Avatar billede bjpdk01 Nybegynder
13. januar 2010 - 12:10 Der er 16 kommentarer

Hjælp til Raid Scenarie

Hej Eksperter.

Jeg har fået stillet en opgave som efterhånden er blevet ændret en del gange, og derfør behøver jeg jeres bud på hvad i vil anbefale mig at gøre/lave.

Scenariet er som følger (kort)

Et klinikfælleskab, med 6 pc'er koblet i netværk, alle kører XP. Der er en Domaincontroller SBS 2003 og den er på en HP Proliant 350 med to stk Hotswap disk SAS 146 GB. Der er noget backup der kører som det skal ud på bånd.Der er ikke mail, eller noget somhelst blandet i det, det er kun data, et par enkelte programmer (og de kan sagtens flyttes iflg producenten), og der er ingen databaser eller noget af den slags. Håber dette kan give et indblik i det.

Ønsket er nu:

Der er indkøbt endnu en HP proliant med 8 Stk Hotswap diske (6 SAS diske på 146 GB og 2 på 36 GB)Det hele skal nu over og køre på denne maskine.

Hans fremtidige ønske er at sikre sig mod nedbrud på klinikken, og han ønsker det på sådan en måde at hvis serveren går ned og det er hardware failure, så skal han kunne tage 2 diske ud af den maskine med de 8 diske i, og sætte over i den "gamle" HP Proliant, starte den op, skifte netstik, og så er de online i løbet af ganske kort tid. Han ønsker også høj datasikkerhed og ønsker derfor RAID på de 6 eller 8 diske (man kan vel ikke på alle 8 diske da de ikke har samme størrelse?). Det ene øjeblik snakker han Raid 5, og næste øjeblik snakker han Spejling, og til sidst snakker han bare gendannelse af data.

Jeg kunne godt bruge noget eksperthjælp til helt præcist at beskrive hvad det er der skal laves, så han kan se det sort på hvidt at dette er måden at gøre det på.

Håber i har tid, lyst og bare godt gider hjælpe. I er nemlig knald hamrende gode :-)

Hilsen Bj
Avatar billede bjpdk01 Nybegynder
13. januar 2010 - 12:12 #1
Glemte lige at sige at det hele skal helst styres af HP's Eget disk array system... Det kan han nemlig forstå at bruge. Jeg tror ikke det er muligt at bruge alt for mange 3. parts tools i denne opgave
Avatar billede karser Nybegynder
13. januar 2010 - 12:20 #2
MEd mindre de 2 servere er identiske hvad angår CPU, Chipset mm. så kan du godt glemme det scenarie helt! :o)

Det tillader Windows ikke! :o)

Men, prøv at tænke lidt over virtualicering... Det løser den del i hvertfald... Dog nok lidt mere bekostelig!

/K
Avatar billede bjpdk01 Nybegynder
13. januar 2010 - 12:54 #3
Hej Karser.

Tak for dit svar.

De skulle være totalt idendiske iflg ejeren og papirerne. Den eneste forskel der er, er at den ene kan have 2 diske, og den anden kan have 8.

Tror ikke jeg for ham lokket på Virtual. Desværre. Jeg tror vi skal holde os inden for det vi har hvis det kan lade sig gøre på nogen somhelst måde.

Det skal lige siges at han har 2 licenser til SBS 2003 hvis dette kan bruges i scenariet

/B
Avatar billede karser Nybegynder
13. januar 2010 - 15:18 #4
Jamen, hvis maskinerne er identiske, så er det muligt at det virker... Eneste sikre metode at afgøre det på, er ved at prøve!

Antallet af licenser er irrelevandt i dette scenarie (tror jeg nok) idet, der ikke er tale om at softwaren ikke er installeret på 2 maskiner samtidig.

Hmm... Jeg misforstår sikkert, men hvis der er 8 diske i brug på den nye server, kan du jo ikke nøjes med at flytte de 2 diske (i tilfælde af fejl på hardware) over i den gamle. Så vil der mangle noget...!?

/K
Avatar billede bjpdk01 Nybegynder
13. januar 2010 - 16:21 #5
Hey Karser.

Tak for svar :-)

Jeg ved ikke om vi skal prøve og lave scenariet fra start af, og så "glemme" de 8 diske. Hvis vi kan gøre brug af dem så de er der som en sikkerhed. Jeg ved ikke om man kan lave noget spejl så disk 1+2 hænger sammen, disk 3+4, 5+6 og 7+8 så han tager to diske bare de er i det sæt her. Kan sådan noget lade sig gøre?
Avatar billede karser Nybegynder
13. januar 2010 - 17:15 #6
Det kan jeg ikke lige fortælle dig, om det kan... Det kommer an på hvad det HP software kan, som du nævnte tidligere.

jeg synes at du skal starte med at finde ud af om maskinerne virkelig er helt ens.... Nemmest ved at tage de 2 eksisternde diske med OS på, fra den gamle server, og sætte i den nye server for at se om den vil starte!

