return elem[0]&&parseInt(jQuery.curCSS(elem[0],prop,true),10)||0;}var chars=jQuery.browser.safari&&parseInt(jQuery.browser.version)<417?"(?:[\\w*_-]|\\\\.)":"(?:[\\w\u0128-\uFFFF*_-]|\\\\.)",quickChild=new RegExp("^>\\s*("+chars+"+)"),quickID=new RegExp("^("+chars+"+)(#)("+chars+"+)"),quickClass=new RegExp("^([#.]?)("+chars+"*)");jQuery.extend({expr:{"":function(a,i,m){return m[2]=="*"||jQuery.nodeName(a,m[2]);},"#":function(a,i,m){return a.getAttribute("id")==m[2];},":":{lt:function(a,i,m){return i<m[3]-0;},gt:function(a,i,m){return i>m[3]-0;},nth:function(a,i,m){return m[3]-0==i;},eq:function(a,i,m){return m[3]-0==i;},first:function(a,i){return i==0;},last:function(a,i,m,r){return i==r.length-1;},even:function(a,i){return i%2==0;},odd:function(a,i){return i%2;},"first-child":function(a){return a.parentNode.getElementsByTagName("*")[0]==a;},"last-child":function(a){return jQuery.nth(a.parentNode.lastChild,1,"previousSibling")==a;},"only-child":function(a){return!jQuery.nth(a.parentNode.lastChild,2,"previousSibling");},parent:function(a){return a.firstChild;},empty:function(a){return!a.firstChild;},contains:function(a,i,m){return(a.textContent||a.innerText||jQuery(a).text()||"").indexOf(m[3])>=0;},visible:function(a){return"hidden"!=a.type&&jQuery.css(a,"display")!="none"&&jQuery.css(a,"visibility")!="hidden";},hidden:function(a){return"hidden"==a.type||jQuery.css(a,"display")=="none"||jQuery.css(a,"visibility")=="hidden";},enabled:function(a){return!a.disabled;},disabled:function(a){return a.disabled;},checked:function(a){return a.checked;},selected:function(a){return a.selected||jQuery.attr(a,"selected");},text:function(a){return"text"==a.type;},radio:function(a){return"radio"==a.type;},checkbox:function(a){return"checkbox"==a.type;},file:function(a){return"file"==a.type;},password:function(a){return"password"==a.type;},submit:function(a){return"submit"==a.type;},image:function(a){return"image"==a.type;},reset:function(a){return"reset"==a.type;},button:function(a){return"button"==a.type||jQuery.nodeName(a,"button");},input:function(a){return/input|select|textarea|button/i.test(a.nodeName);},has:function(a,i,m){return jQuery.find(m[3],a).length;},header:function(a){return/h\d/i.test(a.nodeName);},animated:function(a){return jQuery.grep(jQuery.timers,function(fn){return a==fn.elem;}).length;}}},parse:[/^(\[) *@?([\w-]+) *([!*$^~=]*) *('?"?)(.*?)\4 *\]/,/^(:)([\w-]+)\("?'?(.*?(\(.*?\))?[^(]*?)"?'?\)/,new RegExp("^([:.#]*)("+chars+"+)")],multiFilter:function(expr,elems,not){var old,cur=[];while(expr&&expr!=old){old=expr;var f=jQuery.filter(expr,elems,not);expr=f.t.replace(/^\s*,\s*/,"");cur=not?elems=f.r:jQuery.merge(cur,f.r);}return cur;},find:function(t,context){if(typeof t!="string")return[t];if(context&&context.nodeType!=1&&context.nodeType!=9)return[];context=context||document;var ret=[context],done=[],last,nodeName;while(t&&last!=t){var r=[];last=t;t=jQuery.trim(t);var foundToken=false,re=quickChild,m=re.exec(t);if(m){nodeName=m[1].toUpperCase();for(var i=0;ret[i];i++)for(var c=ret[i].firstChild;c;c=c.nextSibling)if(c.nodeType==1&&(nodeName=="*"||c.nodeName.toUpperCase()==nodeName))r.push(c);ret=r;t=t.replace(re,"");if(t.indexOf(" ")==0)continue;foundToken=true;}else{re=/^([>+~])\s*(\w*)/i;if((m=re.exec(t))!=null){r=[];var merge={};nodeName=m[2].toUpperCase();m=m[1];for(var j=0,rl=ret.length;j<rl;j++){var n=m=="~"||m=="+"?ret[j].nextSibling:ret[j].firstChild;for(;n;n=n.nextSibling)if(n.nodeType==1){var id=jQuery.data(n);if(m=="~"&&merge[id])break;if(!nodeName||n.nodeName.toUpperCase()==nodeName){if(m=="~")merge[id]=true;r.push(n);}if(m=="+")break;}}ret=r;t=jQuery.trim(t.replace(re,""));foundToken=true;}}if(t&&!foundToken){if(!t.indexOf(",")){if(context==ret[0])ret.shift();done=jQuery.merge(done,ret);r=ret=[context];t=" "+t.substr(1,t.length);}else{var re2=quickID;var m=re2.exec(t);if(m){m=[0,m[2],m[3],m[1]];}else{re2=quickClass;m=re2.exec(t);}m[2]=m[2].replace(/\\/g,"");var elem=ret[ret.length-1];if(m[1]=="#"&&elem&&elem.getElementById&&!jQuery.isXMLDoc(elem)){var oid=elem.getElementById(m[2]);if((jQuery.browser.msie||jQuery.browser.opera)&&oid&&typeof oid.id=="string"&&oid.id!=m[2])oid=jQuery('[@id="'+m[2]+'"]',elem)[0];ret=r=oid&&(!m[3]||jQuery.nodeName(oid,m[3]))?[oid]:[];}else{for(var i=0;ret[i];i++){var tag=m[1]=="#"&&m[3]?m[3]:m[1]!=""||m[0]==""?"