Avatar billede 220661 Ekspert
23. januar 2010 - 22:58 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Defekt grafikkort??

Har en stationær pc der kører XP Proffessoinal.
Problemet er den kommer med en fejl i POST. Den kommer først med et bip (kortere en normalt), efterfulgt af 2 små bip, hvorefter pc starter op. Bundkortet er et MSI P4N sli, og grafik kortet er et ATI Radeon XT850X. Computeren kommer fint op, og når man går på nettet går det også fint i starten. Hvis jeg vil gå ind på en side jeg skal logge mig ind på går det galt. Jeg tror selv på grafikkortet er defekt, men vil lige høre om der er nogle andre ting jeg kan forsøge. Jeg spiller ikke , men har på denne pc prøvet et spille "Drive Test". I spil går computeren ikke ned, selvom grafikken kommer på arbejde. Så derfor sætter jeg spm ved grafikkortfejl, da det fungerer fint i spil. Kan det være bios/bundkortfejl i stedet?
Jeg har haft: Pillet bundkort ud, og renset blæsere og kontaktflader. Har haft ramblokke ude, og forsøgt med kun en i men samme post fejl. Er der ideer til hvad problemet kan være?
Avatar billede 220661 Ekspert
23. januar 2010 - 23:08 #1
Skal lige tilføje der er ingen fejl i enhedhåndtering, og der er ikke problemer med hardware i systemoplysninger.
Avatar billede 220661 Ekspert
24. januar 2010 - 11:00 #2
Er der ikke nogen der har ideer på dette????
Avatar billede z4nd3r Nybegynder
24. januar 2010 - 11:02 #3
Tre korte bip er vidst RAM fejl, har du testet dem?
Avatar billede 220661 Ekspert
24. januar 2010 - 11:16 #4
Jeg har haft rammene ude alle sammen, og førsøgt at kun køre med en ram klods, men det er samme post fejl. Bippene kommer ikke lige efter hinanden, men først et bip, efterfulgt af 2 korte bip. Det der er det mærkelige er, at jeg kan spille 3D spil uden den lukker ned. Det er kun når jeg arbejder på nettet den fejler!!
HAr ikke så meget forstand på grafik kort, men i enhdshåndtering, under skærmkort står der 2 kort. Der er Radeon XT850X, og så er der en Radeon XT850X secondary. I går da jeg var derinde var der en endnu, som jeg ikke kan se idag, efter jeg fjernede dem, og lod Windows finde dem igen. Jeg har ikke haft bundkortet ude, som jeg fejlagtigt kom til at skrive i indledningen, men grafikkortet, som jeg selv tror er problemet. Jeg kan bare ikke forstå man kan spille krævende spil uden den lukker. Bundkortet er jo et SLI kort, er det derfor den skriver secondary i enhedshåndtering, selvom der ikke er kort monteret??
Avatar billede 220661 Ekspert
24. januar 2010 - 12:50 #5
Der ligger nogle grapic.casche filer på c drevet(som er defragmenterede). Hvad bruges de til, og kan de have indflydelse på opstart (post)??
Avatar billede 220661 Ekspert
24. januar 2010 - 12:52 #6
Laver en cd med memtest under alle omstændigheder, for at teste ram. Bliver dog først i morgen. Jeg er væk de næste 5 timer.
Avatar billede z4nd3r Nybegynder
24. januar 2010 - 21:47 #7
Min computer har også længe kørt med 3 bip ved opstart... Og har virket ganske fint (på nær når jeg har lavet fejl 40), men det var også først da jeg blev ledt til denne side http://www.pchell.com/hardware/beepcodes.shtml at jeg fik øjnene op for det med at den lavede tre bip. Først med et bip og så en en pause, og så kom to bip lige efter hinanden.

Prøv at "rense" CMOS... således at bios'en er som ny efter du har haft ram'ene ude af den...
Avatar billede 220661 Ekspert
25. januar 2010 - 16:00 #8
Kørte Memtest på computer i går aftes i 5 timer, uden den meldte fejl. Har taget biosbatteri ud nu i 10 min for at nulstille. Melder tilbage.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. januar 2010 - 16:46 #9
Hjalp ikke at nulstille bios. Pipper stadig på samme måde. Har kørt Performance test på pc, uden den går ned. Kørte først testen med grafikkortet alene, uden problemer. Herefter tog jeg hele testen, med samme resultat. Hvad kan der være galt???
Avatar billede z4nd3r Nybegynder
26. januar 2010 - 01:53 #10
Kunne egentlig godt tænke mig at du lige prøvede at nulstille bios igen, men bare på denne måde her:
http://eu.msi.com/index.php?func=faq2show&faq_no=1033
Avatar billede 220661 Ekspert
26. januar 2010 - 15:43 #11
Skal cmos batteriet ud når jeg trykker på knappen??
Avatar billede 220661 Ekspert
27. januar 2010 - 15:38 #12
Har forsøgt at nulstille bios med knap. Ændrede desværre ikke noget.
Har så efterfølgende opdateret grafik kort driver til nyeste version, og nu bipper bundkort 4 gange. Første bip er som post normalt er, efterfulgt af et længere bip og 2 korte. Hvorfor nu det????
z4nd3r tror du kortet er defekt, eller er det bundkortet der er gået. Har kørt 2 forskellige tester af grafik kortet uden den går ned. Jeg må prøve kortet i en anden pc, eller prøve et andet kort.
Det må vel være fremgangsmåden?
Avatar billede 220661 Ekspert
27. januar 2010 - 17:14 #13
Defekt bundkort, eller også en bios der ikke funker. Vil overveje at flashe en ny bios ind fra MSI. Har prøvet et andet grafik kort, med samme resultat. Lukker spm ned.