Derefter kan man måske forestille sig at de 8 diske kan være et backup medie. Evt. i et RAID5 set eller lign.?

/K
Avatar billede bjpdk01 Nybegynder
14. januar 2010 - 09:18 #7
Hej Karser.

Jeg har haft taget den ene disk ud og sat over i den anden maskine, og den starter ganske fint op på drevet. Jeg har dog kun haft 2 disk sat til. Det er maskinen med plads til de 8 drev der skal være master, og der havde jeg taget de 6 andre ud.

Kan det på nogen måde så lade sig gøre at disse to her spejler sig ud på de andre diske så han kan tage fx disk 3+4 ud oig sætte over i den anden maskine?
Avatar billede karser Nybegynder
14. januar 2010 - 09:37 #8
Det har jeg ingen ide om... Normalt spejler man kun en aktiv disk mod en anden disk... Har ikke set, at man kan spejle en disk mod flere...

Men det kan jo være at den HP controller/software der er på maskinen, har den mulighed.

Jeg vil dog mene, at det er overkill at "spilde" 6 diske på at spejle data...

/K
Avatar billede bjpdk01 Nybegynder
14. januar 2010 - 09:48 #9
Det er givetvis også overkill. Men han vil gerne bruge det, og have både livrem og seler og ja en ekstra hæfteklamme i buksekanten for at være sikker på at han kan tage sine diske og flytte over.

Men Karser.

Hvis du skulle lave sådan et setup hvordan ville du så gøre det?
Avatar billede karser Nybegynder
14. januar 2010 - 10:04 #10
Når man tager hans ekstreme paranoia i betragtning, så vil jeg helt klart råde ham til at køre virtuelt. Og så ville jeg nøjes med 1 server, og benytte 2 diske til OS (Spejlet) og 4-5 diske til et RAID5 sæt til data. ...og så bruge de resterende diske til hotspares.

Derved opnår han 100% sikkerhed for at hans system kan reddes på kort tid og at ingen data går tabt...

Den grad af paranoia koster penge... Sådan er det bare!

Virtualicering behøver ikke være ultra dyrt. En standalone udgave af VMware vSphere4 koster ikke alverden. På den måde er oppe og køre igen samme dag, hvis hans server brænder sammen...

Derudover er der jo spørgsmålet omkring brænd eller tyveri af servere/diske (hvis begge servere, inkl. alle diske forsvinder helt)... Så du skal også råde ham til at lave backup af data som tages ud af huset. Evt. ved at købe backup via Internet eller lign.

/K
Avatar billede bjpdk01 Nybegynder
14. januar 2010 - 10:11 #11
hmm... Ja.... Det bliver en hård nød at knække med ham. Og om jeg får ham til at investere i mere/andet udstyr ved jeg ikke. Jeg prøver.

Foreløbligt mange tak for assistancen.

/B
Avatar billede bjpdk01 Nybegynder
14. januar 2010 - 10:36 #12
dammit. Har kun det hardware her til rådighed. Så det bliver noget spejling af en eller anden art.

disk 1+2 er de to aktive diske lige nu. Hvis jeg tilføjer disk 3+4 til det array som raid 1 så skulle de spejle sig hvis jeg forstå det rigtigt ikk? Eller skal de være på sit eget array og være logical diske?
Avatar billede karser Nybegynder
14. januar 2010 - 10:46 #13
Du skal ikke have mere hardware!!!

Du skal have en licens til VMware! Altså et stykke software!

Er disk 1+2 et spejl eller eller spanned array?
Avatar billede bjpdk01 Nybegynder
14. januar 2010 - 11:10 #14
hverken køb af hard eller software var en option :-( det var mig der ikke udtrykte mig korrekt sorry.

Jeg er 99% sikker på de er i spejl disk 1+2
Avatar billede sten2004 Nybegynder
20. januar 2010 - 18:54 #15
Jeg mener ikke dit scenarie kan lade sig gøre, af den simple grund at du har med en domænekontroller at gøre (og SBS). Denne får et unikt SID. Skal diskene køre på anden hardware skal SID manipuleres vhja et imageværktøj. Som karser er inde på vil giver det ikke mening at have 6 eller 8 diske i primær server også kun overflytte 2 diske i sekundær server.

Du skriver at du har haft den ene disk over i den anden server og at disken starter, men er der funktionalitet, ala brugerrettigheder og dns?

RAID1 er 1 til 1 spejling og giver dig fuld redundans medmindre begge harddiske står af.

Et raid 1 array kan godt bestå af diske med forskellige størrelse blot diskene er parvis lige store.

Jeg mindes ikke at en ml 350 kun har plads til 2 hotswap diske. Hvis det er tilfældet kan den som minimum udstyr med et andet backplane og drivecage til at håndtere flere diske.
Avatar billede sten2004 Nybegynder
20. januar 2010 - 18:56 #16
Du kan muligvis finde noget backup eller kloning software som laver imagebackup og den vej om få en backup der tillader hurtigere recovery på din sekundær server...

Ellers skal du lave serverspejling men det er dyrt..