Avatar billede traceur0812 Nybegynder
14. januar 2010 - 10:11 Der er 14 kommentarer

grumset billeder

hejsa.

jeg har købt en cyberahot w210 digital kamera.
det er et super godt kamera ingen tvivl om det, men når jeg så vil se billederne jeg har taget på computeren så er de gode når de bliver vist i det tilpasset vindue, men ligeså snart jeg viser billedet i faktisk størelse så bliver det grumset.
så ville høre om der evt. har samme problem eller bare ved hvad jeg evt. gør forkert.

hilsen Martin
Avatar billede justrace Novice
14. januar 2010 - 10:23 #1
Hvor høj ISO kører du med?

Hvilken skærm og grafikkort er der på PC?
14. januar 2010 - 10:27 #2
Velkommen til E. ...

... og hvilken 'fremviser' program ?

Under hvilket styresystem: Win98, ME, W2000, XP, Vista, Win7, OS/2, Unix, Linux, ... ?
Avatar billede tjens Nybegynder
14. januar 2010 - 11:12 #3
Det er helt almindeligt at billeder bliver grumsede: Jo mindre lys, jo mere grumset.

På filmruller hed det "korn" og i digitalkameraer hedder det "støj"

Her er eksempler på støj på et tilsvarende kamera:
http://www.cameralabs.com/reviews/Sony_Cyber-shot_DSC_W220/high_ISO_noise.shtml
Avatar billede traceur0812 Nybegynder
14. januar 2010 - 12:45 #4
først vil jeg lige sige tak for de gode svar :) det er sgu fantastisk med så hurtig respons

jeg bruger picasa 3 men har også prøvet at se det på windows ejen fremviser. jeg køre windows xp
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
15. januar 2010 - 12:25 #5
Som Tjens skriver så er det desværre en effekt på kompaktkameraer. Min kones Ixus 90 har en højere megapixel end mit EOS 1D Mark III - men ser man billederne i 1:1 er mine billeder langt langt bedre fordi optik og andet teknik spiller ind.

Men du kan jo prøve at lægge et billede på f.eks. drop.io og smide linket - så kan vi se om der er *for* meget grums.

(og husk at lukke spørgsmålet når du er tilfreds)
Avatar billede traceur0812 Nybegynder
15. januar 2010 - 12:31 #6
jeg siger tak for alle de gode svar.

venlig hilsen Martin
Avatar billede justrace Novice
15. januar 2010 - 12:53 #7
lars_pcworld.dk:  Det ville da også have været lidt svært at bortforklare hvorfor du havde brugt så mange penge hvis hendes kamera tog bedre billeder. :)
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
15. januar 2010 - 13:11 #8
Ok, måske et ekstremt eksempel - der er vist kun 38.400 kroner i forskel på mit typiske setup og hendes :-)

(og traceur: og husk at lukke spørgsmålet når du er tilfreds)
Avatar billede justrace Novice
15. januar 2010 - 14:30 #9
Tjah, der er jo nogen der kan nøjes. Jeg må jo lidt højere med konkurrentens top-model. :)
Ku' være man skulle se at få det lært.
Avatar billede traceur0812 Nybegynder
28. januar 2010 - 12:12 #10
så er jeg lige tilbage igen :)
vidste ikke helt om jeg skulle oprette en ny eller jeg bare skulle fortætte her. så nu tager jeg chancen :)

har lige været ude og tage lidt natur billeder, som jeg ville vise jer.

http://drop.io/naturbillede

håber i kan hjælpe mig.
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
28. januar 2010 - 13:13 #11
Jeg synes ikke det er pænt - men det er i mine øjne cirka hvad man kan forvente fra Sonys kompaktkameraer.

Du har sat alt på max? Dvs. kvalitet i jpg etc.?
Avatar billede traceur0812 Nybegynder
28. januar 2010 - 14:42 #12
nej det er det nemlig ikke. hvordan sætter jeg alt på max, mener du megapixel eller?

er bare lidt ked af at jeg har fået købt sådan noget, troede sgu jeg ville blive mere tilfreds end jeg blev.
Avatar billede traceur0812 Nybegynder
28. januar 2010 - 15:12 #13
tog lige et printscreen af et af billederne med info på, så man kan se hvad jeg har haft af indstillinger
Avatar billede traceur0812 Nybegynder
28. januar 2010 - 15:12 #14