Avatar billede traceur0812 Nybegynder
29. januar 2010 - 19:23 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

problemer med cybershot dsc-w210

hejsa.

jeg har et lille problem med mit kamera. når jeg har været ude og tage billeder, også kommer hjem for at se dem på computeren, og ber den om at vise det i faktisk str. eller 1:1 så bliver billederne meget grumset.
så ville høre om der var nogle der evt kunne komme med en hjælpende hånd eller fortælle mig om der er noget galt med kameraet.

har vedhæftet nogle billeder så i bedere kan se hvad jeg mener

http://drop.io/naturbillede

samt et billede hvor jeg har lagt noget info på.

http://drop.io/infobillede#

(ved godt at det her er blevet postet før i en tidligere tråd men den virkede som om at været gået lidt død, så håber det er ok at jeg bringer den op igen)

ved godt at det er et kompakt kamera men det virker bare mærkeligt. inden jeg fik det der havde jeg lånt min fars gamle kamera (cannon powershot med 5 mgp) og det kunne sagtens vise det i fuldskærm uden problemer.

håber virkelig i kan hjælpe mig.

venlig hilsen

Martin
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
29. januar 2010 - 20:44 #1
Nu brugte jeg lidt tid i dit andet spørgsmål så husk at luk - evt. ved at afvise svar hvis det ikke passer dig.

Mig svar gælder i øvrigt stadigt: Det er ikke unormalt for sonys kompaktkameraer. Så mit gæt er at der ikke er noget galt, det er bare generelt ringe. Megapixel  betyder ikke alverden her - det er rent lir.
Avatar billede milter Ekspert
29. januar 2010 - 21:54 #2
Lars har ret. Ethvert digitalt, ubehandlet billede set i 100% på en computer vil se "grumset" ud, næsten ligegyldigt hvilket kamera, du bruger.

Hvorfor vil du se det i 100%? Du har sikkert ikke en skærm med 4000x3000 pixels :-)
Avatar billede traceur0812 Nybegynder
29. januar 2010 - 23:24 #3
det skal jeg nok huske Lars. grunden til at jeg vil se det i 100% eller næsten ihvertfald er når jeg skal bruge baggrund på pceren. du skriver et ubehandlet billede? er der nogen måde jeg kan fjerne "støjen" på billedet via software?
Avatar billede milter Ekspert
29. januar 2010 - 23:32 #4
Mener du, du bruge et billede som tema på dit skrivebord?

Hvis du vil det, er det bedst først at reducere billedets størrelse til det antal pixels, din skærm har, dvs. det må ikke være på 4000x3000 pixels

Har du et billedbehandlingsprogram på din computer, og hvor godt kender du det? Hvis du gør det forkert, risikerer du at få et forvrænget billede med forkert forhold mellem højde og bredde.
Avatar billede justrace Novice
30. januar 2010 - 00:29 #5
Jeg syntes nu mine billeder ser ganske fine ud i 1:1, altså 100%.
Avatar billede milter Ekspert
30. januar 2010 - 00:39 #6
#5

Det kommer selvfølgelig an på, hvor højt man sætter sine krav ;-)
Avatar billede justrace Novice
30. januar 2010 - 01:18 #7
Det kan da godt være, men jeg stiller faktisk ret store krav til mit fotogrej.
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
30. januar 2010 - 09:27 #8
Min pointer var heller ikke helt at alt fotogrej skaber slår i 1:1.

Men: Prøv at se denne test af Canon Ixus 990 IS - et af de rigtigt gode kompaktkameraer (skrevet af mig, ja ja :-)

http://www.pcworld.dk/art/10885?page=3 <- her er billederne fra testen. Tryk på dem for at se dem i 1:1 - specielt det af højtalerne. Her er samme "sløring" som du ser på dit Sony.

---

Og så OT: http://www.zozoom.dk/index.php?showimage=1 <- billede fra at Canon 1D Mark III i 1:1. En anden pris og en anden kvalitet.
Avatar billede traceur0812 Nybegynder
31. januar 2010 - 17:52 #9
Lars : tak for hjælpen. det var rart at se at det trods alt ikke er mit kamera der er noget i vejen med. men det skal ikke være nogen hemmelighed at jeg godt kunne tænke mig et spejlrefleks, men på en su kan det godt ha ret lange udsigter :) (iøvrigt god arktitel.

Milter : ja det er som tema jeg ville bruge nogle af dem, ikke at det er en nødvendighed men det er da meget rart at have muligheden. jeg har adobe photoshop cs4 men er ikke særlig stærk i det, også har jeg faststone. hvordan kan jeg ændre pixelsne på billederne?
Avatar billede justrace Novice
31. januar 2010 - 18:12 #10
For prisen på CS4 kunne du til dit brug have nøjes med Elements, og fået råd til et endog ret godt spejlrefleks samtidig.
Avatar billede traceur0812 Nybegynder
31. januar 2010 - 19:56 #11
ja ved det godt. men fik det super billigt :) er elements nemmere at bruge? og hvad er forskellen
Avatar billede milter Ekspert
31. januar 2010 - 22:45 #12
@traceur0812.

I stedet for at fortælle dig punkt for punkt, hvordan man ændrer størrelsen på et billede vil jeg foreslå dig at læse brugsanvisningen til CS4 eller købe nogle hæfter til ganske få kroner stykket, som kan fortælle dig om de grundlæggende principper for billedregulering.

Du kan også søge på Google, og du kan f.eks. starte med søgeordene "CS4 resize" uden anførselstegn.
Avatar billede traceur0812 Nybegynder
01. februar 2010 - 08:45 #13
jeg prøver lykken. mange tak for hjælpen alle sammen.
ha en god dag :)