*":m[2];if(tag=="*"&&ret[i].nodeName.toLowerCase()=="object")tag="param";r=jQuery.merge(r,ret[i].getElementsByTagName(tag));}if(m[1]==".")r=jQuery.classFilter(r,m[2]);if(m[1]=="#"){var tmp=[];for(var i=0;r[i];i++)if(r[i].getAttribute("id")==m[2]){tmp=[r[i]];break;}r=tmp;}ret=r;}t=t.replace(re2,"");}}if(t){var val=jQuery.filter(t,r);ret=r=val.r;t=jQuery.trim(val.t);}}if(t)ret=[];if(ret&&context==ret[0])ret.shift();done=jQuery.merge(done,ret);return done;},classFilter:function(r,m,not){m=" "+m+" ";var tmp=[];for(var i=0;r[i];i++){var pass=(" "+r[i].className+" ").indexOf(m)>=0;if(!not&&pass||not&&!pass)tmp.push(r[i]);}return tmp;},filter:function(t,r,not){var last;while(t&&t!=last){last=t;var p=jQuery.parse,m;for(var i=0;p[i];i++){m=p[i].exec(t);if(m){t=t.substring(m[0].length);m[2]=m[2].replace(/\\/g,"");break;}}if(!m)break;if(m[1]==":"&&m[2]=="not")r=isSimple.test(m[3])?jQuery.filter(m[3],r,true).r:jQuery(r).not(m[3]);else if(m[1]==".")r=jQuery.classFilter(r,m[2],not);else if(m[1]=="["){var tmp=[],type=m[3];for(var i=0,rl=r.length;i<rl;i++){var a=r[i],z=a[jQuery.props[m[2]]||m[2]];if(z==null||/href|src|selected/.test(m[2]))z=jQuery.attr(a,m[2])||'';if((type==""&&!!z||type=="="&&z==m[5]||type=="!="&&z!=m[5]||type=="^="&&z&&!z.indexOf(m[5])||type=="$="&&z.substr(z.length-m[5].length)==m[5]||(type=="*="||type=="~=")&&z.indexOf(m[5])>=0)^not)tmp.push(a);}r=tmp;}else if(m[1]==":"&&m[2]=="nth-child"){var merge={},tmp=[],test=/(-?)(\d*)n((?:\+|-)?\d*)/.exec(m[3]=="even"&&"2n"||m[3]=="odd"&&"2n+1"||!/\D/.test(m[3])&&"0n+"+m[3]||m[3]),first=(test[1]+(test[2]||1))-0,last=test[3]-0;for(var i=0,rl=r.length;i<rl;i++){var node=r[i],parentNode=node.parentNode,id=jQuery.data(parentNode);if(!merge[id]){var c=1;for(var n=parentNode.firstChild;n;n=n.nextSibling)if(n.nodeType==1)n.nodeIndex=c++;merge[id]=true;}var add=false;if(first==0){if(node.nodeIndex==last)add=true;}else if((node.nodeIndex-last)%first==0&&(node.nodeIndex-last)/first>=0)add=true;if(add^not)tmp.push(node);}r=tmp;}else{var fn=jQuery.expr[m[1]];if(typeof fn=="object")fn=fn[m[2]];if(typeof fn=="string")fn=eval("false||function(a,i){return "+fn+";}");r=jQuery.grep(r,function(elem,i){return fn(elem,i,m,r);},not);}}return{r:r,t:t};},dir:function(elem,dir){var matched=[],cur=elem[dir];while(cur&&cur!=document){if(cur.nodeType==1)matched.push(cur);cur=cur[dir];}return matched;},nth:function(cur,result,dir,elem){result=result||1;var num=0;for(;cur;cur=cur[dir])if(cur.nodeType==1&&++num==result)break;return cur;},sibling:function(n,elem){var r=[];for(;n;n=n.nextSibling){if(n.nodeType==1&&n!=elem)r.push(n);}return r;}});jQuery.event={add:function(elem,types,handler,data){if(elem.nodeType==3||elem.nodeType==8)return;if(jQuery.browser.msie&&elem.setInterval)elem=window;if(!handler.guid)handler.guid=this.guid++;if(data!=undefined){var fn=handler;handler=this.proxy(fn,function(){return fn.apply(this,arguments);});handler.data=data;}var events=jQuery.data(elem,"events")||jQuery.data(elem,"events",{}),handle=jQuery.data(elem,"handle")||jQuery.data(elem,"handle",function(){if(typeof jQuery!="undefined"&&!jQuery.event.triggered)return jQuery.event.handle.apply(arguments.callee.elem,arguments);});handle.elem=elem;jQuery.each(types.split(/\s+/),function(index,type){var parts=type.split(".");type=parts[0];handler.type=parts[1];var handlers=events[type];if(!handlers){handlers=events[type]={};if(!jQuery.event.special[type]||jQuery.event.special[type].setup.call(elem)===false){if(elem.addEventListener)elem.addEventListener(type,handle,false);else if(elem.attachEvent)elem.attachEvent("on"+type,handle);}}handlers[handler.guid]=handler;jQuery.event.global[type]=true;});elem=null;},guid:1,global:{},remove:function(elem,types,handler){if(elem.nodeType==3||elem.nodeType==8)return;var events=jQuery.data(elem,"events"),ret,index;if(events){if(types==undefined||(typeof types=="string"&&types.charAt(0)=="."))for(var type in events)this.remove(elem,type+(types||""));else{if(types.type){handler=types.handler;types=types.type;}jQuery.each(types.split(/\s+/),function(index,type){var parts=type.split(".");type=parts[0];if(events[type]){if(handler)delete events[type][handler.guid];else
