Avatar billede imma Forsker
20. januar 2010 - 16:19 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

lovgivning angående kopier ??

hejsa

jeg arbejder på en institution og vi har en xbox og en wii.
dvd´erne bliver vildt ridsede og går i stykker. Må man tage en backup kopi som man kan have liggende hvis den går i stykker.

Hvad er lovgivningen på dette område, ved godt man skal have firmware opdateringen eller en chip, hvilket vel er lovligt ??

Men hvis nogen kender lovgivningen må de meget gerne svare.

på forhånd tak
Avatar billede Ethereal-One Nybegynder
20. januar 2010 - 16:24 #1
Det må du gerne.

Du må gerne tage backup kopier, så længe du ikke sælger/giver dem væk.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. januar 2010 - 16:28 #2
Så vidt jeg ved, er der specielle regler for børne og ungdomsinstitutioner... - men jeg kender dem ikke.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. januar 2010 - 16:35 #3
... :-( - jeg mener jeg har fundet hints til reglerne tidligere, men synes ikke jeg kan finde noget som helst på www.kum.dk nu.

Men som sagt mindes jeg at der gjalt helt specielle regler i institutionsregi.
Avatar billede Ethereal-One Nybegynder
20. januar 2010 - 16:52 #4
Det må du gerne.

Iflg. toppen af mit hoved må du gerne tage backup kopier, så længe du ikke sælger dem, eller giver dem væk.

Så ja.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. januar 2010 - 08:07 #5
Jeg er heller ikke i tvivl, så længe vi snakker privat brug: http://www.infokiosk.dk/sw81198.asp

Men jeg tror du skal tage kontakt til kommunen. De har en jurist siddende, og han/hun burde kunne finde de svar, vi andre desværre ikke kan...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. januar 2010 - 08:13 #6
Det kan ske, det var musikken jeg tænkte på: http://www.infokiosk.dk/sw81210.asp

Men jeg ville stadig, hvis jeg stod med ansvaret, tage kontakt til kommunen...

En helt anden løsning, som jeg heller ikke kender lovligheden af i institutioner her i Danmark, er: http://www.slysoft.com/da/gamejackal.html
Avatar billede Balmalu Nybegynder
27. januar 2010 - 21:25 #7
Den er krystal klar - Ja det må du gerne gøre. Som privat, offentlig eller erhvervsdrivende har du ret til at sikre lovligt indkøbt software på den måde. Hvis originalen går i stykker er det vigtigt at du beholder den !