for(handler in events[type])if(!parts[1]||events[type][handler].type==parts[1])delete events[type][handler];for(ret in events[type])break;if(!ret){if(!jQuery.event.special[type]||jQuery.event.special[type].teardown.call(elem)===false){if(elem.removeEventListener)elem.removeEventListener(type,jQuery.data(elem,"handle"),false);else if(elem.detachEvent)elem.detachEvent("on"+type,jQuery.data(elem,"handle"));}ret=null;delete events[type];}}});}for(ret in events)break;if(!ret){var handle=jQuery.data(elem,"handle");if(handle)handle.elem=null;jQuery.removeData(elem,"events");jQuery.removeData(elem,"handle");}}},trigger:function(type,data,elem,donative,extra){data=jQuery.makeArray(data);if(type.indexOf("!")>=0){type=type.slice(0,-1);var exclusive=true;}if(!elem){if(this.global[type])jQuery("*").add([window,document]).trigger(type,data);}else{if(elem.nodeType==3||elem.nodeType==8)return undefined;var val,ret,fn=jQuery.isFunction(elem[type]||null),event=!data[0]||!data[0].preventDefault;if(event){data.unshift({type:type,target:elem,preventDefault:function(){},stopPropagation:function(){},timeStamp:now()});data[0][expando]=true;}data[0].type=type;if(exclusive)data[0].exclusive=true;var handle=jQuery.data(elem,"handle");if(handle)val=handle.apply(elem,data);if((!fn||(jQuery.nodeName(elem,'a')&&type=="click"))&&elem["on"+type]&&elem["on"+type].apply(elem,data)===false)val=false;if(event)data.shift();if(extra&&jQuery.isFunction(extra)){ret=extra.apply(elem,val==null?data:data.concat(val));if(ret!==undefined)val=ret;}if(fn&&donative!==false&&val!==false&&!(jQuery.nodeName(elem,'a')&&type=="click")){this.triggered=true;try{elem[type]();}catch(e){}}this.triggered=false;}return val;},handle:function(event){var val,ret,namespace,all,handlers;event=arguments[0]=jQuery.event.fix(event||window.event);namespace=event.type.split(".");event.type=namespace[0];namespace=namespace[1];all=!namespace&&!event.exclusive;handlers=(jQuery.data(this,"events")||{})[event.type];for(var j in handlers){var handler=handlers[j];if(all||handler.type==namespace){event.handler=handler;event.data=handler.data;ret=handler.apply(this,arguments);if(val!==false)val=ret;if(ret===false){event.preventDefault();event.stopPropagation();}}}return val;},fix:function(event){if(event[expando]==true)return event;var originalEvent=event;event={originalEvent:originalEvent};var props="altKey attrChange attrName bubbles button cancelable charCode clientX clientY ctrlKey currentTarget data detail eventPhase fromElement handler keyCode metaKey newValue originalTarget pageX pageY prevValue relatedNode relatedTarget screenX screenY shiftKey srcElement target timeStamp toElement type view wheelDelta which".split(" ");for(var i=props.length;i;i--)event[props[i]]=originalEvent[props[i]];event[expando]=true;event.preventDefault=function(){if(originalEvent.preventDefault)originalEvent.preventDefault();originalEvent.returnValue=false;};event.stopPropagation=function(){if(originalEvent.stopPropagation)originalEvent.stopPropagation();originalEvent.cancelBubble=true;};event.timeStamp=event.timeStamp||now();if(!event.target)event.target=event.srcElement||document;if(event.target.nodeType==3)event.target=event.target.parentNode;if(!event.relatedTarget&&event.fromElement)event.relatedTarget=event.fromElement==event.target?event.toElement:event.fromElement;if(event.pageX==null&&event.clientX!=null){var doc=document.documentElement,body=document.body;event.pageX=event.clientX+(doc&&doc.scrollLeft||body&&body.scrollLeft||0)-(doc.clientLeft||0);event.pageY=event.clientY+(doc&&doc.scrollTop||body&&body.scrollTop||0)-(doc.clientTop||0);}if(!event.which&&((event.charCode||event.charCode===0)?event.charCode:event.keyCode))event.which=event.charCode||event.keyCode;if(!event.metaKey&&event.ctrlKey)event.metaKey=event.ctrlKey;if(!event.which&&event.button)event.which=(event.button&1?1:(event.button&2?3:(event.button&4?2:0)));return event;},proxy:function(fn,proxy){proxy.guid=fn.guid=fn.guid||proxy.guid||this.guid++;return proxy;},special:{ready:{setup:function(){bindReady();return;},teardown:function(){return;}},mouseenter:{setup:function(){if(jQuery.browser.msie)return false;jQuery(this).bind("mouseover",jQuery.event.special.mouseenter.handler);return true;},teardown:function(){if(jQuery.browser.msie)return false;jQuery(this).unbind("mouseover",jQuery.event.special.mouseenter.handler);return true;},handler:function(event){if(withinElement(event,this))return true;event.type="mouseenter";return jQuery.event.handle.apply(this,arguments);}},mouseleave:{setup:function(){if(jQuery.browser.msie)return false;jQuery(this).bind("mouseout",jQuery.event.special.mouseleave.handler);return true;},teardown:function(){if(jQuery.browser.msie)return false;jQuery(this).unbind("mouseout",jQuery.event.special.mouseleave.handler);return true;},handler:function(event){if(withinElement(event,this))return true;event.type="mouseleave";return jQuery.event.handle.apply(this,arguments);}}}};jQuery.fn.extend({bind:function(type,data,fn){return type=="unload"?this.one(type,data,fn):this.each(function(){jQuery.event.add(this,type,fn||data,fn&&data);});},one:function(type,data,fn){var one=jQuery.event.proxy(fn||data,function(event){jQuery(this).unbind(event,one);return(fn||data).apply(this,arguments);});return this.each(function(){jQuery.event.add(this,type,one,fn&&data);});},unbind:function(type,fn){return this.each(function(){jQuery.event.remove(this,type,fn);});},trigger:function(type,data,fn){return this.each(function(){jQuery.event.trigger(type,data,this,true,fn);});},triggerHandler:function(type,data,fn){return this[0]&&jQuery.event.trigger(type,data,this[0],false,fn);},toggle:function(fn){var args=arguments,i=1;while(i<args.length)jQuery.event.proxy(fn,args[i++]);return this.click(jQuery.event.proxy(fn,function(event){this.lastToggle=(this.lastToggle||0)%i;event.preventDefault();return args[this.lastToggle++].apply(this,arguments)||false;}));},hover:function(fnOver,fnOut){return this.bind('mouseenter',fnOver).bind('mouseleave',fnOut);},ready:function(fn){bindReady();if(jQuery.isReady)fn.call(document,jQuery);else
jQuery.readyList.push(function(){return fn.call(this,jQuery);});return this;}});jQuery.extend({isReady:false,readyList:[],ready:function(){if(!jQuery.isReady){jQuery.isReady=true;if(jQuery.readyList){jQuery.each(jQuery.readyList,function(){this.call(document);});jQuery.readyList=null;}jQuery(document).triggerHandler("ready");}}});var readyBound=false;function bindReady(){if(readyBound)return;readyBound=true;if(document.addEventListener&&!jQuery.browser.opera)document.addEventListener("DOMContentLoaded",jQuery.ready,false);if(jQuery.browser.msie&&window==top)(function(){if(jQuery.isReady)return;try{document.documentElement.doScroll("left");}catch(error){setTimeout(arguments.callee,0);return;}jQuery.ready();})();if(jQuery.browser.opera)document.addEventListener("DOMContentLoaded",function(){if(jQuery.isReady)return;for(var i=0;i<document.styleSheets.length;i++)if(document.styleSheets[i].disabled){setTimeout(arguments.callee,0);return;}jQuery.ready();},false);if(jQuery.browser.safari){var numStyles;(function(){if(jQuery.isReady)return;if(document.readyState!="loaded"&&document.readyState!="complete"){setTimeout(arguments.callee,0);return;}if(numStyles===undefined)numStyles=jQuery("style, link[rel=stylesheet]").length;if(document.styleSheets.length!=numStyles){setTimeout(arguments.callee,0);return;}jQuery.ready();})();}jQuery.event.add(window,"load",jQuery.ready);}jQuery.each(("blur,focus,load,resize,scroll,unload,click,dblclick,"+"mousedown,mouseup,mousemove,mouseover,mouseout,change,select,"+"submit,keydown,keypress,keyup,error").split(","),function(i,name){jQuery.fn[name]=function(fn){return fn?this.bind(name,fn):this.trigger(name);};});var withinElement=function(event,elem){var parent=event.relatedTarget;while(parent&&parent!=elem)try{parent=parent.parentNode;}catch(error){parent=elem;}return parent==elem;};jQuery(window).bind("unload",function(){jQuery("*").add(document).unbind();});jQuery.fn.extend({_load:jQuery.fn.load,load:function(url,params,callback){if(typeof url!='string')return this._load(url);var off=url.indexOf(" ");if(off>=0){var selector=url.slice(off,url.length);url=url.slice(0,off);}callback=callback||function(){};var type="GET";if(params)if(jQuery.isFunction(params)){callback=params;params=null;}else{params=jQuery.param(params);type="POST";}var self=this;jQuery.ajax({url:url,type:type,dataType:"html",data:params,complete:function(res,status){if(status=="success"||status=="notmodified")self.html(selector?jQuery("<div/>").append(res.responseText.replace(/<script(.|\s)*?\/script>/g,"")).find(selector):res.responseText);self.each(callback,[res.responseText,status,res]);}});return this;},serialize:function(){return jQuery.param(this.serializeArray());},serializeArray:function(){return this.map(function(){return jQuery.nodeName(this,"form")?jQuery.makeArray(this.elements):this;}).filter(function(){return this.name&&!this.disabled&&(this.checked||/select|textarea/i.test(this.nodeName)||/text|hidden|password/i.test(this.type));}).map(function(i,elem){var val=jQuery(this).val();return val==null?null:val.constructor==Array?jQuery.map(val,function(val,i){return{name:elem.name,value:val};}):{name:elem.name,value:val};}).get();}});jQuery.each("ajaxStart,ajaxStop,ajaxComplete,ajaxError,ajaxSuccess,ajaxSend".split(","),function(i,o){jQuery.fn[o]=function(f){return this.bind(o,f);};});var jsc=now();jQuery.extend({get:function(url,data,callback,type){if(jQuery.isFunction(data)){callback=data;data=null;}return jQuery.ajax({type:"GET",url:url,data:data,success:callback,dataType:type});},getScript:function(url,callback){return jQuery.get(url,null,callback,"script");},getJSON:function(url,data,callback){return jQuery.get(url,data,callback,"json");},post:function(url,data,callback,type){if(jQuery.isFunction(data)){callback=data;data={};}return jQuery.ajax({type:"POST",url:url,data:data,success:callback,dataType:type});},ajaxSetup:function(settings){jQuery.extend(jQuery.ajaxSettings,settings);},ajaxSettings:{url:location.href,global:true,type:"GET",timeout:0,contentType:"application/x-www-form-urlencoded",processData:true,async:true,data:null,username:null,password:null,accepts:{xml:"application/xml, text/xml",html:"text/html",script:"text/javascript, application/javascript",json:"application/json, text/javascript",text:"text/plain",_default:"*/*"}},lastModified:{},ajax:function(s){s=jQuery.extend(true,s,jQuery.extend(true,{},jQuery.ajaxSettings,s));var jsonp,jsre=/=\?(&|$)/g,status,data,type=s.type.toUpperCase();if(s.data&&s.processData&&typeof s.data!="string")s.data=jQuery.param(s.data);if(s.dataType=="jsonp"){if(type=="GET"){if(!s.url.match(jsre))s.url+=(s.url.match(/\?/)?"&":"?")+(s.jsonp||"callback")+"=?";}else if(!s.data||!s.data.match(jsre))s.data=(s.data?s.data+"&":"")+(s.jsonp||"callback")+"=?";s.dataType="json";}if(s.dataType=="json"&&(s.data&&s.data.match(jsre)||s.url.match(jsre))){jsonp="jsonp"+jsc++;if(s.data)s.data=(s.data+"").replace(jsre,"="+jsonp+"$1");s.url=s.url.replace(jsre,"="+jsonp+"$1");s.dataType="script";window[jsonp]=function(tmp){data=tmp;success();complete();window[jsonp]=undefined;try{delete window[jsonp];}catch(e){}if(head)head.removeChild(script);};}if(s.dataType=="script"&&s.cache==null)s.cache=false;if(s.cache===false&&type=="GET"){var ts=now();var ret=s.url.replace(/(\?|&)_=.*?(&|$)/,"$1_="+ts+"$2");s.url=ret+((ret==s.url)?(s.url.match(/\?/)?"&":"?")+"_="+ts:"");}if(s.data&&type=="GET"){s.url+=(s.url.match(/\?/)?"&":"?")+s.data;s.data=null;}if(s.global&&!jQuery.active++)jQuery.event.trigger("ajaxStart");var remote=/^(?:\w+:)?\/\/([^\/?#]+)/;if(s.dataType=="script"&&type=="GET"&&remote.test(s.url)&&remote.exec(s.url)[1]!=location.host){var head=document.getElementsByTagName("head")[0];var script=document.createElement("script");script.src=s.url;if(s.scriptCharset)script.charset=s.scriptCharset;if(!jsonp){var done=false;script.onload=script.onreadystatechange=function(){if(!done&&(!this.readyState||this.readyState=="loaded"||this.readyState=="complete")){done=true;success();complete();head.removeChild(script);}};}head.appendChild(script);return undefined;}var requestDone=false;var xhr=window.ActiveXObject?new ActiveXObject("Microsoft.XMLHTTP"):new XMLHttpRequest();if(s.username)xhr.open(type,s.url,s.async,s.username,s.password);else
xhr.open(type,s.url,s.async);try{if(s.data)xhr.setRequestHeader("Content-Type",s.contentType);if(s.ifModified)xhr.setRequestHeader("If-Modified-Since",jQuery.lastModified[s.url]||"Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT");xhr.setRequestHeader("X-Requested-With","XMLHttpRequest");xhr.setRequestHeader("Accept",s.dataType&&s.accepts[s.dataType]?s.accepts[s.dataType]+", */*":s.accepts._default);}catch(e){}if(s.beforeSend&&s.beforeSend(xhr,s)===false){s.global&&jQuery.active--;xhr.abort();return false;}if(s.global)jQuery.event.trigger("ajaxSend",[xhr,s]);var onreadystatechange=function(isTimeout){if(!requestDone&&xhr&&(xhr.readyState==4||isTimeout=="timeout")){requestDone=true;if(ival){clearInterval(ival);ival=null;}status=isTimeout=="timeout"&&"timeout"||!jQuery.httpSuccess(xhr)&&"error"||s.ifModified&&jQuery.httpNotModified(xhr,s.url)&&"notmodified"||"success";if(status=="success"){try{data=jQuery.httpData(xhr,s.dataType,s.dataFilter);}catch(e){status="parsererror";}}if(status=="success"){var modRes;try{modRes=xhr.getResponseHeader("Last-Modified");}catch(e){}if(s.ifModified&&modRes)jQuery.lastModified[s.url]=modRes;if(!jsonp)success();}else
jQuery.handleError(s,xhr,status);complete();if(s.async)xhr=null;}};if(s.async){var ival=setInterval(onreadystatechange,13);if(s.timeout>0)setTimeout(function(){if(xhr){xhr.abort();if(!requestDone)onreadystatechange("timeout");}},s.timeout);}try{xhr.send(s.data);}catch(e){jQuery.handleError(s,xhr,null,e);}if(!s.async)onreadystatechange();function success(){if(s.success)s.success(data,status);if(s.global)jQuery.event.trigger("ajaxSuccess",[xhr,s]);}function complete(){if(s.complete)s.complete(xhr,status);if(s.global)jQuery.event.trigger("ajaxComplete",[xhr,s]);if(s.global&&!--jQuery.active)jQuery.event.trigger("ajaxStop");}return xhr;},handleError:function(s,xhr,status,e){if(s.error)s.error(xhr,status,e);if(s.global)jQuery.event.trigger("ajaxError",[xhr,s,e]);},active:0,httpSuccess:function(xhr){try{return!xhr.status&&location.protocol=="file:"||(xhr.status>=200&&xhr.status<300)||xhr.status==304||xhr.status==1223||jQuery.browser.safari&&xhr.status==undefined;}catch(e){}return false;},httpNotModified:function(xhr,url){try{var xhrRes=xhr.getResponseHeader("Last-Modified");return xhr.status==304||xhrRes==jQuery.lastModified[url]||jQuery.browser.safari&&xhr.status==undefined;}catch(e){}return false;},httpData:function(xhr,type,filter){var ct=xhr.getResponseHeader("content-type"),xml=type=="xml"||!type&&ct&&ct.indexOf("xml")>=0,data=xml?xhr.responseXML:xhr.responseText;if(xml&&data.documentElement.tagName=="parsererror")throw"parsererror";if(filter)data=filter(data,type);if(type=="script")jQuery.globalEval(data);if(type=="json")data=eval("("+data+")");return data;},param:function(a){var s=[];if(a.constructor==Array||a.jquery)jQuery.each(a,function(){s.push(encodeURIComponent(this.name)+"="+encodeURIComponent(this.value));});else
for(var j in a)if(a[j]&&a[j].constructor==Array)jQuery.each(a[j],function(){s.push(encodeURIComponent(j)+"="+encodeURIComponent(this));});else
s.push(encodeURIComponent(j)+"="+encodeURIComponent(jQuery.isFunction(a[j])?a[j]():a[j]));return s.join("&").replace(/%20/g,"+");}});jQuery.fn.extend({show:function(speed,callback){return speed?this.animate({height:"show",width:"show",opacity:"show"},speed,callback):this.filter(":hidden").each(function(){this.style.display=this.oldblock||"";if(jQuery.css(this,"display")=="none"){var elem=jQuery("<"+this.tagName+" />").appendTo("body");this.style.display=elem.css("display");if(this.style.display=="none")this.style.display="block";elem.remove();}}).end();},hide:function(speed,callback){return speed?this.animate({height:"hide",width:"hide",opacity:"hide"},speed,callback):this.filter(":visible").each(function(){this.oldblock=this.oldblock||jQuery.css(this,"display");this.style.display="none";}).end();},_toggle:jQuery.fn.toggle,toggle:function(fn,fn2){return jQuery.isFunction(fn)&&jQuery.isFunction(fn2)?this._toggle.apply(this,arguments):fn?this.animate({height:"toggle",width:"toggle",opacity:"toggle"},fn,fn2):this.each(function(){jQuery(this)[jQuery(this).is(":hidden")?"show":"hide"]();});},slideDown:function(speed,callback){return this.animate({height:"show"},speed,callback);},slideUp:function(speed,callback){return this.animate({height:"hide"},speed,callback);},slideToggle:function(speed,callback){return this.animate({height:"toggle"},speed,callback);},fadeIn:function(speed,callback){return this.animate({opacity:"show"},speed,callback);},fadeOut:function(speed,callback){return this.animate({opacity:"hide"},speed,callback);},fadeTo:function(speed,to,callback){return this.animate({opacity:to},speed,callback);},animate:function(prop,speed,easing,callback){var optall=jQuery.speed(speed,easing,callback);return this[optall.queue===false?"each":"queue"](function(){if(this.nodeType!=1)return false;var opt=jQuery.extend({},optall),p,hidden=jQuery(this).is(":hidden"),self=this;for(p in prop){if(prop[p]=="hide"&&hidden||prop[p]=="show"&&!hidden)return opt.complete.call(this);if(p=="height"||p=="width"){opt.display=jQuery.css(this,"display");opt.overflow=this.style.overflow;}}if(opt.overflow!=null)this.style.overflow="hidden";opt.curAnim=jQuery.extend({},prop);jQuery.each(prop,function(name,val){var e=new jQuery.fx(self,opt,name);if(/toggle|show|hide/.test(val))e[val=="toggle"?hidden?"show":"hide":val](prop);else{var parts=val.toString().match(/^([+-]=)?([\d+-.]+)(.*)$/),start=e.cur(true)||0;if(parts){var end=parseFloat(parts[2]),unit=parts[3]||"px";if(unit!="px"){self.style[name]=(end||1)+unit;start=((end||1)/e.cur(true))*start;self.style[name]=start+unit;}if(parts[1])end=((parts[1]=="-="?-1:1)*end)+start;e.custom(start,end,unit);}else
e.custom(start,val,"");}});return true;});},queue:function(type,fn){if(jQuery.isFunction(type)||(type&&type.constructor==Array)){fn=type;type="fx";}if(!type||(typeof type=="string"&&!fn))return queue(this[0],type);return this.each(function(){if(fn.constructor==Array)queue(this,type,fn);else{queue(this,type).push(fn);if(queue(this,type).length==1)fn.call(this);}});},stop:function(clearQueue,gotoEnd){var timers=jQuery.timers;if(clearQueue)this.queue([]);this.each(function(){for(var i=timers.length-1;i>=0;i--)if(timers[i].elem==this){if(gotoEnd)timers[i](true);timers.splice(i,1);}});if(!gotoEnd)this.dequeue();return this;}});var queue=function(elem,type,array){if(elem){type=type||"fx";var q=jQuery.data(elem,type+"queue");if(!q||array)q=jQuery.data(elem,type+"queue",jQuery.makeArray(array));}return q;};jQuery.fn.dequeue=function(type){type=type||"fx";return this.each(function(){var q=queue(this,type);q.shift();if(q.length)q[0].call(this);});};jQuery.extend({speed:function(speed,easing,fn){var opt=speed&&speed.constructor==Object?speed:{complete:fn||!fn&&easing||jQuery.isFunction(speed)&&speed,duration:speed,easing:fn&&easing||easing&&easing.constructor!=Function&&easing};opt.duration=(opt.duration&&opt.duration.constructor==Number?opt.duration:jQuery.fx.speeds[opt.duration])||jQuery.fx.speeds.def;opt.old=opt.complete;opt.complete=function(){if(opt.queue!==false)jQuery(this).dequeue();if(jQuery.isFunction(opt.old))opt.old.call(this);};return opt;},easing:{linear:function(p,n,firstNum,diff){return firstNum+diff*p;},swing:function(p,n,firstNum,diff){return((-Math.cos(p*Math.PI)/2)+0.5)*diff+firstNum;}},timers:[],timerId:null,fx:function(elem,options,prop){this.options=options;this.elem=elem;this.prop=prop;if(!options.orig)options.orig={};}});jQuery.fx.prototype={update:function(){if(this.options.step)this.options.step.call(this.elem,this.now,this);(jQuery.fx.step[this.prop]||jQuery.fx.step._default)(this);if(this.prop=="height"||this.prop=="width")this.elem.style.display="block";},cur:function(force){if(this.elem[this.prop]!=null&&this.elem.style[this.prop]==null)return this.elem[this.prop];var r=parseFloat(jQuery.css(this.elem,this.prop,force));return r&&r>-10000?r:parseFloat(jQuery.curCSS(this.elem,this.prop))||0;},custom:function(from,to,unit){this.startTime=now();this.start=from;this.end=to;this.unit=unit||this.unit||"px";this.now=this.start;this.pos=this.state=0;this.update();var self=this;function t(gotoEnd){return self.step(gotoEnd);}t.elem=this.elem;jQuery.timers.push(t);if(jQuery.timerId==null){jQuery.timerId=setInterval(function(){var timers=jQuery.timers;for(var i=0;i<timers.length;i++)if(!timers[i]())timers.splice(i--,1);if(!timers.length){clearInterval(jQuery.timerId);jQuery.timerId=null;}},13);}},show:function(){this.options.orig[this.prop]=jQuery.attr(this.elem.style,this.prop);this.options.show=true;this.custom(0,this.cur());if(this.prop=="width"||this.prop=="height")this.elem.style[this.prop]="1px";jQuery(this.elem).show();},hide:function(){this.options.orig[this.prop]=jQuery.attr(this.elem.style,this.prop);this.options.hide=true;this.custom(this.cur(),0);},step:function(gotoEnd){var t=now();if(gotoEnd||t>this.options.duration+this.startTime){this.now=this.end;this.pos=this.state=1;this.update();this.options.curAnim[this.prop]=true;var done=true;for(var i in this.options.curAnim)if(this.options.curAnim[i]!==true)done=false;if(done){if(this.options.display!=null){this.elem.style.overflow=this.options.overflow;this.elem.style.display=this.options.display;if(jQuery.css(this.elem,"display")=="none")this.elem.style.display="block";}if(this.options.hide)this.elem.style.display="none";if(this.options.hide||this.options.show)for(var p in this.options.curAnim)jQuery.attr(this.elem.style,p,this.options.orig[p]);}if(done)this.options.complete.call(this.elem);return false;}else{var n=t-this.startTime;this.state=n/this.options.duration;this.pos=jQuery.easing[this.options.easing||(jQuery.easing.swing?"swing":"linear")](this.state,n,0,1,this.options.duration);this.now=this.start+((this.end-this.start)*this.pos);this.update();}return true;}};jQuery.extend(jQuery.fx,{speeds:{slow:600,fast:200,def:400},step:{scrollLeft:function(fx){fx.elem.scrollLeft=fx.now;},scrollTop:function(fx){fx.elem.scrollTop=fx.now;},opacity:function(fx){jQuery.attr(fx.elem.style,"opacity",fx.now);},_default:function(fx){fx.elem.style[fx.prop]=fx.now+fx.unit;}}});jQuery.fn.offset=function(){var left=0,top=0,elem=this[0],results;if(elem)with(jQuery.browser){var parent=elem.parentNode,offsetChild=elem,offsetParent=elem.offsetParent,doc=elem.ownerDocument,safari2=safari&&parseInt(version)<522&&!/adobeair/i.test(userAgent),css=jQuery.curCSS,fixed=css(elem,"position")=="fixed";if(elem.getBoundingClientRect){var box=elem.getBoundingClientRect();add(box.left+Math.max(doc.documentElement.scrollLeft,doc.body.scrollLeft),box.top+Math.max(doc.documentElement.scrollTop,doc.body.scrollTop));add(-doc.documentElement.clientLeft,-doc.documentElement.clientTop);}else{add(elem.offsetLeft,elem.offsetTop);while(offsetParent){add(offsetParent.offsetLeft,offsetParent.offsetTop);if(mozilla&&!/^t(able|d|h)$/i.test(offsetParent.tagName)||safari&&!safari2)border(offsetParent);if(!fixed&&css(offsetParent,"position")=="fixed")fixed=true;offsetChild=/^body$/i.test(offsetParent.tagName)?offsetChild:offsetParent;offsetParent=offsetParent.offsetParent;}while(parent&&parent.tagName&&!/^body|html$/i.test(parent.tagName)){if(!/^inline|table.*$/i.test(css(parent,"display")))add(-parent.scrollLeft,-parent.scrollTop);if(mozilla&&css(parent,"overflow")!="visible")border(parent);parent=parent.parentNode;}if((safari2&&(fixed||css(offsetChild,"position")=="absolute"))||(mozilla&&css(offsetChild,"position")!="absolute"))add(-doc.body.offsetLeft,-doc.body.offsetTop);if(fixed)add(Math.max(doc.documentElement.scrollLeft,doc.body.scrollLeft),Math.max(doc.documentElement.scrollTop,doc.body.scrollTop));}results={top:top,left:left};}function border(elem){add(jQuery.curCSS(elem,"borderLeftWidth",true),jQuery.curCSS(elem,"borderTopWidth",true));}function add(l,t){left+=parseInt(l,10)||0;top+=parseInt(t,10)||0;}return results;};jQuery.fn.extend({position:function(){var left=0,top=0,results;if(this[0]){var offsetParent=this.offsetParent(),offset=this.offset(),parentOffset=/^body|html$/i.test(offsetParent[0].tagName)?{top:0,left:0}:offsetParent.offset();offset.top-=num(this,'marginTop');offset.left-=num(this,'marginLeft');parentOffset.top+=num(offsetParent,'borderTopWidth');parentOffset.left+=num(offsetParent,'borderLeftWidth');results={top:offset.top-parentOffset.top,left:offset.left-parentOffset.left};}return results;},offsetParent:function(){var offsetParent=this[0].offsetParent;while(offsetParent&&(!/^body|html$/i.test(offsetParent.tagName)&&jQuery.css(offsetParent,'position')=='static'))offsetParent=offsetParent.offsetParent;return jQuery(offsetParent);}});jQuery.each(['Left','Top'],function(i,name){var method='scroll'+name;jQuery.fn[method]=function(val){if(!this[0])return;return val!=undefined?this.each(function(){this==window||this==document?window.scrollTo(!i?val:jQuery(window).scrollLeft(),i?val:jQuery(window).scrollTop()):this[method]=val;}):this[0]==window||this[0]==document?self[i?'pageYOffset':'pageXOffset']||jQuery.boxModel&&document.documentElement[method]||document.body[method]:this[0][method];};});jQuery.each(["Height","Width"],function(i,name){var tl=i?"Left":"Top",br=i?"Right":"Bottom";jQuery.fn["inner"+name]=function(){return this[name.toLowerCase()]()+num(this,"padding"+tl)+num(this,"padding"+br);};jQuery.fn["outer"+name]=function(margin){return this["inner"+name]()+num(this,"border"+tl+"Width")+num(this,"border"+br+"Width")+(margin?num(this,"margin"+tl)+num(this,"margin"+br):0);};});})();
Avatar billede big_ossi Nybegynder
10. februar 2010 - 23:38 #10
&#65533; er en firkant men efter post er det lavet om kan jeg se
Avatar billede intenz Novice
11. februar 2010 - 13:36 #11
Det har ikke noget med jquery at gøre.

Din tekst-encoding skal være ens i PHP filen og HTML filen. Så hvis du f.eks. har:
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />

i din html fil, skal du også gemme din php fil med iso-8859-1.

Søg på google hvis du skal have hjælp til hvordan du gemmer den i det. Det afhænger af hvilken editor du bruger.
Avatar billede big_ossi Nybegynder
11. februar 2010 - 15:58 #12
Tak for dit svar. Begge dokumenter har <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />

så tror ikke det er der, men i den funktion der henter indholdet ind unden at opdater hele siden.
Avatar billede intenz Novice
11. februar 2010 - 20:26 #13
Begge dokumenter? Jeg går ikke udfra din php fil har et meta tag. Så skal det i hvert fald laves om.

Jeg mener du skal 'gemme din php fil med iso-8859-1', så den har den er converteret til den encoding.
Det program du bruger til, at skrive php bør kunne gøre det.

Hvis du gemmer det i databasen fra php filen, skal du også sørge for, at det felt den gemmes i, har samme encoding.
Avatar billede big_ossi Nybegynder
12. februar 2010 - 01:58 #14
Okay takker nu virker det.
Skal eg oprette en tråd med points til dig for hjælpen ?
Avatar billede intenz Novice
12. februar 2010 - 11:15 #15
Nej, det er ligemeget :)

Fint du fik det til at virke.
Avatar billede big_ossi Nybegynder
12. februar 2010 - 14:32 #16
jes, den stod til UTF-8 og rettede det og nu virker det